Κατά τη διάρκεια μιας επανδρωμένης αποστολής στον Άρη, ο αστροναύτης Μαρκ Γουάτνι εγκαταλείπεται στον πλανήτη καθώς θεωρείται νεκρός. Εκείνος όμως καταφέρνει να επιστρέψει στην εγκαταλειμμένη βάση, όπου πρέπει να επιβιώσει με ελάχιστες προμήθειες και να βρει τρόπο να επικοινωνήσει με τη Γη. Έξυπνες ιδέες, σεναριακές ευκολίες, δράση, χιούμορ και αγωνία χτυπιούνται στο χολιγουντιανό σέικερ για ένα νέο, τρισδιάστατο «Απόλλων 13».
Το 2011 ο προγραμματιστής Άντι Γουέιρ εξέδωσε μόνος του το πρώτο του μυθιστόρημα «The Martian» («Άνθρωπος στον Άρη» από τις εκδόσεις Παπαδόπουλος), το οποίο αγοράστηκε από εκδοτικό οίκο τρία χρόνια αργότερα, για να γίνει εν μία νυκτί μεγάλο λογοτεχνικό μπεστ σέλερ, «το καλύτερο βιβλίο καθαρής επιστημονικής φαντασίας εδώ και χρόνια», σύμφωνα με τη Wall Street Journal.
Αν το διαβάσει κάποιος, καταλαβαίνει αμέσως το γιατί, όπως και το λόγο για τον οποίο το Χόλιγουντ καπάρωσε ταχύτατα τα δικαιώματά του, προχωρώντας σε μια πανάκριβη κινηματογραφική μεταφορά: Ένα δράμα επιβίωσης αλά «Ναυαγός» συναντά μια διαστημική περιπέτεια διάσωσης αλά «Απόλλων 13», με πολλά έξυπνα επιστημονικά (και επιστημονικοφανή) τρικ να διανθίζουν την ηρωική ιστορία του Μαρκ Γουάτνεϊ, των συντρόφων του και όλων των ανθρώπων της NASA.
Από εκεί και πέρα, ο sci-fi εξπέρ Ρίντλεϊ Σκοτ («Άλιεν», «Blade Runner», «Προμηθέας») ανέλαβε να συνδυάσει όλα τα παραπάνω με το θεαματικότερο δυνατό τρόπο. Πώς, όμως, ο Μαρκ βρέθηκε ολομόναχος στον κόκκινο πλανήτη; Ο ήρωας συμμετέχει σε μια επανδρωμένη αποστολή στον Άρη, όταν μια ξαφνική θύελλα τον παρασύρει και τον τραυματίζει, απειλώντας ταυτόχρονα τη ζωή των υπολοίπων πέντε συναδέλφων του, οι οποίοι αναγκάζονται να απογειωθούν εκτάκτως, θεωρώντας τον νεκρό. Εκείνος όμως καταφέρνει να επιστρέψει στην εγκαταλελειμμένη βάση, όπου πρέπει να επιβιώσει με ελάχιστες προμήθειες και να βρει τρόπο να επικοινωνήσει με τη Γη.
Όντας βοτανολόγος, οργανώνει μια πατατοφυτεία, φροντίζει να μην ξεμείνει από νερό και υπολογίζει πώς μπορεί να φτάσει εκεί όπου θα προσγειωθεί η επόμενη αποστολή στον πλανήτη σε δυο-τρία χρόνια. Ώσπου η NASA γυρίζει κάποια στιγμή τους δορυφόρους της προς τον Άρη και διαπιστώνει ότι ο Γουάτνεϊ είναι ζωντανός. Μια γιγαντιαία επιχείρηση διάσωσης ξεκινά, αποδεικνύεται όμως κατά πολύ δυσκολότερη των πρώτων προβλέψεων. Ο δημιουργός του horror αριστουργήματος «Το Μικρό Σπίτι στο Δάσος» και σεναριογράφος των «Cloverfield», «Παγκόσμιος Πόλεμος Ζ» και επεισοδίων του «Lost» Ντρου Γκόνταρντ εκμεταλλεύεται τις ευρηματικές ιδέες του Γουέιρ, απλοποιεί τα επιστημονικά στοιχεία και, παρόλο που προσθέτει στο στόρι λίγη εύκολη συγκίνηση, επιλέγει να πετάξει το περιττό λίπος και να επικεντρωθεί στο ψαχνό: στο καθαρό θρίλερ επιβίωσης.
Η pret-a-porter ψυχολογία απουσιάζει (ο Γουάτνεϊ στέκει πλησιέστερα στο χαρακτήρα του Ρέντφορντ στο «Όλα Χάθηκαν» παρά σ’ εκείνον του Χανκς στον «Ναυαγό»), το πραγματολογικό πληροφοριακό υλικό είναι πλούσιο, αγωνία και χιούμορ δένουν στις σωστές δόσεις και ο πάντα φερέγγυος Ματ Ντέιμον κατορθώνει να δώσει υπόσταση σε έναν αρκετά μονοδιάστατο χαρακτήρα. Στον Ρίντλεϊ Σκοτ δεν απομένει παρά να εκτελέσει τη χολιγουντιανή συνταγή τού «Bring him home» success story σε φαντασμαγορικό 3D. Όπερ και εγένετο.
ΗΠΑ. 2015. Διάρκεια: 141΄. Διανομή: ODEON.
Περισσότερες πληροφορίες
Η Διάσωση
Κατά τη διάρκεια μιας επανδρωμένης αποστολής στον Άρη, ο αστροναύτης Μαρκ Γουάτνι τραυματίζεται και εγκαταλείπεται στον πλανήτη θεωρούμενος νεκρός. Εκείνος όμως καταφέρνει να επιστρέψει στην εγκαταλειμμένη βάση, όπου πρέπει να επιβιώσει με ελάχιστες προμήθειες και να βρει τρόπο να επικοινωνήσει με τη Γη.