Μαντάμ Μποβαρί

2,5

Ευπρεπής, διακριτική, αλλά υπερβολικά συγκρατημένη διασκευή του αριστουργηματικού μυθιστορήματος του Γκιστάβ Φλομπέρ.

Μαντάμ Μποβαρί

Παντρεμένη με έναν επαρχιακό γιατρό, η νεαρή Έμα Μποβαρί ασφυκτιά μέσα στην ανιαρή καθημερινότητά της. Η γνωριμία της με έναν αριστοκράτη και τη ζωή της υψηλής κοινωνίας θα την παρασύρει στην αναζήτηση απολαύσεων με σκληρό, τραγικό τίμημα. Ευπρεπής, διακριτική, αλλά υπερβολικά συγκρατημένη διασκευή του αριστουργηματικού μυθιστορήματος του Γκιστάβ Φλομπέρ.

Μαντάμ Μποβαρί - εικόνα 1

Στη δραμεντί «Cold Souls» του 2009, η Αμερικανογαλλίδα Σοφί Μπαρτ είχε εμπνευστεί για το σκηνοθετικό της ντεμπούτο από τον «Θείο Βάνια» του Τσέχοφ. Η δεύτερη, πιο φιλόδοξη ταινία της αποτελεί μεταφορά του παρθενικού μυθιστορήματος του Γκιστάβ Φλομπέρ «Μαντάμ Μποβαρί», ενός απόλυτα επίκαιρου μέχρι και σήμερα λογοτεχνικού αριστουργήματος.

Την ιδέα της γυναίκας η οποία πλήττει, παγιδευμένη στην κομφορμιστική καθημερινότητα της αστικής κοινωνίας, την έχουμε συναντήσει σε πάμπολλες παραλλαγές (μέχρι και στην «Ωραία της Ημέρας»), μία από τις λιγοστές πιστές μεταφορές του βιβλίου στην οθόνη είναι αυτή του Βινσέντε Μινέλι του 1949, που παραμένει ένα κομψό, ευφυές ακαδημαϊκό υπόδειγμα (ο ίδιος­ ο Φλομπέρ μας αφηγείται την ιστορία), αντίθετα από την πιο πρόσφατη, αναιμική εκδοχή του Κλοντ Σαμπρόλ του 1991, με την Ιζαμπέλ Ιπέρ.

Το σενάριο ακολουθεί χωρίς τυφλή αυστηρότητα τη φλομπερική ιστορία, εστιάζοντας κυρίως στη νεαρή Έμα, η οποία παντρεύεται­ έναν επαρχιακό γιατρό, αλλά γρήγορα αρχίζει να ασφυκτιά μέσα στην ανιαρή καθημερινότητά της. Η γνωριμία της με έναν αριστοκράτη και τη ζωή της υψηλής κοινωνίας, την οποία θα αρχίσει να βιώνει σπαταλώντας αλόγιστα, θα την παρασύρει στην αναζήτηση απολαύσεων που γρήγορα θα αποδειχτούν ρηχές κι εφήμερες.

Μαντάμ Μποβαρί - εικόνα 2

Με έναν ψυχολογικά ιδιοφυή τρόπο, ο Φλομπέρ περιγράφει την αυτοκαταστροφική­ εξέγερσή της με γκρίζους τόνους και την ηρωίδα του γεμάτη αντιφάσεις – ρομαντική μα και χυδαία, σκληρή εγωίστρια αλλά­ και γεμάτη αξιοπρέπεια μέχρι τέλους. Η Μπαρτ μοιάζει να τη συμπαθεί περισσότερο, ενισχύοντας τους φεμινιστικούς τόνους, διατηρώντας όμως συνολικά μια ισορροπημένη ματιά και μια σκηνοθετική προσέγγιση ημιτονίων.

Μικρές λεπτομέρειες, από τους κορσέδες μέχρι τους κάθε λογής αντικατοπτρισμούς, προσεκτικά καδραρίσματα και διακριτικοί φωτισμοί τονίζουν τον κοινωνικό και ψυχολογικό εγκλωβισμό της ηρωίδας, την οποία υποδύεται μια ντελικάτη, αλλά λιγάκι ψυχρή Μία Γουασικόφσκα. Ευπρεπής και διακριτική, όπως και ολόκληρη η ταινία, μοιάζει να έχει καταλάβει τα πάθη τής εν αδιέξοδη συγχύσει Έμα, αποδεικνύεται όμως υπερβολικά συγκρατημένη και άτολμη στο τρόπο με τον οποίο προσπαθεί να τα μεταφέρει στην οθόνη.

Γερμανία, Βέλγιο. 2014. Διάρκεια: 118΄. Διανομή: ODEON.

Περισσότερες πληροφορίες

Μαντάμ Μποβαρί

Madame Bovary
2,5
  • Δραματική
  • 2014
  • Διάρκεια: 118 '
  • Σοφί Μπαρτ

Παντρεμένη με έναν επαρχιακό γιατρό, η νεαρή Έμα Μποβαρί ασφυκτιά μέσα στην ανιαρή καθημερινότητά της. Η γνωριμία της με έναν αριστοκράτη και τη ζωή της υψηλής κοινωνίας θα την παρασύρει στην αναζήτηση απολαύσεων με σκληρό, τραγικό τίμημα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Heritage in Focus: Χώροι μουσικής και κινηματογράφου σε κίνδυνο

Στην πρώτη εκδήλωση θα συζητηθούν οι απειλές που αντιμετωπίζουν οι πολιτιστικοί χώροι στις πόλεις, εστιάζοντας στη μουσική σκηνή του Βερολίνου και το κινηματογραφικό τοπίο της Αθήνας

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Τέσσερις μέρες γεμάτες μικρού μήκους του Athens Short Film Festival

Σαράντα ταινίες από όλο τον κόσμο παρουσιάζει η φρέσκια διοργάνωση που επιστρέφει στο Κουκάκι.

"Ο Νόμος του Μέρφυ": Άγγελε Φραντζή, πώς γύρισες την πιο φιλόδοξη ελληνική ταινία της χρονιάς;

Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης ανοίγει τα χαρτιά του γύρω από την ορμητική παραγωγή, στην οποία η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται μια αποτυχημένη ηθοποιό που ζει διαδοχικές διαφορετικές πραγματικότητες, ελπίζοντας να βρει τον εαυτό της.

Ο Νόμος του Μέρφυ

Ένα γράμμα αγάπης στο ίδιο το σινεμά και τη ζωή, ένα μεθυστικό κολάζ αναφορών και ανθρωπιάς, το οποίο παρόλο που παρασύρεται από την ορμή και την πληθωρικότητά του.

Μικρά Πράγματα Σαν κι Αυτά

Αληθινά περιστατικά εμπνέουν ένα χαμηλότονο δράμα χαρακτήρων με κοινωνική ευαισθησία, διηγηματική λιτότητα και καίριες ερμηνείες (βραβείο στο Φεστιβάλ Βερολίνου για την Έμιλι Γουότσον).

Μικρό Θλιμμένο Κορίτσι

Εσωστρεφής όσο και δημιουργικά πρωτότυπος συνδυασμός ψυχολογικού δράματος και ντοκιμαντέρ. Υπερβολικά φιλόδοξη ως σινε-κατασκευή, αποτυπώνει το πνεύμα μιας ανήσυχης εποχής.

Η Κουζίνα

Ανισόρροπο δράμα πάνω στο κυνήγι του αμερικανικού ονείρου, διχασμένο ανάμεσα στο κομψό στιλιζάρισμα, το αιχμηρό ψυχογράφημα και το οξύ κοινωνικό σχόλιο.