Μια Υπόσχεση

2

Πιστή, καλοβαλμένη, αλλά άνευρη και επιφανειακή προσέγγιση μιας κοινωνικά ευαίσθητης νουβέλας του Στέφαν Τσβάιχ.

Μια Υπόσχεση

Στη Γερμανία του 1912 ο Φρίντριχ Ζάιτς είναι ένας νεαρός μηχανικός που εντυπωσιάζει τον βαθύπλουτο εργοδότη του με τη δουλειά του. Γρήγορα γίνεται το δεξί του χέρι, έρχεται όμως σε δύσκολη θέση όταν γνωρίζει τη γοητευτική, νεαρή γυναίκα του και την ερωτεύεται. Πιστή, καλοβαλμένη, αλλά άνευρη και επιφανειακή προσέγγιση μιας κοινωνικά ευαίσθητης νουβέλας του Στέφαν Τσβάιχ.

Μια Υπόσχεση - εικόνα 1

Το «Ταξίδι στο παρελθόν» είναι μια ψυχολογική νουβέλα του Στέβαν Τσβάιχ­, η οποία εκδόθηκε για πρώτη­ φορά το 1976, 34 ολόκληρα χρόνια μετά το θάνατό του. Προτού ο Γουές Άντερσον ξαναθυμίσει στους απανταχού σινεφίλ το έργο του Βιενέζου λογοτέχνη με το «Grand Budapest Hotel», ο πολυσχιδής Πατρίς Λεκόντ («Ο Εραστής της Κομμώτριας», «Ridicule») υπέγραψε την πρώτη αγγλόφωνη ταινία της μακράς καριέρας του διασκευάζοντας την ιστορία του νεαρού μηχανικού Φρίντριχ Ζάιτς (Λούντβιχ στο βιβλίο), ο οποίος στη Γερμανία του 1912 βρίσκει δουλειά στα γραφεία μιας μεγάλης επιχείρησης χάλυβα.
Τόσο η τύχη όσο και οι ικανότητές του θα τον φέρουν κοντά στον ιδιοκτήτη της επιχείρησης, ο οποίος θα αρχίσει να τον εμπιστεύεται όλο και περισσότερο και θα τον αναβαθμίσει σε δεξί του χέρι. Η γνωριμία του Φρίντριχ με την όμορφη και κατά πολύ νεότερη σύζυγο του προϊσταμένου του όμως θα αποβεί μοιραία, καθώς εκείνος θα αρχίσει να την ερωτεύεται παθιασμένα, ενώ εκείνη μοιάζει να τον συμπαθεί όλο και περισσότερο.

Μια Υπόσχεση - εικόνα 2

Πάνω στις αρχετυπικές δραματικές ιδέες του αδύνατου έρωτα και του παράνομου ερωτικού τριγώνου, ο Τσβάιχ κεντά δεξιοτεχνικά ένα γεμάτο καταπιεσμένη ένταση πολυπρόσωπο «οικογενειακό πορτρέτο», στο φόντο του οποίου ένας κόσμος καταρρέει (η Ευρώπη πριν από τον Μεγάλο Πόλεμο) κι ένας καινούργιος­ αγωνίζεται να αναδειχτεί. Πιστός στο πνεύμα του, ο Λεκόντ ενορχηστρώνει μια αφηγηματικά λεία προσέγγιση, αλλά παρότι βρίσκεται στο κινηματογραφικό στοιχείο του –μυστικά πάθη, εκφραστικές χειρονομίες και βλέμματα αλλά και μια συνολική εικονογραφία του υπονοούμενου– παραδίδει ένα άνευρο και χωρίς χυμούς δράμα, υπολειπόμενο τόσο σε ερωτική ένταση όσο και σε οξεία κοινωνική παρατήρηση.

Υπάρχουν στιγμές κατά τις οποίες η ταινία δείχνει τα νύχια της (η εγκατάλειψη της φτωχής φιλενάδας του Φρίντριχ, η σκηνή της όπερας), όμως το βαθύ, μακροχρόνιο πάθος που συνδέει τους δύο επίδοξους εραστές μένει παγιδευμένο στις λογοτεχνικές σελίδες. Επιπλέον, το πρωταγωνιστικό δίδυμο είναι υποτονικό και φανερά αταίριαστο, με τον «πολύ» Άλαν Ρίκμαν να κλέβει εύκολα τις ερμηνευτικές εντυπώσεις.

Γαλλία, Βέλγιο. 2013. Διάρκεια: 98΄. Διανομή: ΣΠΕΝΤΖΟΣ FILM, SEVEN FILMS.

Περισσότερες πληροφορίες

Μία Υπόσχεση

Une Promesse / A Promise
2
  • Δραματική
  • 2013
  • Διάρκεια: 98 '
  • Πατρίς Λεκόντ

Στη Γερμανία του 1912 ο Φρίντριχ Ζάιτς είναι ένας νεαρός μηχανικός που εντυπωσιάζει τον βαθύπλουτο εργοδότη του με τη δουλειά του. Γρήγορα γίνεται το δεξί του χέρι, έρχεται όμως σε δύσκολη θέση όταν γνωρίζει τη γοητευτική, νεαρή γυναίκα του και την ερωτεύεται.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Heritage in Focus: Χώροι μουσικής και κινηματογράφου σε κίνδυνο

Στην πρώτη εκδήλωση θα συζητηθούν οι απειλές που αντιμετωπίζουν οι πολιτιστικοί χώροι στις πόλεις, εστιάζοντας στη μουσική σκηνή του Βερολίνου και το κινηματογραφικό τοπίο της Αθήνας

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Τέσσερις μέρες γεμάτες μικρού μήκους του Athens Short Film Festival

Σαράντα ταινίες από όλο τον κόσμο παρουσιάζει η φρέσκια διοργάνωση που επιστρέφει στο Κουκάκι.

"Ο Νόμος του Μέρφυ": Άγγελε Φραντζή, πώς γύρισες την πιο φιλόδοξη ελληνική ταινία της χρονιάς;

Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης ανοίγει τα χαρτιά του γύρω από την ορμητική παραγωγή, στην οποία η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται μια αποτυχημένη ηθοποιό που ζει διαδοχικές διαφορετικές πραγματικότητες, ελπίζοντας να βρει τον εαυτό της.

Ο Νόμος του Μέρφυ

Ένα γράμμα αγάπης στο ίδιο το σινεμά και τη ζωή, ένα μεθυστικό κολάζ αναφορών και ανθρωπιάς, το οποίο παρόλο που παρασύρεται από την ορμή και την πληθωρικότητά του.

Μικρά Πράγματα Σαν κι Αυτά

Αληθινά περιστατικά εμπνέουν ένα χαμηλότονο δράμα χαρακτήρων με κοινωνική ευαισθησία, διηγηματική λιτότητα και καίριες ερμηνείες (βραβείο στο Φεστιβάλ Βερολίνου για την Έμιλι Γουότσον).

Μικρό Θλιμμένο Κορίτσι

Εσωστρεφής όσο και δημιουργικά πρωτότυπος συνδυασμός ψυχολογικού δράματος και ντοκιμαντέρ. Υπερβολικά φιλόδοξη ως σινε-κατασκευή, αποτυπώνει το πνεύμα μιας ανήσυχης εποχής.

Η Κουζίνα

Ανισόρροπο δράμα πάνω στο κυνήγι του αμερικανικού ονείρου, διχασμένο ανάμεσα στο κομψό στιλιζάρισμα, το αιχμηρό ψυχογράφημα και το οξύ κοινωνικό σχόλιο.