Στα Χρόνια της Βίας

2,5

Σκοτεινό και πολυδιάστατο, αλλά υπερβολικά βραδυφλεγές και χαμηλότονο πορτρέτο ενός μοντέρνου κινηματογραφικού ήρωα.

Στα Χρόνια της Βίας

Στη Νέα Υόρκη του 1981, μιας από τις βιαιότερες χρονιές στην ιστορία της πόλης, ένα φιλόδοξος μετανάστης καλείται να υπερασπιστεί με κάθε τρόπο την ανερχόμενη επιχείρηση και την οικογένειά του. Ο «Νονός», το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου κι ένας ενδιαφέρων σκηνοθέτης («Ο Δρόμος του Χρήματος», «Όλα Χάθηκαν») συνθέτουν το σκοτεινό και πολυδιάστατο, αλλά υπερβολικά βραδυφλεγές και χαμηλότονο πορτρέτο ενός μοντέρνου κινηματογραφικού ήρωα.

Στα Χρόνια της Βίας - εικόνα 1

Με αφορμή την πραγματική ιστορία της Lehman Brothers, ο Τζέι Σι Τσάντορ είχε περιγράψει διεισδυτικά με το προ τετραετίας υποψήφιο για Όσκαρ σεναρίου ντεμπούτο του «Ο Δρόμος του Χρήματος» την κυνική, διάφανη ηθική μιας ολόκληρης οικονομικής πραγματικότητας και κοινωνικής δομής. Μετά το μικρό διάλειμμα του «Όλα Χάθηκαν», επιστρέφει στις καίριες πολιτικοκοινωνικές του παρατηρήσεις και τη Νέα Υόρκη του 1981, της χρονιάς με τα περισσότερα καταγεγραμμένα περιστατικά βίας στη σύγχρονη ιστορία της μεγαλούπολης. Αφήνοντας πίσω της την πικρή γεύση από τον πόλεμο του Βιετνάμ, το Γουότεργκεϊτ και τα σκοτεινά ’70s, η Αμερική μπαίνει σε μια καινούργια (ρεϊγκανική) δεκαετία με νεοφιλελεύθερη φόρα και άμετρες φιλοδοξίες νεοπλουτισμού – τη δελεαστική υπόσχεση εισόδου σε ένα νέο καπιταλιστικό παράδεισο.
Ο Έιμπελ Μοράλες βρίσκεται μιαν ανάσα από την υλοποίησή της, βλέποντας την εταιρεία διακίνησης πετρελαίου του να ανέρχεται δυναμικά και να μπαίνει στο μάτι των ανταγωνιστών. Όταν αρχίσουν, λοιπόν, να παρατηρούνται τα πρώτα κρούσματα κλοπής φορτίων, προσπαθεί να βρει λύση μέσω νόμιμων οδών, γεγονός που μοιάζει όμως να μην αποδίδει. Ταυτόχρονα η οικογένειά του δέχεται απειλητικές επισκέψεις, ενώ ο εισαγγελέας διεξάγει έρευνα στα λογιστικά του, κάτι το οποίο τον εμποδίζει από το να προχωρήσει σε μια μεγάλη επένδυση ακινήτου που σχεδιάζει. Δεχόμενος από παντού πιέσεις, ακόμη και από την ίδια τη γυναίκα του, αρνείται πεισματικά να καταφύγει σε παράνομες και βίαιες μεθόδους.

Στα Χρόνια της Βίας - εικόνα 2

Η saga του κοπολικού «Νονού» αποτελεί τον κινηματογραφικό οδηγό του ταλαντούχου Τζέι Σι Τσάντορ, ο οποίος όχι μόνο σκιαγραφεί τον βασικό ήρωα σαν έναν μικρό Μάικλ Κορλεόνε, αλλά υιοθετεί ακόμη και τη φωτογραφική προσέγγιση της εμβληματικής τριλογίας (τα ρεμπραντικά σκούρα του Γκόρντον Γουίλις), με τον Μπράντφορντ Γιανγκ του «Selma» να αναδεικνύει ως ντεκόρ του δράματος μια χειμωνιάτικη, γεμάτη ημίφωτα και σκιές Νέα Υόρκη. Αργά και μεθοδικά χτισμένο, το εν λόγω δράμα εστιάζει στην εσωτερική πάλη ενός φιλόδοξου, μα τίμιου ανθρώπου στο κυνήγι του νέου αμερικανικού ονείρου.
Η δράση γύρω του είναι λιγοστή –η ταινία φέρνει στο νου και τον επίσης «ημιφωτισμένο» κινηματογραφικό κόσμο του Τζέιμς Γκρέι («Η Μικρή Οδησσός», «Σε Επικίνδυνη Τροχιά»)–, αλλά αποτυπώνει αποτελεσματικά τις κοινωνικές συνιστώσες που περιορίζουν τον ορίζοντά του και καθορίζουν τις πράξεις του. Καθαρές και ταυτόχρονα ανήθικες, θαρραλέες όσο και τραγικά προβλέψιμες, αυτές οδηγούν έναν άνθρωπο στην πολυτελή απανθρωποποίηση και μια χώρα στην οργασμική επιχειρηματική ευφορία, διαδικασία που ο Τσάντορ αναλύει διεξοδικά, αλλά με λιγότερη δραματική δύναμη (η υποψήφια για Χρυσή Σφαίρα Τζέσικα Τσάστεϊν, για παράδειγμα, μένει ελαφρώς αναξιοποίητη) και αφηγηματική σπιρτάδα απ’ όση θα έκανε πραγματικά συναρπαστικό το κινηματογραφικό υλικό του.

ΗΠΑ. 2014. Διάρκεια: 125΄. Διανομή: ΣΠΕΝΤΖΟΣ FILM, SEVEN FILMS.

Περισσότερες πληροφορίες

Στα Χρόνια της Βίας

A Most Violent Year
2,5
  • Δραματική
  • 2014
  • Διάρκεια: 125 '
  • Τζέι Σι Τσάντορ

Στην Νέα Υόρκη του 1981, μιας από τις βιαιότερες χρονιές στην ιστορία της πόλης, ένας φιλόδοξος μετανάστης-ανερχόμενος επιχειρηματίας βλέπει τους ανταγωνιστές του να ληστεύουν όλο και συχνότερα τα πετρελαιοφόρα φορτηγά του. Η προσπάθειά του να βρει λύση μέσω νόμιμων οδών μοιάζει να μην αποδίδει, αλλά παρά την ασφυκτική πίεση αρνείται να καταφύγει σε παράνομες και βίαιες μεθόδους.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Heritage in Focus: Χώροι μουσικής και κινηματογράφου σε κίνδυνο

Στην πρώτη εκδήλωση θα συζητηθούν οι απειλές που αντιμετωπίζουν οι πολιτιστικοί χώροι στις πόλεις, εστιάζοντας στη μουσική σκηνή του Βερολίνου και το κινηματογραφικό τοπίο της Αθήνας

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Τέσσερις μέρες γεμάτες μικρού μήκους του Athens Short Film Festival

Σαράντα ταινίες από όλο τον κόσμο παρουσιάζει η φρέσκια διοργάνωση που επιστρέφει στο Κουκάκι.

"Ο Νόμος του Μέρφυ": Άγγελε Φραντζή, πώς γύρισες την πιο φιλόδοξη ελληνική ταινία της χρονιάς;

Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης ανοίγει τα χαρτιά του γύρω από την ορμητική παραγωγή, στην οποία η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται μια αποτυχημένη ηθοποιό που ζει διαδοχικές διαφορετικές πραγματικότητες, ελπίζοντας να βρει τον εαυτό της.

Ο Νόμος του Μέρφυ

Ένα γράμμα αγάπης στο ίδιο το σινεμά και τη ζωή, ένα μεθυστικό κολάζ αναφορών και ανθρωπιάς, το οποίο παρόλο που παρασύρεται από την ορμή και την πληθωρικότητά του.

Μικρά Πράγματα Σαν κι Αυτά

Αληθινά περιστατικά εμπνέουν ένα χαμηλότονο δράμα χαρακτήρων με κοινωνική ευαισθησία, διηγηματική λιτότητα και καίριες ερμηνείες (βραβείο στο Φεστιβάλ Βερολίνου για την Έμιλι Γουότσον).

Μικρό Θλιμμένο Κορίτσι

Εσωστρεφής όσο και δημιουργικά πρωτότυπος συνδυασμός ψυχολογικού δράματος και ντοκιμαντέρ. Υπερβολικά φιλόδοξη ως σινε-κατασκευή, αποτυπώνει το πνεύμα μιας ανήσυχης εποχής.

Η Κουζίνα

Ανισόρροπο δράμα πάνω στο κυνήγι του αμερικανικού ονείρου, διχασμένο ανάμεσα στο κομψό στιλιζάρισμα, το αιχμηρό ψυχογράφημα και το οξύ κοινωνικό σχόλιο.