Η αληθινή ιστορία των πρωταθλητών της ελευθέρας πάλης αδερφών Ντέιβ και Μαρκ Σουλτζ και η ιδιαίτερη σχέση του τελευταίου με τον σπόνσορά του, τον εκκεντρικό πολυεκατομμυριούχο Τζον ντι Ποντ. Βραβείο σκηνοθεσίας στις Κάνες και πιθανές οσκαρικές υποψηφιότητες για ένα βιογραφικό δράμα οδυνηρά σκληρής κριτικής, που φωτίζει τη σκοτεινή (ταξική, οικονομική, ψυχολογική) πλευρά κάθε εφήμερου success story.
Σίγουρη οσκαρική υποψηφιότητα για τον Στιβ Καρέλ, ο ρόλος του Τζον ντι Ποντ απέχει πολλά ερμηνευτικά μίλια απ’ όλα όσα έχει δοκιμάσει μέχρι τώρα ο Αμερικανός κωμικός. Συνδυάζοντας την ευαίσθητη εκκεντρικότητα του Τρούμαν Καπότε και την αντισυμβατική εμμονή του Μπίλι Μπιν, των δύο μοναχικών ηρώων των προηγουμένων ταινιών του («Truman Capote», «Moneyball»), ο Μπένετ Μίλερ βρίσκει στο πρόσωπο του ψυχολογικά ασταθούς πολυεκατομμυριούχου και στην ερμηνεία του μεταμορφωμένου (κι εμφανισιακά) σταρ άλλον έναν ιδανικό εκφραστή των ιδεών περί καπιταλιστικής ευημερίας, γοητείας της εξουσίας και αμερικανικού πάθους για την επιτυχία. Μαζί κι ένα ζωντανό παράδειγμα του ακριβού τιμήματος που τις συνοδεύει.
Πιστός στις αληθινές ιστορίες και στους all American, bigger than life χαρακτήρες, ο Μίλερ στήνει εδώ ακόμη ένα χαμηλότονο βιογραφικό δράμα με έντονα μυθοπλαστικά στοιχεία. Αυτό του Τζον ντι Ποντ, γόνου μιας εκ των πλουσιότερων αμερικανικών οικογενειών, και των αδερφών Μαρκ και Ντέιβ Σουλτζ, χρυσών ολυμπιονικών του Λος Άντζελες στην ελευθέρα πάλη. Έχοντας μια δεμένη, τρυφερή όσο και ανταγωνιστική σχέση μεταξύ τους (η βωβή σκηνή της βίαιης αντιπαράθεσης/προθέρμανσής τους στην αρχή της ταινίας αποκαλύπτει όσα δεν χωρούν σε είκοσι σελίδες σεναρίου), τα αδέρφια ζουν δύο διαφορετικές ζωές. αυτήν του ευτυχισμένου οικογενειάρχη ο Ντέιβ κι εκείνη ενός μοναχικού, διψασμένου για αναγνώριση κι εσωστρεφούς «μεγάλου παιδιού» ο Μαρκ.
Όταν, λοιπόν, ο τελευταίος βρίσκει στο πρόσωπο του γενναιόδωρου σπόνσορα Ντι Ποντ έναν μέντορα που τον κολακεύει και τον θαυμάζει, δένεται μαζί του με μια ιδιότυπη, συμπλεγματική σχέση με απρόβλεπτα τραγική κατάληξη. Θέτοντας τον Μαρκ Σουλτζ απέναντι στον Τζον ντι Ποντ, σαν ο καθένας τους να κοιτάζει κατάματα το είδωλό του μέσα από παραμορφωτικό καθρέφτη, ο Μπένετ Μίλερ εκμεταλλεύεται όλες τις δυναμικές αυτού του δίπολου, διαπραγματευόμενος διακριτικά (η μεγαλύτερη σκηνοθετική αρετή του) τις αλληγορικές διαστάσεις της σχέσης τους: πατέρας - γιος, εκμεταλλευτής - εκμεταλλευόμενος, αριστοκράτης - λαϊκός, νικητής - ηττημένος.
Παράλληλα φωτίζει έντεχνα τις ιστορικές (από το κυνήγι της αλεπούς μέχρι τις μάχες του εμφυλίου), οικονομικές, ταξικές και ψυχολογικές παραμέτρους αυτού του μελαγχολικού success story, στο φόντο του οποίου κυματίζει μεσίστια η αστερόεσσα. Τέλος, περιγράφει με συμπονετικά κοφτερή ματιά το προσωπικό δράμα δύο φαινομενικά καταξιωμένων, μα στην πραγματικότητα περιθωριακών χαρακτήρων (η μεταξύ τους ανομολόγητη ερωτική έλξη «χορογραφείται» αριστοτεχνικά) που καλούνται –όπως οι Καπότε και Μπιν– να αντιμετωπίσουν ξανά και ξανά τους προσωπικούς τους δαίμονες. Συνολικά μια γνήσια αμερικανική τραγωδία κι ένα από τα οσκαρικά φαβορί της χρονιάς, το οποίο απέσπασε το βραβείο σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ Κανών.
ΗΠΑ. 2014. Διάρκεια: 134΄. Διανομή: ΣΠΕΝΤΖΟΣ FILM, SEVEN FILMS.
Περισσότερες πληροφορίες
Foxcatcher
Ο πρωταθλητής της ελευθέρας πάλης Μαρκ Σουλτζ αναπτύσσει μια ιδιαίτερη σχέση με τον σπόνσορά του Τζον ντι Ποντ, έναν εκκεντρικό πολυεκατομμυριούχο ο οποίος προσπαθεί να «μπει» ανάμεσα σε εκείνον και στον μεγαλύτερο αδερφό και μέντορά του Ντέιβ, επίσης πρωταθλητή της πάλης.