Τρία μικρά παιδιά που ζουν στις φαβέλες του Ρίο Ντε Τζανέιρο βρίσκουν στη χωματερή ένα πορτοφόλι, το οποίο γρήγορα διαπιστώνουν ότι αναζητά επιτακτικά η τοπική αστυνομία. Αποφασισμένα να ανακαλύψουν το λόγο, μπαίνουν στο στόχαστρο ενός αδίστακτου αστυνομικού που δουλεύει για λογαριασμό ενός διεφθαρμένου πολιτικού. Έντονα ρεαλιστικό φόντο, ερμηνευτική φρεσκάδα, αλλά μελοδραματικές, αναμασημένες κοινωνικές διδαχές σε ένα κακέκτυπο «Slumdog Millionaire» αλά βραζιλιάνικα.
Πολλαπλά βραβευμένος θεατρικός σκηνοθέτης, με το ανεπανάληπτο ρεκόρ οι πρώτες τέσσερις κινηματογραφικές δουλειές του να έχουν προταθεί για Όσκαρ καλύτερης ταινίας (και τρία σκηνοθεσίας), ο Βρετανός Στίβεν Ντάλντρι («Μπίλι Έλιοτ», «Οι Ώρες», «Σφραγισμένα Χείλη», «Εξαιρετικά Κοντά και Απίστευτα Δυνατά») αλλάζει τώρα ημισφαίριο και ταξιδεύει στο Ρίο ντε Ζανέιρο για την κινηματογραφική μεταφορά ενός μυθιστορήματος του συμπατριώτη του Άντι Μάλιγκαν που εκδόθηκε το 2010.
Σεναριακά διασκευασμένο από τον Ρίτσαρντ Κέρτις («Τέσσερις Γάμοι και Μια Κηδεία», «Μια Βραδιά στο Νότινγκ Χιλ», «Αγάπη Είναι…»), εξιστορεί τις περιπέτειες τριών μικρών αγοριών τα οποία ζουν στις φαβέλες της βραζιλιάνικης μεγαλούπολης και καθημερινά αναζητούν στην αχανή χωματερή που υψώνεται δίπλα τους οτιδήποτε προς πώληση ή ανταλλαγή μπορεί να βρουν. Μια μέρα θα πέσει στα χέρια τους ένα πορτοφόλι, για το οποίο γρήγορα μαθαίνουν πως το αναζητά επιτακτικά η τοπική αστυνομία.
Αντιλαμβανόμενα πως, εκτός από τα λίγα χρήματα, κρύβει ανάμεσα σε μια ταυτότητα, μερικά χαρτιά κι ένα παράξενο κλειδί κάτι πραγματικά πολύτιμο, προσπαθούν να βρουν τον κάτοχό του. Οι κινήσεις τους όμως γίνονται αντιληπτές, βάζοντάς τους έτσι στο στόχαστρο ενός αδίστακτου αστυνομικού, ο οποίος δουλεύει για λογαριασμό ενός διεφθαρμένου πολιτικού που πάει για δήμαρχος.
Το θέμα ακόμη ενός νεαρού σε ηλικία χαρακτήρα ο οποίος ενηλικιώνεται –άλλοτε θριαμβευτικά και άλλοτε τραυματικά– σε ένα αντίξοο περιβάλλον ιντριγκάρει, όπως πάντα, τον Στίβεν Ντάλντρι, ο οποίος πλησιάζει με ζεστή καρδιά τη χαριτωμένη παρέα των ατίθασων πιτσιρικάδων και τους αναδεικνύει σε ακούσιους ήρωες ενός κόσμου βυθισμένου στη συγκάλυψη, τη διαφθορά και τη συνενοχή. Ταυτόχρονα το θεαματικό μέσα στην εξαθλίωσή του ντεκόρ της γιγάντιας χωματερής και της διπλανής παραγκούπολης εντυπωσιάζει, αντιπαραβάλλοντας τα σκουπίδια ενός καταναλωτικού πολιτισμού με τα εξίσου ευτελούς αξίας ανθρώπινα περισσεύματά του. Ο συνδυασμός θέματος και σκηνικού όμως δεν δένει σφιχτά, ούτε αποτελεσματικά, σε αυτήν τη «γυαλιστερά» τριτοκοσμική κοινωνική καταγγελία γεμάτη από παρήγορα ουμανιστικά μηνύματα.
Αυτά τα τελευταία, μάλιστα, τα εκπροσωπούν δύο Αμερικανοί φιλάνθρωποι –ένας παπάς και μια δασκάλα αγγλικών–, οι οποίοι όποτε τους καλεί η πλοκή παρεμβαίνουν δυναμικά και υπερασπίζονται το δίκαιο. Έτσι, για να καταφέρει να είναι και συγκινητική, κι αισιόδοξη, και ρεαλιστική, και αγωνιώδης (ένα «Slumdog Millionaire» αλά βραζιλιάνικα), η ταινία καταφεύγει σε σχηματικές απλοποιήσεις οι οποίες αδυνατίζουν την πλοκή, ρηχαίνουν τους χαρακτήρες και κάνουν εύπεπτη την πολιτική κριτική. Μια μάλλον φτηνή επιλογή για τον πάντα απαιτητικότερο Ντάλντρι, ο οποίος εδώ περιορίζεται στο να αφηγηθεί, ως απρόσωπος χολιγουντιανός επαγγελματίας, ένα λίγο καλύτερο από τηλεταινία «σκληρό, ανθρώπινο και αληθινό» εξωτικό δράμα.
Βραζιλία, Μ. Βρετανία. 2014. Διάρκεια: 113΄. Διανομή: UIP.
Περισσότερες πληροφορίες
Σκουπίδια
Τρία μικρά παιδιά που ζουν στις φαβέλες του Ρίο Ντε Τζανέιρο βρίσκουν στη χωματερή ένα πορτοφόλι, το οποίο γρήγορα διαπιστώνουν πως αναζητά επιτακτικά η τοπική αστυνομία. Αποφασισμένα να ανακαλύψουν το λόγο, μπαίνουν στο στόχαστρο ενός αδίστακτου αστυνομικού που δουλεύει για λογαριασμό ενός διεφθαρμένου πολιτικού.