Σε μια κοιλάδα περικυκλωμένη από πανύψηλα τσιμεντένια τείχη κι έναν απειλητικό λαβύρινθο μια ομάδα αγοριών χωρίς αναμνήσεις προσπαθεί να επιβιώσει σαν πρωτόγονη κοινότητα. Βασισμένη σε νεανικό μπεστ σέλερ φαντασία, η οποία αν και υπακούει πιστά στα τετριμμένα κλισέ του είδους, αντανακλά πειστικά το κλίμα της σύγχρονης αβεβαιότητας.
Ο «Χάρι Πότερ» ήταν μόνον η αρχή. Ναι, οι έφηβοι μπορούσαν να πιάσουν (εξωσχολικό) βιβλίο στο χέρι τους κι έτσι μια ατελείωτη σειρά επίδοξων Τζόαν Ρόουλινγκ ρίχτηκε ορμητικά στην αναζήτηση του επόμενου λογοτεχνικού μάγου. Λίγοι τα κατάφεραν, αλλά τα κατάφεραν για τα καλά. Από το «Twilight» μέχρι το «The hunger games» και το «Divergent» αλλά και από το «The mortal instruments» μέχρι το «Beautiful creatures» και το «Ender’s game» (για να θυμηθούμε και τις κινηματογραφικές αποτυχίες), μια σειρά από μυθιστορήματα φαντασίας περιέγραφε με διαφορετικό τρόπο και αποτέλεσμα –σε όσο το δυνατόν περισσότερες συνέχειες, φυσικά– μια παρόμοια ιστορία. Αυτή ενός νεαρού ήρωα ο οποίος νιώθει διαφορετικός και καταπιεσμένος, ανακαλύπτει όμως έναν καινούργιο κόσμο (του έρωτα, της κοινωνικής επανάστασης ή των… βρικολάκων), όπου μπορεί πλέον να ανήκει και μέσα του τελικά να ενηλικιωθεί – έστω και τραυματικά.
Το «The maze runner» του Αμερικανού Τζέιμς Ντάσνερ εκδόθηκε το 2009 («Το τεστ», εκδ. Πλατύπους) και είναι το πρώτο μέρος μιας μετα-αποκαλυπτικής sci fi τριλογίας, η οποία ετοιμάζεται να μετακομίσει με τη σειρά της στη μεγάλη οθόνη. Ήρωάς της είναι ο Τόμας, ένας έφηβος ο οποίος χωρίς καμία ανάμνηση από το παρελθόν του ξυπνά σε ένα υπόγειο ασανσέρ που τον μεταφέρει σε μια περικυκλωμένη από πανύψηλα τείχη κοιλάδα. Εκεί κατοικεί μια ομάδα αγοριών, με επικεφαλής τον Άλμπι, που προσπαθεί να επιβιώσει σαν πρωτόγονη κοινότητα. Ένας από τους ελάχιστους απαράβατους κανόνες της είναι πως κανείς δεν εισέρχεται στον αχανή λαβύρινθο που βρίσκεται ανάμεσα στα τείχη, εκτός από τους επιλεγμένους δρομείς, οι οποίοι προσπαθούν καθημερινά μέσα σε λίγες ώρες να τον χαρτογραφήσουν. Όταν ένας από αυτούς τραυματιστεί, ο Τόμας θα επιχειρήσει να τον σώσει και θα παγιδευτεί βράδυ στο λαβύρινθο, εκεί όπου ποτέ δεν ξημέρωσε κανείς.
Με γυμνά σκηνικά, μερικούς αδρά σκιτσαρισμένους χαρακτήρες (ο τολμηρός, ο συντηρητικός, ο αδύναμος…) και μια απλή στην εξέλιξή της πλοκή, ο «Λαβύρινθος» στήνει μια κοινωνική αλληγορία που –στη «συσκευασία» μιας περιπέτειας φαντασίας– θα μπορούσε να λειτουργήσει σε πολλά επίπεδα (ο «Άρχοντας των μυγών» συναντά το «Lost»). Η ταινία του πρωτοεμφανιζόμενου Γουές Μπολ πατά στα πλέον βασικά, αντανακλώντας αρκετά πειστικά τόσο την αγωνία μιας υπαρξιακής απειλής όσο και τα αισθήματα αποξένωσης και αποκλεισμού μιας ολόκληρης γενιάς. Αν και δεν καταφεύγει σε σεναριακές υπερβολές, μένει τελικά πιστή στα δραματικά στερεότυπα του είδους και μοιάζει άτολμη στο να αιφνιδιάσει ή να ανησυχήσει πραγματικά τον νεαρό θεατή. Βέβαια, η ευκαιρία είναι ακόμη εδώ, αφού το φινάλε αφήνει ουκ ολίγους ανοιχτούς λογαριασμούς για τη συνέχεια και… τη συνέχειά της.
ΗΠΑ. 2014. Διάρκεια: 113΄. Διανομή: ODEON.
Περισσότερες πληροφορίες
Ο Λαβύρινθος
Ο νεαρός Τόμας, χωρίς να θυμάται τίποτε από το παρελθόν του, ξυπνά σε ένα υπόγειο ασανσέρ που τον μεταφέρει σε μια περικυκλωμένη από πανύψηλα τείχη κοιλάδα. Εκεί κατοικεί μια ομάδα αγοριών η οποία προσπαθεί να επιβιώσει σαν πρωτόγονη κοινότητα. Ο Τόμας όμως ξέρει πως η ελευθερία τους βρίσκεται πίσω από τα τείχη και τον απειλητικό λαβύρινθο που τους χωρίζουν από τον έξω κόσμο.