Μίκαελ Χάνεκε

Ο κατά πολλούς κορυφαίος σύγχρονος σκηνοθέτης επιστρέφει με την «Αγάπη» και τον δεύτερο Χρυσό Φοίνικα του Φεστιβάλ Κανών σε τέσσερα χρόνια. Εμείς διεισδύουμε στο εξαιρετικό κινηματογραφικό σύμπαν του Αυστριακού δημιουργού για να υπογραμμίσουμε τα σημεία που το μετατρέπουν σε ένα μοναδικό κινηματογραφικό φαινόμενο του 21ου αιώνα.

Μίκαελ Χάνεκε

Ο κατά πολλούς κορυφαίος σύγχρονος σκηνοθέτης επιστρέφει με την «Αγάπη» και τον δεύτερο Χρυσό Φοίνικα του Φεστιβάλ Κανών σε τέσσερα χρόνια. Εμείς διεισδύουμε στο εξαιρετικό κινηματογραφικό σύμπαν του Αυστριακού δημιουργού για να υπογραμμίσουμε τα σημεία που το μετατρέπουν σε ένα μοναδικό κινηματογραφικό φαινόμενο του 21ου αιώνα.

Μίκαελ Χάνεκε - εικόνα 1

Το ότι σπούδασε Ψυχολογία και Φιλοσοφία στα νιάτα του δεν λέει απολύτως τίποτα. Τόσοι και τόσοι δημιουργοί με ακόμη πιο πλούσιο βιογραφικό γράφτηκαν με διαφανές μελάνι στην παγκόσμια ιστορία της 7ης τέχνης. Όποιος προσπαθήσει να αναλύσει την περίπτωση του Μίκαελ Χάνεκε, του πιο φορμαρισμένου σκηνοθέτη αυτήν τη στιγμή στον κόσμο, ζουμάροντας μόνο στο καλλιεργημένο και διορατικό του πνεύμα, τότε σίγουρα θα χάσει ένα μεγάλο μέρος της δυσάρεστης απόλαυσης που προσφέρει ο άβολος κινηματογραφικός του κόσμος. Για τον Μίκαελ Χάνεκε, τον περίεργο Αυστριακό που αποφάσισε στα 47 (!) του χρόνια να ξεκινήσει σκηνοθετική καριέρα, το σινεμά είναι ένα παιχνίδι ψυχολογίας, μια κινηματογραφική παρτίδα πόκερ με σημαδεμένη τράπουλα, που νομοτελειακά θα ξεγυμνώσει τη σκοτεινή πλευρά της ανθρώπινης φύσης. Κιόλας από τις πρώτες σεκάνς των ταινιών του, ο Χάνεκε έχει ήδη μοιράσει τα φύλλα στους θεατές, εμπλέκοντάς τους με κάποιον τρόπο στην υπόθεση, ταυτίζοντάς τους με τους αντιήρωές του και βασικά κάνοντάς τους συνένοχους στην ένοχη κινηματογραφική του σαγήνη. Στη συνέχεια, αφού τους έχει βάλει για τα καλά στο παιχνίδι, έχοντας πλέον εξουδετερώσει άμυνες και λογοκριτικούς μηχανισμούς, αρχίζει να τους χτυπά με χειρουργική ακρίβεια στην αχίλλειο πτέρνα της εκτεθειμένης πλέον ψυχολογίας τους.

Μετά την τριλογία του «7η Ήπειρος», «Το Βίντεο του Μπένι», «71 Συμπτώσεις», το 1997 ο Χάνεκε ολοκληρώνει την πρώτη δημιουργική του περίοδο –η οποία διαπνεόταν από μια έντονη «αυστριακότητα»– με τα «Παράξενα Παιχνίδια». Η αμφιλεγόμενη ταινία, που θα μισηθεί και θα αγαπηθεί όσο λίγες στο πέρασμα του χρόνου, θα φανερώσει για πρώτη φορά τόσο καθαρά τις δημιουργικές του προθέσεις. Δηλαδή την αγαπημένη του συνήθεια να αντιστρέφει κινηματογραφικές συμβάσεις και να ξεβολεύει τον θεατή από τις ευκολίες του: η σφαγή στο σπίτι της μεσοαστικής οικογένειας δεν προέρχεται από περιθωριοποιημένους εγκληματίες, αλλά από καθωσπρέπει λευκούς πλούσιους νεαρούς, οι φόνοι γίνονται εκτός πλάνου, το κίνητρο απουσιάζει, ενώ το σοκαριστικό rewind μετατρέπει το διαφαινόμενο χάπι εντ σε μια λούπα βίας από την οποία είσαι ανήμπορος να ξεφύγεις. Μια σπουδή πάνω στο πώς μπορείς να γεννήσεις στην οθόνη τον απόλυτο τρόμο χωρίς τη βοήθεια του γρήγορου μοντάζ, των υποβλητικών μουσικών και των κοντινών πλάνων. Στη «Δασκάλα του Πιάνου» (2000) τα εύκολα συμπεράσματα για τη διαστροφή που γεννά η καταπίεση και την απελευθερωτική δύναμη του έρωτα εμβολιάζονται στο τέλος με τον ακραίο σαδισμό της κανονικότητας. Στον «Κρυμμένο» (2005) είναι ο διανοούμενος τηλεαστέρας που ξεμπροστιάζεται ως θύτης και όχι ο αρχικά ύποπτος μετανάστης, ενώ στη «Λευκή Κορδέλα» (2009), πίσω από τα φαινομενικά τυχαία γεγονότα στο μικρό χωριό της Γερμανίας, κρύβονται η γέννηση του φασισμού, ο πνευματικός ακρωτηριασμός που επιφέρει ο προτεσταντισμός και κυρίως η κατάρρευση του μύθου της «παιδικής αγνότητας» – ορατή και στα προηγούμενα έργα του.

Και τώρα σειρά έχει ένα ρέκβιεμ δωματίου με πρωταγωνιστές δύο ηλικιωμένους. Η «Αγάπη» δεν αποτελεί –όπως αρκετοί πιστεύουν– μια αιφνίδια αλλαγή πορείας για τον μέχρι σήμερα «μισάνθρωπο» κ. Χάνεκε. Είναι απλώς η άλλη πλευρά του νομίσματος στο δεξιοτεχνικό σινεμά του, το οποίο παίρνει κάθε φορά με αφάνταστη ευκολία την κινηματογραφική όψη που επιθυμεί, είτε αυτό λέγεται θρίλερ, είτε ιστορικό έπος, είτε φιλμ μυστηρίου. Στην «Αγάπη» έχουμε να κάνουμε με ένα τυπικό δράμα που δεν θα αργήσει να μεταλλαχτεί σε ακόμη ένα δυσάρεστο αριστούργημα του Χάνεκε, το οποίο θα προδώσει τις αισιόδοξες προσδοκίες του θεατή, θα ξύσει τραύματα που έχουν θαφτεί στα κατάβαθα της μνήμης του, θα τον αναγκάσει να πάρει θέση απέναντι σε δυσεπίλυτα ηθικά διλήμματα και τελικά θα ξεσκεπάσει αργά και βασανιστικά το τρομακτικό κενό που κρύβει μέσα της η λέξη «θάνατος», χωρίς μεταφυσικά άλλοθι. Μια αξεπέραστη σπουδή πάνω στην ανθρώπινη ύπαρξη...

Περισσότερες πληροφορίες

Αγάπη

Amour
4,5
  • Δραματική
  • 2012
  • Διάρκεια: 127 '
  • Μίκαελ Χάνεκε

Οι ογδοντάχρονοι Ζορζ και Αν, συνταξιούχοι δάσκαλοι μουσικής, έρχονται ξαφνικά αντιμέτωποι με το τέλος τής για δεκαετίες κοινής τους διαδρομής.

Τελευταία άρθρα Σινεμά

"Το Αγόρι και το Χταπόδι": Δείτε την εορταστική ταινία της Disney με την υπογραφή του Τάικα Γουαϊτίτι στο YouTube

Μια μικρού μήκους ταινία που θα συγκινήσει μικρούς και μεγάλους, διαθέσιμη παρακάτω.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
14/11/2024

International Micro μ Festival 2024: Κινηματογραφικές προβολές και ψηφοφορίες κοινού σε Ελλάδα και εξωτερικό

Οι λάτρεις των ταινιών μικρού μήκους θα απολαύσουν ταινίες από Έλληνες και διεθνείς δημιουργούς και θα έχουν την ευκαιρία να συμμετάσχουν ενεργά στην ανάδειξη των νικητών του Διαγωνιστικού και Σπουδαστικού τμήματος.

Οι "Γυναίκες απαντούν" στο Ινστιτούτο Γκαίτε

Το πέμπτο επεισόδιο της σειράς δωρεάν διπλών προβολών που διοργανώνει το Ινστιτούτο σε συνεργασία με το Ethnofest μάς ταξιδεύει στους Φούρνους και τη Λαϊκή Δημοκρατία της Γερμανίας.

Ανακαλύπτοντας την εφηβεία μέσα από τον κινηματογράφο στο 7ο Παιδικό και Εφηβικό Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας 2024

Οι ταινίες του φεστιβάλ εξερευνούν τις εμπειρίες της εφηβείας, προσφέροντας στους νέους θεατές μια εμπειρία γεμάτη συναισθηματική ένταση, φιλίες, όνειρα και προκλήσεις.

Οι 10 καλύτερες ταινίες του Πέδρο Αλμοδόβαρ

Με αφορμή την πρεμιέρα του "Διπλανού Δωματίου", της πρώτης αγγλόφωνης ταινίας του 73χρονου Ισπανού δημιουργού, επιλέγουμε το top-10 της εντυπωσιακής φιλμογραφίας του.

Οι 5 must προβολές του 7ου Παιδικού και Εφηβικού Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας

Η διοργάνωση που αποθεώνει τις ταινίες για λιλιπούτειους σινεφίλ επιστρέφει 18-24/11 και παρουσιάζει ένα πραγματικά πλούσιο πρόγραμμα.

Μονομάχος ΙΙ

Η σκιά του πρώτου "Μονομάχου" πέφτει βαριά σε ένα θεαματικότατο peplum, το οποίο, αναποφάσιστο ανάμεσα σε ριμέικ και σίκουελ, προσπαθεί ασθμαίνοντας να αντιγράψει μια αφηγηματικά αλάνθαστη συνταγή.