Η ηθοποιός Ρόμπιν Ράιτ πουλάει τα δικαιώματα της ψηφιακής της εικόνας και αποσύρεται από την υποκριτική. Δύο δεκαετίες αργότερα, κι ενώ παρακολουθεί ένα μελλοντολογικό συνέδριο, αντιδρά δημόσια στην ιδέα να μπορεί ο καθένας να αγοράζει και να ζει εικονικά τη ζωή του σταρ που επιθυμεί, όταν ξεσπά μια εξέγερση. Φιλόδοξη, αλλά άνιση και σεναριακά βραχυκυκλωμένη μεταφορά ενός μυθιστορήματος του Στάνισλαβ Λεμ («Σολάρις»), η οποία συνδυάζει live action και animation.
Αφήνοντας πίσω τις αυτοβιογραφικές του περιπέτειες στην ισραηλινή στρατιωτική εισβολή του 1982 στον Λίβανο, ο Άρι Φόλμαν ανοίγει τώρα τις σελίδες του «The futurological congress», του γραμμένου το 1971 μυθιστορήματος του Πολωνού Στάνισλαβ Λεμ («Σολάρις»), μιας αλά Φίλιπ Ντικ αλληγορίας πάνω στο καταπιεστικό καθεστώς της άλλης πλευράς του τείχους αλλά και στη σχέση φαντασίας και πραγματικότητας.
Παραμένοντας πιστός σε ένα μεγάλο μέρος της λογοτεχνικής πλοκής και συνδυάζοντας live action και animation, ο σκηνοθέτης του «Βαλς με τον Μπασίρ» μετατρέπει τον διαστημικό ταξιδιώτη/ήρωα του Λεμ στη Ρόμπιν Ράιτ (την οποία υποδύεται φυσικά η ίδια), μια αντισυμβατική, έξω από τη μόδα πλέον χολιγουντιανή ηθοποιό που δέχεται να πουλήσει τα δικαιώματα της ψηφιακής της εικόνας στο στούντιο της… Miramount και αποσύρεται από την υποκριτική. Δύο δεκαετίες αργότερα, κι ενώ παρακολουθεί ένα μελλοντολογικό συνέδριο, βρίσκεται μπροστά στην ανεξέλεγκτη εξέλιξη αυτής της τεχνολογίας: ο καθένας μπορεί να αγοράζει και να ζει εικονικά τη ζωή του σταρ που επιθυμεί.
Το σινεμά (ευθεία η επίθεση στις πρακτικές του Χόλιγουντ) και το φρενήρες κυνήγι της διασημότητας έχουν αντικαταστήσει επιτυχημένα τις πολιτικές αναφορές του Λεμ, ενώ το animation κομμάτι της ταινίας, το οποίο αφορά κυρίως τα γεγονότα του συνεδρίου, ενισχύει το παράξενο κινηματογραφικό παιχνίδι ανάμεσα στο ρεαλισμό και στο όνειρο. Η γοητευτική ατμόσφαιρα της ταινίας, ωστόσο, δεν υποστηρίζεται ουσιαστικά από μια στερεά σεναριακή βάση, καθώς η διαδρομή της Ράιτ προς ένα σκοτεινό μέλλον, αλλά ένα φωτεινό εσωτερικό τοπίο διακλαδώνεται διαρκώς σε μπερδεμένες υποπλοκές, φορτώνεται με συμβολισμούς και χάνει χρόνο σε δραματικές κοινοτοπίες. Η υπαρξιακή οδύσσειά της αποδεικνύεται τελικά λιγότερο ενδιαφέρουσα από το σχόλιο της ταινίας πάνω στο πώς το κυνήγι της εικόνας μας την έχει μετατρέψει σε κάτι σπουδαιότερο από εμάς τους ίδιους, θεμελιακό πρόβλημα ολόκληρου του σύγχρονου δυτικού πολιτισμού.
Ισραήλ, Γαλλία. 2013. Διάρκεια: 105΄. Διανομή: ΣΠΕΝΤΖΟΣ FILM, SEVEN FILMS.
Περισσότερες πληροφορίες
Πέρα Από το Όνειρο
Η ηθοποιός Ρόμπιν Ράιτ πουλάει τα δικαιώματα της ψηφιακής της εικόνας στο στούντιο της Miramount και αποσύρεται από την υποκριτική. Δύο δεκαετίες αργότερα, κι ενώ παρακολουθεί ένα μελλοντολογικό συνέδριο, αντιδρά δημόσια στην ιδέα της Miramount να μπορεί ο καθένας να αγοράζει και να ζει εικονικά τη ζωή του σταρ που επιθυμεί, όταν ξεσπά μια εξέγερση.