Ο Σάιμον είναι ένας συνεσταλμένος και μοναχικός κυβερνητικός υπάλληλος, στον οποίο κανείς δεν δίνει σημασία. Ούτε η Χάνα, η συνάδελφός του με την οποία είναι κρυφά ερωτευμένος. Όλα όμως θα αλλάξουν όταν καταφθάσει ο Τζέιμς, ένας καινούργιος συνάδελφος ολόιδιος με τον Σάιμον, αλλά γοητευτικός, εξωστρεφής και παμπόνηρος. Φουτουριστικό αλληγορικό θρίλερ βασισμένο σε νουβέλα του Φίοντορ Ντοστογιέφσκι. Ατμοσφαιρικό και με έντονα πικρό χιούμορ, αλλά με λιγοστά σεναριακά καύσιμα που γρήγορα εξαντλούνται.
H έννοια του doppelganger, του σωσία/αντίγραφου ενός ανθρώπου, είχε μυθολογικά την έννοια του φαντάσματος και της απόκοσμης ύπαρξης που μια συνάντηση μαζί της ήταν οιωνός θανάτου. Το 18ο αιώνα αρχίζει να επισκέπτεται συχνά ως θέμα τη βορειοευρωπαϊκή –κυρίως αγγλόφωνη– λογοτεχνία του φανταστικού (Λόρδος Βύρωνας, Έντγκαρ Άλαν Πόε, Ρόμπερτ Λούις Στίβενσον, Χένρι Τζέιμς, Τζόζεφ Κόνραντ), βοηθώντας στην περιγραφή περίπλοκων χαρακτήρων και λειτουργώντας μεταφορικά ως προς τις εσωτερικές ψυχολογικές συγκρούσεις τους.
Αν και σκοτεινός ρεαλιστής, ο Φιόντορ Ντοστογιέφσκι δημοσιεύει σε αυτό το πνεύμα το 1846 τον «Σωσία», τον οποίο αναθεώρησε στην τελική του μορφή 20 χρόνια αργότερα, ένα επηρεασμένο από το γερμανικό ρομαντισμό και τον Νικολάι Γκόγκολ εκτεταμένο διήγημα, «ό,τι καλύτερο έγραψε ποτέ» σύμφωνα με τον Βλάντιμιρ Ναμπόκοφ. Μετατρέποντας τον ντοστογιεφσκικό Γκολιάντκιν σε Σάιμον, έναν συνεσταλμένο και μοναχικό κυβερνητικό υπάλληλο στον οποίο κανείς δεν δίνει σημασία, ο Βρετανός Ρίτσαρντ Αγιοάντε (της συμπαθέστατης δραμεντί ενηλικίωσης «Submarine») διασκευάζει κινηματογραφικά τη διάσημη νουβέλα σαν φουτουριστικό θρίλερ. Σε ένα χρονικά ακαθόριστο οργουελικό μέλλον (;), ο Σάιμον προσπαθεί να επιβιώσει ως φιλότιμος, πλην «αόρατος» από τους πάντες ανθρωπάκος, περιφρονημένος από τον προϊστάμενό του κ. Παπαδόπουλο (!) και τους συναδέλφους του, στους οποίους συμπεριλαμβάνεται και η νεαρή Χάνα, που μένει στην απέναντι πολυκατοικία από τη δική του και με την οποία είναι κρυφά ερωτευμένος. Μέχρι τη στιγμή που κάνει την εμφάνισή του ο Τζέιμς, ένας νέος συνάδελφος ολόιδιος με τον Σάιμον (κανείς άλλος δεν παρατηρεί την ομοιότητα), αλλά γοητευτικός, εξωστρεφής και παμπόνηρος, έτοιμος να κατακτήσει τα πάντα εις βάρος του φιλότιμου ήρωά μας.
Βουτηγμένος σε μια καφκική ατμόσφαιρα που θυμίζει έντονα «Μπραζίλ», ο «Σωσίας» ξεκινά σαν σκοτεινή σάτιρα κι εξελίσσεται σε αγχωτικό εφιάλτη, διαχειριζόμενος αποτελεσματικά το σαρκαστικό χιούμορ, την απόκοσμη, απειλητική εικονογραφία και το σασπένς που γεννά η επιθετική συμπεριφορά του Τζέιμς, με τον οποίο ο Σάιμον προσπαθεί αρχικά να γίνει φίλος.
Η σχέση τους όμως παίρνει εντελώς διαφορετική τροπή όταν μπαίνει ανάμεσά τους η Χάνα, κάτι που αντανακλαστικά συμβαίνει και στην ίδια την ταινία, η οποία από εκείνο το σημείο και μετά μοιάζει να ξεμένει από ιδέες και σεναριακές λύσεις. Το υπαρξιακό άγχος έχει περιγραφεί, το κοινωνικό ντεκόρ έχει στηθεί και οι αναφορές στο alter ego έχουν εξαντληθεί, αφήνοντας τη λαβυρινθώδη διαδρομή του Σάιμον προς την τρέλα (και τον πραγματικό του εαυτό) χωρίς δραματικό βάρος – σαν ένα κινηματογραφικό διήγημα που «τεντώθηκε» αναίτια σε διαστάσεις σινε-μυθιστορήματος. Ατμοσφαιρικό, μα φλύαρο, κατά στιγμές γοητευτικό αλλά και αφελές, με έναν συναρπαστικό Τζέσι Άιζενμπεργκ («The Social Network») σε ρεσιτάλ ερμηνευτικής διπλοπροσωπίας.
Μ. Βρετανία. 2013. Διάρκεια: 93΄. Διανομή: WEIRD WAVE.
Περισσότερες πληροφορίες
Ο Σωσίας
Ο Σάιμον είναι ένας συνεσταλμένος και μοναχικός κυβερνητικός υπάλληλος, στον οποίο κανείς δεν δίνει σημασία. Ούτε η Χάνα, η συνάδελφός του με την οποία είναι κρυφά ερωτευμένος. Όλα όμως θα αλλάξουν όταν καταφθάσει ο Τζέιμς, ένας καινούργιος συνάδελφος ολόιδιος με τον Σάιμον, αλλά γοητευτικός, εξωστρεφής και παμπόνηρος.