Κάτω από το Δέρμα

2,5

Ο δημιουργός του «Ερωτικού Κτήνους» και μια ερμηνευτικά τολμηρή Σκάρλετ Γιόχανσον αφηγούνται μια μελαγχολική ιστορία ενηλικίωσης.

Κάτω από το Δέρμα

Μια εξωγήινη οντότητα, με τη μορφή μιας γοητευτικής νέας γυναίκας, περιφέρεται στην επαρχιακή Σκοτία και αναζητά τα θύματά της σε μοναχικούς άντρες. Ο δημιουργός του «Ερωτικού Κτήνους» και μια ερμηνευτικά τολμηρή Σκάρλετ Γιόχανσον αφηγούνται μια μελαγχολική ιστορία ενηλικίωσης σαν ένα υποβλητικά σκηνοθετημένο, αλλά ψυχρό κι εγκεφαλικό sci fi θρίλερ.

Κάτω από το Δέρμα - εικόνα 1

Αν το «Ερωτικό Κτήνος» ­είναι μια βίαιη γκανγκστερική περιπέτεια, στην ουσία όμως μια υπαρξιακή κατάδυση στην κόλαση (με οδηγό το ένστικτο του θανάτου), και η «Γέννηση» η ιστορία ενός παράφορου έρωτα που πλασάρεται σαν ένα μεταφυσικό δράμα, είναι σαφές πως η τελευταία ταινία του Τζόναθαν Γκλέι­ζερ δεν μπορεί να περάσει σαν ένα απλό θρίλερ επιστημονικής φαντασίας. Βασισμένο στο παρθενικό μυθιστόρημα του Μισέλ Φέιμπερ (του 2000), το «Κάτω Από το Δέρμα» εκκινεί ως ένα αφήγημα μυστηρίου στο οποίο μια σιωπηλή και γοητευτική γυναίκα περιφέρεται στο συννεφιασμένο σκοτσέζικο τοπίο οδηγώντας ένα άσπρο φορτηγάκι.
Αναζητά μοναχικούς άντρες, σε κάποιους από τους οποίους πιάνει απλώς κουβέντα, άλλους τους μεταφέρει με το αυτοκίνητό της και μερικούς τους οδηγεί σε ένα… εκτός τόπου και χρόνου δωμάτιο (;) από το οποίο δεν θα βγουν ποτέ ζωντανοί. Συνοδεύεται από έναν μαυροντυμένο άντρα πάνω σε μηχανή, που μοιάζει να τη φροντίζει από απόσταση, να εκτελεί τα θελήματά της και να «καθαρίζει» κάθε φορά τα ίχνη της.
Ποια είναι λοιπόν αυτή η γυναίκα και ποια τα κίνητρά της; Ο Γκλέιζερ δεν τα κάνει φανερά, ­υιοθετώντας τη θέση ενός αμέτοχου παρατηρητή που αρκείται στα φαινομενολογικά δεδομένα. Με ένα ψυχρό, μα κομψό στιλ υποβάλλει μια αίσθηση εξωγήινου μυστηρίου, αντιπαραθέτει διακριτικά την «αθόρυβη­» παρουσία της ηρωίδας με το μελαγχολικό (φυσικό και βιομηχανικό) τοπίο που την περιβάλλει και στήνει έναν ερωτικό, τελετουργικό χορό­ θανάτου.

Κάτω από το Δέρμα - εικόνα 2

Η περίτεχνη, αν και λιτή­ χορογραφία του όμως μοιάζει να τον απασχολεί πολύ περισσότερο από όλα όσα διαμείβονται ανάμεσα στους χορευτές του. Αποστασιοποιημένη, η αφήγησή του κουβαλά κάτι από την ανέκφραστη, μηχανιστική συμπεριφορά της ανώνυμης πρωταγωνίστριάς του, η οποία κάποια στιγμή γλιστράει ξαφνικά στη μέση του δρόμου, αλλά είναι πλέον αργά. Το δράμα της χτίζεται με μια αυστηρή, αλλά «διάφανη» μέθοδο που δεν μπορεί να βάλει τα συναισθήματα κάτω από το δέρμα μας, παραμένει μέχρι τέλους εγκεφαλική, φανερά επιδέξια μα και άλλο τόσο αποστειρωμένη. Γιατί το «Κάτω Από το Δέρμα» αφορά στην πραγματικότητα μια απειλητική ιστορία ενηλικίωσης, στην οποία μια νεαρή γυναίκα προσπαθεί να ανακαλύψει τι κρύβεται κάτω από την επιδερμίδα της, να καταλάβει τι παραμονεύει πίσω από τις κινήσεις των (αρσενικών) συνανθρώπων της και να προσαρμοστεί σε μια πραγματικότητα που της φαντάζει ξένη και ακατανόητη.
Και αν πολλά από αυτά­ ο Γκλέιζερ τα αποσπά από τη λιγομίλητη, γεμάτη συναισθηματική απορία ερμηνεία της Γιόχανσον, μερικές σοφά σκηνοθετημένες σεκάνς (όπως αυτές του nightclub και της αμήχανης ερωτικής συνεύρεσης) και μια σαγηνευτική ατμόσφαιρα, αδυνατεί να τα δέσει σε ένα εξίσου υποβλητικό κινηματογραφικό σύνολο και να μας κάνει αναπόσπαστο κομμάτι του.
Μ. Βρετανία. 2013. Διάρκεια: 108΄. Διανομή: ODEON.

Περισσότερες πληροφορίες

Κάτω Από το Δέρμα

Under the Skin
2,5
  • Επιστ. Φαντασίας
  • 2013
  • Διάρκεια: 108 '
  • Τζοναθαν Γκλέιζερ

Μια εξωγήινη οντότητα, με τη μορφή μιας γοητευτικής νέας γυναίκας, περιφέρεται στην επαρχιακή Σκοτία και αναζητά τα θύματά της σε μοναχικούς άντρες.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Heritage in Focus: Χώροι μουσικής και κινηματογράφου σε κίνδυνο

Στην πρώτη εκδήλωση θα συζητηθούν οι απειλές που αντιμετωπίζουν οι πολιτιστικοί χώροι στις πόλεις, εστιάζοντας στη μουσική σκηνή του Βερολίνου και το κινηματογραφικό τοπίο της Αθήνας

Τέσσερις μέρες γεμάτες μικρού μήκους του Athens Short Film Festival

Σαράντα ταινίες από όλο τον κόσμο παρουσιάζει η φρέσκια διοργάνωση που επιστρέφει στο Κουκάκι.

"Ο Νόμος του Μέρφυ": Άγγελε Φραντζή, πώς γύρισες την πιο φιλόδοξη ελληνική ταινία της χρονιάς;

Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης ανοίγει τα χαρτιά του γύρω από την ορμητική παραγωγή, στην οποία η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται μια αποτυχημένη ηθοποιό που ζει διαδοχικές διαφορετικές πραγματικότητες, ελπίζοντας να βρει τον εαυτό της.

Ο Νόμος του Μέρφυ

Ένα γράμμα αγάπης στο ίδιο το σινεμά και τη ζωή, ένα μεθυστικό κολάζ αναφορών και ανθρωπιάς, το οποίο παρόλο που παρασύρεται από την ορμή και την πληθωρικότητά του.

Μικρά Πράγματα Σαν κι Αυτά

Αληθινά περιστατικά εμπνέουν ένα χαμηλότονο δράμα χαρακτήρων με κοινωνική ευαισθησία, διηγηματική λιτότητα και καίριες ερμηνείες (βραβείο στο Φεστιβάλ Βερολίνου για την Έμιλι Γουότσον).

Μικρό Θλιμμένο Κορίτσι

Εσωστρεφής όσο και δημιουργικά πρωτότυπος συνδυασμός ψυχολογικού δράματος και ντοκιμαντέρ. Υπερβολικά φιλόδοξη ως σινε-κατασκευή, αποτυπώνει το πνεύμα μιας ανήσυχης εποχής.