Η Έλινορ και η Κλάρα, δυο μυστηριώδεις γυναίκες με… προαιώνιο παρελθόν, διαφεύγουν από τη σκηνή ενός βίαιου εγκλήματος και καταφεύγουν σε μια ήσυχη παραλιακή κωμόπολη. Σύντομα, κι ενώ άνθρωποι αρχίζουν να πεθαίνουν μυστηριωδώς γύρω τους, το σκοτεινό παρελθόν τους έρχεται να τις συναντήσει. Ατμοσφαιρικό και λυρικό, αλλά σεναριακά αδέξιο και απογοητευτικά προβλέψιμο θρίλερ, το οποίο προσπαθεί να εκμοντερνίσει το βαμπιρικό μύθο.
Από την αρχή της καριέρας του («Angel», 1982) και για σχεδόν δύο δεκαετίες («Το Τέλος Μιας Σχέσης», 1999), ο βραβευμένος με Όσκαρ (για το σενάριο του «Παιχνιδιού των Λυγμών») και Χρυσό Λιοντάρι στη Βενετία («Μάικλ Κόλινς») Νιλ Τζόρνταν ήταν ένας από τους τολμηρότερους και πλέον ευρηματικούς Ευρωπαίους σκηνοθέτες. Ευρείας θεματικής γκάμας, ανανέωσε το σινεμά του φανταστικού τόσο με την ψυχαναλυτικά παραμυθένια «Παρέα των Λύκων» (1984) όσο και με την πολυεπίπεδη «Συνέντευξη με Ένα Βρικόλακα» (1994), συναρπαστικά θρίλερ με προσωπική σφραγίδα και απόλυτα μοντέρνα κινηματογραφική ματιά.
Το «Byzantium» (αναφορά στο ποίημα του Γουίλιαμ Μπάτλερ Γέιτς) σηματοδοτεί την επιστροφή του Ιρλανδού σκηνοθέτη στο βαμπιρικό μύθο, μέσα από τη διασκευή του εφηβικού θεατρικού «A vampire story» της Μόιρα Μπαφίνι, διά χειρός της ίδιας της συγγραφέα και σεναριογράφου των «Η Επεισοδιακή Επιστροφή της Ταμάρα Ντρου» και «Τζέιν Έιρ». Εμπνευσμένη χαλαρά από την κεντρική ιδέα της νουβέλας «Καρμίλα» του Τζόζεφ Σέρινταν Λε Φανού, η Μπαφίνι αφηγείται την ιστορία δύο μυστηριωδών γυναικών, οι οποίες προσπαθούν να επιβιώσουν επί δύο αιώνες σε έναν εχθρικό, ανδροκρατούμενο κόσμο. Πρόκειται για τη 16χρονη Έλινορ και τη λίγο μεγαλύτερή της Κλάρα, τις οποίες πρωτοσυναντάμε όταν διαφεύγουν από το Δουβλίνο και τη σκηνή ενός αποτρόπαιου φόνου και καταφεύγουν σε μια ήρεμη, παραθαλάσσια κωμόπολη. Γνωρίζοντας το μοναχικό Νόελ, η δυναμική και σέξι Κλάρα θα εγκατασταθεί σπίτι του, το οποίο γρήγορα θα μετατρέψει σε οίκο ανοχής («Κάποιος πρέπει να βάλει λεφτά στο τραπέζι»).
Η εσωστρεφής και ευαίσθητη Έλινορ, μέσα από τη γραπτή εξομολόγηση της οποίας μαθαίνουμε την ιστορία της, θα ερωτευτεί τον Φρανκ και θα επιχειρήσει να του αποκαλύψει τα μυστικά της, ότι δηλαδή είναι γεννημένη το 1804 και τρέφεται, όπως και η Κλάρα, με ανθρώπινο αίμα.
Ενώ δυο περίεργοι αστυνομικοί βρίσκονται στα ίχνη των γυναικών, η Κλάρα δεν μπορεί να συγκρατήσει τη δίψα της για πολύ και μέσα από διαρκή φλας μπακ η σχέση των δύο πρωταγωνιστριών γίνεται ολοένα και πιο ξεκάθαρη, ο Τζόρνταν τυλίγει την περίπλοκη αυτή ιστορία ενηλικίωσης, αλλά και επιβίωσης, σε ένα μελαγχολικό μανδύα υπαρξιακής αγωνίας (αντί του εύκολου γοτθικού τρόμου). Αποφεύγει το φτηνό εντυπωσιασμό και τα δωρεάν λουτρά αίματος, δυσκολεύεται όμως να μεταγγίσει πάθος και να προσδώσει βάθος στους χαρακτήρες του, οι οποίοι παραμένουν –παρά την ξέχειλη ερωτισμού παρουσία της Άρτερτον και τη συγκινητικά χαμηλότονη Ρόναν– μέχρι τέλους σχηματικοί. Όσα ψιθυρίζονται ή υπονοούνται, από φροϋδικές αναφορές μέχρι ιστορικοπολιτικά σχόλια, διατηρούν εδώ μια υπόγεια δυναμική (ο Τζόρνταν είναι δεξιοτέχνης της ατμόσφαιρας), σε αντίθεση με την καθαρή δράση, η οποία είναι όχι μόνο διεκπεραιωτική, αλλά σχεδόν αφελής. Αν τη βάλει κανείς στην άκρη, ίσως καταφέρει να δει με άλλα μάτια ακόμα και το εκβιαστικά συναισθηματικό φινάλε.
Μ. Βρετανία. 2012. Διάρκεια: 118΄. Διανομή: HOLLYWOOD ENT.
Περισσότερες πληροφορίες
Αιωνιότητα
Η Έλινορ και η Κλάρα, δυο μυστηριώδεις γυναίκες με… προαιώνιο παρελθόν, διαφεύγουν από τη σκηνή ενός βίαιου εγκλήματος και καταφεύγουν σε μια ήσυχη παραλιακή κωμόπολη. Σύντομα, κι ενώ άνθρωποι αρχίζουν να πεθαίνουν μυστηριωδώς γύρω τους, το σκοτεινό παρελθόν τους έρχεται να τις συναντήσει.