Η Βελγίδα Μιριέλ και ο Μαροκινός Μουνίρ ερωτεύονται και παντρεύονται, συνεχίζουν όμως να ζουν στο σπίτι του πλούσιου γιατρού Αντρέ Πινζέ, ο οποίος έχει υιοθετήσει τον Μουνίρ. Ύστερα από κάποιο καιρό, όμως, κι αφού είναι πλέον μητέρα τεσσάρων παιδιών, η Μιριέλ νιώθει να ασφυκτιά μέσα στην παράξενη αυτή σχέση. Με σοκαριστική ειλικρίνεια, η ιστορία μιας σύγχρονης Μήδειας αποτυπώνει τις ταξικές και πολιτιστικές αντιθέσεις που διέπουν τις ανθρώπινες σχέσεις.
«Ποιος τα ξεκίνησε όλα, οι θεοί το ξέρουν», λέει η Μήδεια στην επιθετική απολογία της προς τον Ιάσονα και σε ένα από τα τολμηρότερα λογοτεχνικά κείμενα που έχουν γραφτεί ποτέ – υπεράσπιση του σκληρότερου πιθανού εγκλήματος αλλά και του χωρίς όρια ανθρώπινου πάθους. Παίρνοντας αφορμή από ένα αληθινό περιστατικό, ο Βέλγος σκηνοθέτης Γιοακίμ Λαφός («Η Ιδιοκτησία») ξανασυναντά την ηρωίδα του Ευριπίδη στο πρόσωπο της νεαρής Μιριέλ, για την οποία μαθαίνουμε εξαρχής ότι νοσηλεύεται σε καταστολή έχοντας σκοτώσει τα τέσσερα παιδιά της. Έτσι, το «Πέρα Από τη Λογική» ξεκαθαρίζει γρήγορα γρήγορα πως δεν θα ποντάρει σε ένα μελοδραματικό και εκβιαστικό σασπένς, αφού αυτό που το ενδιαφέρει κινηματογραφικά είναι όχι το τι, αλλά το γιατί. Γιατί ο άνθρωπος μπορεί να φτάσει ως εκεί όπου δεν υπάρχουν πλέον απαντήσεις για να τον φέρουν πίσω;
Η Βελγίδα Μιριέλ και ο Μαροκινός Μουνίρ ερωτεύονται και παντρεύονται ευτυχισμένοι, ζώντας στο σπίτι του πλούσιου γιατρού Αντρέ Πινζέ, ο οποίος έχει υιοθετήσει τον Μουνίρ. Ύστερα από κάποιο καιρό, όμως, κι αφού είναι πλέον μητέρα τεσσάρων παιδιών, η Μιριέλ νιώθει να ασφυκτιά μέσα στην παράξενη αυτή σχέση, η οποία δημιουργεί περίπλοκες οικονομικές και ψυχολογικές εξαρτήσεις. Με ψύχραιμο βλέμμα, ο Λαφός υπογραμμίζει τα παιχνίδια εξουσίας που στήνονται καθώς το ζευγάρι βιώνει την ανέμελη ευτυχία του, επισημαίνει διακριτικά τις πολιτισμικές διαφορές των μελών του και φέρνει σε πρώτο πλάνο τις ταξικές αντιθέσεις οι οποίες διαμορφώνουν τη συμπεριφορά όλων των εμπλεκομένων.
Με κάμερα στο χέρι, κάδρα που τεμαχίζονται εσωτερικά από κάθετους άξονες και μια κλειστοφοβική γεωμετρία που εγκλωβίζει τους ήρωες, χαρτογραφεί μια ασφυκτική πραγματικότητα η οποία αποδεικνύεται αναπόδραστα εφιαλτική. Χωρίς ψυχαναλυτικές ερμηνείες, αλλά και χωρίς την αποστασιοποίηση ενός φαινομενολογικού σινεμά, ο νεαρός συμπατριώτης των αδελφών Νταρντέν ξεδιπλώνει μέσα από ένα κουβάρι καλών προθέσεων (δεν υπάρχει κανένας ορατός ένοχος εδώ) ένα αποτρόπαιο ξέσπασμα βίας και μας ζητά επιτακτικά να αναρωτηθούμε «ποιος τα ξεκίνησε όλα αυτά».
Βέλγιο, Γαλλία. 2012. Διάρκεια: 111΄. Διανομή: ONE FROM THE HEART.
Περισσότερες πληροφορίες
Πέρα Από τη Λογική
Η Βελγίδα Μιριέλ και ο Μαροκινός Μουνίρ ερωτεύονται και παντρεύονται, συνεχίζουν όμως να ζουν στο σπίτι του πλούσιου γιατρού Αντρέ Πινζέ, ο οποίος έχει υιοθετήσει τον Μουνίρ. Ύστερα από κάποιο καιρό, όμως, κι αφού είναι πλέον μητέρα τεσσάρων παιδιών, η Μιριέλ νιώθει να ασφυκτιά μέσα στην παράξενη αυτή σχέση.