Ο Παλαιστίνιος Ομάρ και δύο παιδικοί του φίλοι σκοτώνουν έναν Ισραηλινό στρατιώτη. Όταν ο πρώτος συλληφθεί, θα βρεθεί παγιδευμένος ανάμεσα στον εκβιασμό των δυνάμεων κατοχής και την καχυποψία των δικών του συναγωνιστών. Υποψήφιο για ξενόγλωσσο Όσκαρ δράμα αγωνίας, το οποίο αποτυπώνει ρεαλιστικά μια καθημερινότητα δεμένη σε έναν αναπόδραστο κύκλο αίματος και προδοσίας.
Ο 53χρονος Χανί Αμπού-Ασάντ είναι μαζί με τον Ελία Σουλεϊμάν («Θεϊκή Παρέμβαση», «Ο Χρόνος που Απομένει») ο διασημότερος εκπρόσωπος του παλαιστινιακού σινεμά ανά τον κόσμο, βραβευμένος σε πολλά φεστιβάλ τόσο για τον «Γάμο της Ράνα» (2002) όσο και για το «Παράδεισος Τώρα» (2005). Η τελευταία ταινία, μάλιστα, όχι μόνο είχε κερδίσει τη ξενόγλωσση Χρυσή Σφαίρα, αλλά ήταν και η πρώτη (και μοναδική μέχρι φέτος) παλαιστινιακή παραγωγή η οποία κατάφερε να αποσπάσει υποψηφιότητα για ξενόγλωσσο Όσκαρ.
Ακολούθησαν η συμμετοχή του στη σπονδυλωτή –γυρισμένη στην Κωνσταντινούπολη– «Αξέχαστη Πόλη» (2011) και η σκηνοθεσία της αποτυχημένης αμερικανικής περιπέτειας «The Courier» (2012), με τους Τζέφρι Ντιν Μόργκαν και Μίκι Ρουρκ, μετά την οποία ο Αμπού-Ασάντ επιστρέφει τώρα σοφά στα πάτρια εδάφη και σε μια απόλυτα οικεία καθημερινότητα. Αυτήν των κατεχόμενων παλαιστινιακών εδαφών, που τρέφεται από μια διαρκή βία και παγιδεύει τους ανθρώπους της σε ένα προδιαγεγραμμένα αιματηρό αδιέξοδο.
Στην εναρκτήρια σκηνή του φιλμ ο Ομάρ σκαρφαλώνει στο τσιμεντένιο τείχος που χωρίζει την «ελεύθερη» από την κατεχόμενη Παλαιστίνη και αποπειράται να περάσει από την άλλη πλευρά. Όλη η ταινία είναι στηριγμένη σε αυτήν την αλληγορία (ο ήρωας θα δοκιμάσει πολλές φορές το ίδιο πράγμα κατά τη διάρκειά της), η οποία αντανακλά μια διχασμένη τόσο εξωτερικά όσο κι εσωτερικά πραγματικότητα. Ο διαχωρισμός τον οποίο έχουν επιβάλει οι Ισραηλινοί σε παλαιστινιακές πόλεις, χωριά και προσφυγικούς καταυλισμούς προσπαθεί να κρατήσει τους Παλαιστίνιους μακριά όχι μόνο από τους εχθρούς τους, αλλά και από τον ίδιο τους τον εαυτό.
Πού οδηγεί, λοιπόν, η κάθε πράξη βίαιης αντίστασης; Κοντύτερα στην απελευθέρωση ή στο άλλοθι για μια ακόμα σκληρότερη καταπίεση;
Ο Αμπού-Ασάντ δεν σερβίρει έτοιμες απαντήσεις στοχαζόμενος πάνω στην ιστορία του νεαρού Ομάρ, ο οποίος είναι ερωτευμένος με τη Νάντια, τη μικρή αδερφή του φίλου του Τάρεκ. Μαζί με τον κολλητό τους Αμτζάντ θα σκοτώσουν έναν Ισραηλινό στρατιώτη, πράξη που δεν θα αργήσει να οδηγήσει στη σύλληψη του Ομάρ, τον οποίο οι μυστικές υπηρεσίες δεν θέλουν απλώς να τιμωρήσουν.
Παγιδεύοντάς τον έντεχνα, θα τον εκβιάσουν να τους οδηγήσει στον αρχηγό της αντιστασιακής ομάδας Τάρεκ, ο οποίος με τη σειρά του θα τον υποπτευτεί και θα επιχειρήσει να τον χρησιμοποιήσει προς όφελός του. Καθώς καλοί και κακοί αλλάζουν διαρκώς ρόλους, η έντονη αβεβαιότητα γεννά γενικευμένη καχυποψία και οι ανθρώπινες σχέσεις θυσιάζονται στο βωμό μιας αιματοβαμμένης ιδέας, ο «Ομάρ» συνδέει άρρηκτα τις πικρές πολιτικές διαπιστώσεις του με τη ρεαλιστική καθημερινότητα. Ταυτόχρονα περνά δεξιοτεχνικά από τη διεισδυτική κοινωνική περιγραφή στην καίρια ψυχολογική ανάλυση και ολοκληρώνει το (μάλλον σεναριακά προβλέψιμο) δράμα του με συγκρατημένη κινηματογραφική ωριμότητα και την ελάχιστη συναισθηματικά φορτισμένη ηθικολογία.
Παλαιστίνη. 2013. Διάρκεια: 96΄. Διανομή: AMA FILMS.
Περισσότερες πληροφορίες
Ομάρ
Ο νεαρός Παλαιστίνιος Ομάρ και δυο παιδικοί του φίλοι, με την αδελφή ενός εκ των οποίων εκείνος είναι ερωτευμένος, σκοτώνουν έναν Ισραηλινό στρατιώτη. Όταν ο Ομάρ συλληφθεί, θα βρεθεί παγιδευμένος ανάμεσα στον εκβιασμό των δυνάμεων κατοχής και την καχυποψία των δικών του συναγωνιστών.