Ομάρ

3

Υποψήφιο για ξενόγλωσσο Όσκαρ δράμα αγωνίας, το οποίο αποτυπώνει ρεαλιστικά μια καθημερινότητα δεμένη σε έναν αναπόδραστο κύκλο αίματος και προδοσίας.

Ομάρ

Ο Παλαιστίνιος Ομάρ και δύο παιδικοί του φίλοι σκοτώνουν έναν Ισραηλινό στρατιώτη. Όταν ο πρώτος συλληφθεί, θα βρεθεί παγιδευμένος ανάμεσα στον εκβιασμό των δυνάμεων κατοχής και την καχυποψία των δικών του συναγωνιστών. Υποψήφιο για ξενόγλωσσο Όσκαρ δράμα αγωνίας, το οποίο αποτυπώνει ρεαλιστικά μια καθημερινότητα δεμένη σε έναν αναπόδραστο κύκλο αίματος και προδοσίας.

Ομάρ - εικόνα 1

Ο 53χρονος Χανί Αμπού-Ασάντ είναι μαζί με τον Ελία Σουλεϊμάν («Θεϊ­κή Παρέμβαση», «Ο Χρόνος που Απομένει») ο διασημότερος εκπρόσωπος του παλαιστινιακού σινεμά ανά τον κόσμο, βραβευμένος σε πολλά φεστιβάλ τόσο για τον «Γάμο της Ράνα» (2002) όσο και για το «Παράδεισος Τώρα­» (2005). Η τελευταία ταινία, μάλιστα, όχι μόνο είχε κερδίσει τη ξενόγλωσση Χρυσή Σφαίρα, αλλά ήταν και η πρώτη (και μοναδική μέχρι φέτος) παλαιστινιακή παραγωγή η οποία κατάφερε να αποσπάσει υποψηφιότητα για ξενόγλωσσο Όσκαρ.
Ακολούθησαν η συμμετοχή του στη σπονδυλωτή –γυρισμένη στην Κωνσταντινούπολη– «Αξέχαστη Πόλη» (2011) και η σκηνοθεσία της αποτυχημένης αμερικανικής περιπέτειας «The Courier» (2012), με τους Τζέφρι Ντιν Μόργκαν και Μίκι Ρουρκ, μετά την οποία ο Αμπού-Ασάντ επιστρέφει τώρα σοφά στα πάτρια εδάφη και σε μια απόλυτα οικεία καθημερινότητα. Αυτήν των κατεχόμενων παλαιστινιακών εδαφών, που τρέφεται από μια διαρκή βία και παγιδεύει τους ανθρώπους της σε ένα προδιαγεγραμμένα ­αιματηρό αδιέξοδο.

Ομάρ - εικόνα 2

Στην εναρκτήρια σκηνή του φιλμ ο Ομάρ σκαρφαλώνει στο τσιμεντένιο­ τείχος που χωρίζει την «ελεύθερη­» από την κατεχόμενη Παλαιστίνη και αποπειράται να περάσει από την άλλη πλευρά. Όλη η ταινία είναι στηριγμένη σε αυτήν την αλληγορία (ο ήρωας θα δοκιμάσει πολλές φορές το ίδιο πράγμα κατά τη διάρκειά της), η οποία αντανακλά μια διχασμένη τόσο εξωτερικά όσο κι εσωτερικά πραγματικότητα. Ο διαχωρισμός τον οποίο έχουν επιβάλει οι Ισραηλινοί σε παλαιστινιακές πόλεις, χωριά και προσφυγικούς καταυλισμούς προσπαθεί να κρατήσει τους Παλαιστίνιους μακριά όχι μόνο από τους εχθρούς τους, αλλά και από τον ίδιο τους τον εαυτό.
Πού οδηγεί, λοιπόν, η κάθε πράξη βίαιης αντίστασης; Κοντύτερα στην απελευθέρωση ή στο άλλοθι για μια ακόμα σκληρότερη καταπίεση;
Ο Αμπού-Ασάντ δεν σερβίρει έτοιμες απαντήσεις στοχαζόμενος πάνω στην ιστορία του νεαρού Ομάρ, ο οποίος είναι ερωτευμένος με τη Νάντια, τη μικρή αδερφή του φίλου του Τάρεκ. Μαζί με τον κολλητό τους Αμτζάντ θα σκοτώσουν έναν Ισραηλινό στρατιώτη, πράξη που δεν θα αργήσει να οδηγήσει στη σύλληψη του Ομάρ, τον οποίο οι μυστικές υπηρεσίες δεν θέλουν απλώς να τιμωρήσουν.
Παγιδεύοντάς τον έντεχνα, θα τον εκβιάσουν να τους οδηγήσει στον αρχηγό της αντιστασιακής ομάδας Τάρεκ, ο οποίος με τη σειρά του θα τον υποπτευτεί και θα επιχειρήσει να τον χρησιμοποιήσει προς όφελός του. Καθώς καλοί και κακοί αλλάζουν διαρκώς ρόλους, η έντονη αβεβαιό­τητα γεννά γενικευμένη καχυποψία και οι ανθρώπινες σχέσεις θυσιάζονται στο βωμό μιας αιματοβαμμένης ιδέας, ο «Ομάρ» συνδέει άρρηκτα τις πικρές πολιτικές διαπιστώσεις του με τη ρεαλιστική καθημερινότητα. Ταυτόχρονα περνά δεξιοτεχνικά από τη διεισδυτική κοινωνική περιγραφή στην καίρια ψυχολογική ανάλυση και ολοκληρώνει το (μάλλον σεναριακά­ προβλέψιμο­) δράμα του με συγκρατημένη κινηματογραφική ωριμότητα και την ελάχιστη συναισθηματικά φορτισμένη ηθικολογία.

Παλαιστίνη. 2013. Διάρκεια: 96΄. Διανομή: AMA FILMS.

Περισσότερες πληροφορίες

Ομάρ

Omar
3
  • Δραματική
  • 2013
  • Διάρκεια: 96 '
  • Χανί Αμπού-Ασάντ

Ο νεαρός Παλαιστίνιος Ομάρ και δυο παιδικοί του φίλοι, με την αδελφή ενός εκ των οποίων εκείνος είναι ερωτευμένος, σκοτώνουν έναν Ισραηλινό στρατιώτη. Όταν ο Ομάρ συλληφθεί, θα βρεθεί παγιδευμένος ανάμεσα στον εκβιασμό των δυνάμεων κατοχής και την καχυποψία των δικών του συναγωνιστών.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Δείτε τη φετινή αφίσα του 27ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Ο ζωγράφος Δημήτρης Αναστασίου υπογράφει τα εικαστικά της προσεχούς διοργάνωσης.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
30/01/2025

Πώς το animation "Flow" κατέκτησε το Χόλιγουντ μόνο με μια γάτα

Η ταινία κινουμένων σχεδίων του Λιθουανού σκηνοθέτη Γκιντς Ζιμπαλόντις έχει κάνει την έκπληξη της σεζόν, αποσπώντας δύο υποψηφιότητες για Όσκαρ, γνωρίζοντας παράλληλα σπάνια απήχηση στο ευρύ και arthouse κοινό.

Απρίλης

Γυναικείο πορτρέτο, σπουδή στη μοναξιά, ντοκιμαντερίστικη κοινωνική παρατήρηση, εφιαλτική φαντασία και μια επώδυνη, απαιτητική φιλμική εμπειρία που ανατρέπει κάθε ευκολία καθησυχαστικής σινε-απόλαυσης.

Flow - Η Γάτα που δεν Φοβόταν το Νερό

Ευρηματική οικολογική αλληγορία, πρωτότυπη όσον αφορά το σκίτσο, το στόρι και τη (βωβή) αφήγησή της. Χρυσή Σφαίρα animation και δύο οσκαρικές υποψηφιότητες (animation και διεθνούς ταινίας).

Grand Tour

Βραβείο σκηνοθεσίας στις Κάννες για ένα σινεφίλ, εκκεντρικό και ασπρόμαυρο travelogue στην κινηματογραφική ιστορία και την ανθρώπινη επιθυμία.

Companion

Σενάριο γεμάτο ανατροπές, οι οποίες λειτουργούν όσο διατηρούνται μυστήριο και σασπένς. Όταν όλα ξεκαθαρίζουν, απομένει μια διάφανη αλληγορία και μια μονοδιάστατη, προβλέψιμη πλοκή.

Επικίνδυνη Πτήση

Εναέριο θρίλερ που εκτυλίσσεται σε πραγματικό χρόνο. Διαθέτει τα ατού ενός αγωνιώδους rollercoaster, τα οποία όμως εξαφανίζονται ανάμεσα στα ξεπερασμένα κλισέ μιας προχειρογραμμένης βιντεοπεριπέτειας.