Η 30χρονη Ιρένε βοηθά ανθρώπους που βρίσκονται στο τελευταίο στάδιο της ζωής τους να «αποχωρήσουν» αξιοπρεπώς. Μέχρι τη στιγμή που θα γνωρίσει ως πελάτη έναν ηλικιωμένο αρχιτέκτονα, ο οποίος θα βάλει σε δοκιμασία τις ηθικές επιλογές της. Κινηματογραφικά στέρεο σκηνοθετικό ντεμπούτο για την ηθοποιό Βαλέρια Γκολίνο, η οποία αντιμετωπίζει με ευαισθησία ένα δύσκολο, επίκαιρο κοινωνικό (και φιλοσοφικό) θέμα.
Με μια μικρού μήκους στο σκηνοθετικό ενεργητικό της, η ελληνικής καταγωγής Ιταλίδα σταρ Βαλέρια Γκολίνο κάνει ένα απρόσμενα ώριμο ντεμπούτο ως μεγάλου μήκους δημιουργός, επιλέγοντας μάλιστα να αντιπαρατεθεί με ένα εμπορικά δύσκολο και ηθικά ευαίσθητο θέμα. Βασισμένη στο δημοσιευμένο το 2011 μυθιστόρημα του Μάουρο Κόβασιτς (με το ψευδώνυμο Άντζελα ντελ Φάμπρο) «A nome tuo», μας συστήνει την Ιρένε, μια δυναμική 30χρονη κοπέλα η οποία ζει μοναχική ζωή πηγαίνοντας για πρωινό μπάνιο στην παραλία, βγαίνοντας πού και πού για ένα βραδινό ποτό και συναντώντας τον παντρεμένο εραστή της στο αυτοκίνητό του ή σε ένα απομονωμένο τροχόσπιτο.
Η Ιρένε όμως ζει μια διπλή ζωή με το ψευδώνυμο «Μέλι», βοηθώντας βαριά αρρώστους να τερματίσουν τη ζωή τους με αξιοπρέπεια. Για αυτόν το λόγο ταξιδεύει κάθε τόσο στο Μεξικό, προμηθεύεται τα απαραίτητα φάρμακα και συναντά τον ετοιμοθάνατο στο σπίτι του, όπου εκτελεί την ανώδυνη και συγκινητική «τελευταία πράξη». Ο χαρακτήρας της Ιρένε, με την ακτιβίστικη αφοσίωση και την κοινωνική περιθωριοποίησή του, είναι ένας συναρπαστικός κινηματογραφικός ήρωας που απορροφά την αφηγηματική προσοχή μας από τη μάλλον σχηματική πλοκή πάνω στην οποία αναπτύσσεται. Με το κοντό μαλλί, το σπορ ντύσιμο και το αποφασιστικό βλέμμα, σέξι, αλλά με ένα επιθετικά αγορίστικο look, η Τζασμίνε Τρίνκα (που πρωτοξεκίνησε από το «Δωμάτιο του Γιου μου» του Νάνι Μορέτι) θυμίζει τη Νούμι Ραπάσε/Λίσμπεθ Σαλάντερ του «Κοριτσιού με το Τατουάζ», μια γυναίκα που θα μπορούσε να αφοσιωθεί με εξίσου ασίγαστο πάθος σε οποιονδήποτε άλλον «καλό» και «κοινωνικά χρήσιμο» σκοπό. Κατά πόσο είναι όμως ένας τέτοιος η ευθανασία;
Κι αν ναι, υπό ποιες συνθήκες διαχωρίζεται από τη (φυσική ή ηθική) συνεργία σε δολοφονία; Αυτός ο οποίος θα φέρει την Ιρένε αντιμέτωπη με τις επικίνδυνες επιλογές της είναι ένας κυνικός 70άρης αρχιτέκτονας που θα ζητήσει τη βοήθειά της. Αν και η σχέση τους θα ξεκινήσει εριστικά, θα εξελιχτεί όπως αυτή πατέρα και κόρης, αποκαλύπτοντας πράγματα για το παρελθόν της μοναχικής ηρωίδας, και θα αλλάξει καθοριστικά όταν τα πραγματικά κίνητρα του καθενός τελικά αποκαλυφθούν. Σε αυτό το σεναριακά πιο δύσκολο σημείο, το «Μέλι» καταφέρνει να αποφύγει τις εύκολες ηθικολογίες και, παρά τις όποιες ψυχαναλυτικές απλοποιήσεις ή την προβλέψιμη εξέλιξη τη ιστορίας του, διασώζει μια καλοδεχούμενη αισιοδοξία και μια ειλικρινή τρυφερότητα.
Οι προσωπικές σκηνοθετικές επιλογές της Γκολίνο άλλοτε βοηθούν (οι παραμορφωμένες αντανακλάσεις) και άλλοτε περισσεύουν (το πληθωρικό σάουντρακ), το στιλ της είναι όμως ισορροπημένο και σαφώς μεστό για ταινία πρωτοεμφανιζόμενης δημιουργού, η οποία έφτασε μέχρι το Ένα Κάποιο Βλέμμα του Φεστιβάλ Κανών. Ιταλία,
Γαλλία. 2013. Διάρκεια: 96΄. Διανομή: STRADA FILMS.
Περισσότερες πληροφορίες
Μέλι
Χρησιμοποιώντας το ψευδώνυμο «Μέλι», η 30χρονη Ιρένε βοηθά ανθρώπους που βρίσκονται στο τελευταίο στάδιο της ζωής τους να «αποχωρήσουν» αξιοπρεπώς. Μέχρι τη στιγμή που θα γνωρίσει ως πελάτη ένα συνταξιούχο αρχιτέκτονα, ο οποίος θα βάλει σε δοκιμασία τις ηθικές επιλογές της.