Η Αφροδίτη με τη Γούνα

2,5

Ο Πολάνσκι διασκεδάζει με ένα «σκηνοθετημένο» παιχνίδι σαγήνης κι εξουσίας, από το οποίο την παράσταση κλέβει μια καθηλωτική Εμανουέλ Σενιέ.

Η Αφροδίτη με τη Γούνα

Μια ηθοποιός προσπαθεί να πείσει έναν θεατρικό σκηνοθέτη και συγγραφέα πως είναι η κατάλληλη για τον πρωταγωνιστικό ρόλο του έργου που θέλει να ανεβάσει και ο Πολάνσκι διασκεδάζει με ένα «σκηνοθετημένο» παιχνίδι σαγήνης κι εξουσίας, από το οποίο την παράσταση κλέβει μια καθηλωτική Εμανουέλ Σενιέ.

Η Αφροδίτη με τη Γούνα - εικόνα 1

Μ ε πατημένα τα ογδόντα, ο Ρομάν Πολάνσκι συνεχίζει να σκηνοθετεί ακάθεκτος, διερευνώντας κάθε φορά και με διαφορετικό τρόπο αγαπημένα του θέματα, όπως η πραγματικότητα και η παραίσθηση, η μάχη της εξουσίας ανάμεσα στα δύο φύλλα ή το αιώνιο παιχνίδι της σεξουαλικής αποπλάνησης. Όλα αυτά επανέρχονται στην «Αφροδίτη με τη Γούνα», τη διασκευή ενός υποψήφιου για Τόνι θεατρικού του Ντέιβιντ Άιβς, το οποίο εμπνέεται με τη σειρά του από την κλασική ομότιτλη νουβέλα του Λεοπόλντ φον Ζάχερ-Μαζόχ. Γραμμένο το 1870, το έργο του Μαζόχ αφηγείται (σαν βιβλίο μέσα σε βιβλίο) την πολύπαθη σχέση του Σεβερίν με τη Βάντα, μια γοητευτική γυναίκα από την οποία εκείνος ζητά να γίνει ο ερωτικός της σκλάβος. Το ερεθιστικό όσο και καταδικασμένο πάθος τους περιγράφεται γλαφυρά (και… σχεδόν μαρξιστικά) από τον Αυστριακό συγγραφέα, ο οποίος δάνεισε το όνομά του στο μαζοχισμό κι επηρέασε καθοριστικά πολλούς καλλιτέχνες του 20ού αιώνα.
Ανάμεσά τους και τον Πασκάλ Μπρικνέρ των «Μαύρων φεγγαριών του έρωτα», ένα μυθιστόρημα που μετέφερε ο Πολάνσκι στην οθόνη το 1992. Το έργο του Ντέιβιντ Άιβς (σαν θεατρικό μέσα σε θεατρικό) αφορά έναν σκηνοθέτη ο οποίος έχει μόλις ολοκληρώσει την οντισιόν για την παράσταση που θέλει να ανεβάσει, βασισμένη σε μια δική του διασκευή της «Αφροδίτης με τη γούνα». Πιεσμένος να προλάβει το ραντεβού με τη μνηστή του, πέφτει πάνω στη Βάντα, μια ηθοποιό που φτάνει καθυστερημένη στην ακρόαση.
Αν και απρόθυμος, θα της δώσει μια σύντομη ευκαιρία, αλλά καθώς η ανάγνωση του έργου ξεκινά με τον ίδιο στο ρόλο του Σεβερίν, η φαινομενικά επιπόλαιη Βάντα μεταμορφώνεται σε μια γυναίκα-παγίδα που αντιστρέφει το ρόλο εξουσιαστή κι εξουσιαζόμενου και τον παρασύρει σε ένα επικίνδυνο παιχνίδι επί σκηνής. Οι μόνιμες θεματικές του Πολάνσκι επανέρχονται σε μια εξαντλητική μονομαχία δύο προσώπων που αλλάζουν διαρκώς προσωπεία στην προσπάθειά τους να επιβληθούν ο ένας στον άλλον. Παράλληλα η θεατρική σκηνή υποβάλλει μια κλειστοφοβική ένταση που γοητεύει τον Γαλλοπολωνό δημιουργό («Ο Θάνατος και η Κόρη», «Ο Θεός της Σφαγής»), ο οποίος την εκμεταλλεύεται με δαιμονική μαεστρία.
Η αίσθηση του υπερβολικού και του γκροτέσκο την οποία αγγίζει η κορύφωση της αντιπαράθεσης υπονομεύεται από ένα διάχυτο σαρκασμό και τη διαρκή υπενθύμιση της «στημένης παράστασης», μια ισορροπία εύθραυστη που υπηρετεί με σπάνιο ερμηνευτικό ένστικτο μια μεταμορφωμένη εδώ Εμανουέλ Σενιέ. Σέξι και αστεία, δυναμική κι ευάλωτη, η κ. Πολάνσκι βρίσκει το μακράν καλύτερο ρόλο της καριέρας της, διασώζοντας ένα ρηχό χαρακτήρα-σύμβολο, με αρχετυπικές συμπεριφορές που είναι ως επί το πλείστον προβλέψιμες και βαθιά αλληγορικές.

Γαλλία, Πολωνία. 2013. Διάρκεια: 96΄. Διανομή: ΣΠΕΝΤΖΟΣ FILM, SEVEN FILMS.

Περισσότερες πληροφορίες

Η Αφροδίτη με τη Γούνα

La Venus a la Fourrure / Venus in Furs
2,5
  • Δραματική
  • 2013
  • Διάρκεια: 96 '
  • Ρομάν Πολάνσκι

Μια ηθοποιός προσπαθεί να πείσει έναν θεατρικό σκηνοθέτη και συγγραφέα πως είναι η κατάλληλη για τον πρωταγωνιστικό ρόλο του έργου που θέλει να ανεβάσει, βασισμένο στην «Αφροδίτη με τη γούνα» του Λεοπόλντ φον Ζάχερ-Μαζόχ.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Το "Υπάρχω" είναι πλέον η εμπορικότερη ελληνική ταινία της δεκαετίας

Η σινε-βιογραφία του Στέλιου Καζαντζίδη κατέβασε ταχύτητα, αλλά συνεχίζει να γεμίζει τις αίθουσες, έχοντας αγγίξει τα 700.000 εισιτήρια. Επόμενος στόχος της, να ξεπεράσει τις "Νύφες" και το "Ελ Γκρέκο".

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
13/01/2025

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας αναζητά νέο καλλιτεχνικό διευθυντή

Οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να υποβάλουν τις αιτήσεις τους έως την 31η Ιανουαρίου 2025, σύμφωνα με τις απαιτήσεις και τις διαδικασίες που περιγράφονται στην ανακοίνωση.

Έξτρα προβολή για το ντοκιμαντέρ "Η Αθήνα του  Μεσοπολέμου 1922-1940"

Η Αθήνα του Μεσοπολέμου ζωντανεύει μέσα από το ντοκιμαντέρ της Μαρίας Ηλιού.

Στο "Queer" ο Ντάνιελ Κρεγκ αποδεικνύει πως επιτέλους παίζει τους ρόλους που θέλει

Ο υποψήφιος για Χρυσή Σφαίρα ηθοποιός στη νέα ταινία του Λούκα Γκουαντανίνο δίνει μια ερμηνεία βγαλμένη από την πρότερη, εν πολλοίς ξεχασμένη, καριέρα του.

"Drakula Halála": Το (ξεχασμένο) πρώτο Νοσφεράτου

Με το "Νοσφεράτου" του Ρόμπερτ Έγκερς να έχει κάνει ποδαρικό με το δεξί στα ελληνικά σινεμά, δίνεται η ευκαιρία να πάμε στην Ουγγαρία του 1921 και να ξαναδούμε τι ξέρουμε και τι αγνοούμε για τη νεφελώδη πρώτη προσπάθεια μεταφοράς του Δράκουλα στη μεγάλη οθόνη, στην οποία μπλέχτηκε και ο μετέπειτα σκηνοθέτης της θρυλικής "Καζαμπλάνκα".

Οι ταινίες που έρχονται στις αίθουσες την Πέμπτη 16/1

Ο Ντάνιελ Κρεγκ, ο βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα Κίραν Κάλκιν και ο Πάντινγκτον προσεχώς στις μαρκίζες των κινηματογράφων.

Οι βραβευμένες με Χρυσή Σφαίρα ταινίες που βλέπουμε στα σινεμά

Βλέπουμε ξανά ή συμπληρώνουμε κενά με τίτλους που απέσπασαν δάφνες από την Ένωση Ξένων Ανταποκριτών του Χόλιγουντ.