Ελένη Βλάχου: "Αντιμετωπίζουμε τα παιδιά σαν ισάξιους, ισόπαλους συνομιλητές"

Στην Παιδική & Εφηβική Σκηνή του Θεάτρου “Τζένη Καρέζη” βρίσκουμε φέτος την ηθοποιό που σκηνοθετεί σταθερά τα τελευταία χρόνια θέατρο για παιδιά. Φέτος, μεταξύ άλλων, παρουσιάζει για ακόμα μια χρονιά τον “Ταρτούφο” του Μολιέρου και τον “Ερωτόκριτο” του Βιτσέντζου Κορνάρου. Διαβάστε όσα μας είπε για τις παραστάσεις της αλλά και για το θέατρο.

Ελένη Βλάχου

Πότε ξεκίνησε η ενασχόλησή σας με το θέατρο για παιδιά και εφήβους και τι σας οδήγησε σε αυτόν τον δρόμο;
Έχοντας τελειώσει το τμήμα Θεατρικών Σπουδών της Αθήνας εργάστηκα κάποια χρόνια -πριν και παράλληλα με την φοίτησή μου στην δραματική σχολή- ως θεατρολόγος στην ιδιωτική και δημόσια εκπαίδευση. Αυτό το διάστημα εκτέθηκα αρκετά στην συνομιλία και συνεργασία με παιδιά και απέκτησα εμπειρία. Ήταν μια πολύ δημιουργική και όμορφη περίοδος. Κάποια στιγμή όλο αυτό έκανε τον κύκλο του. Όταν προέκυψε ξανά η ευκαιρία για ενασχόληση με παιδιά και εφήβους έγινε πια όχι μέσα σε μια σχολική τάξη αλλά απευθείας από την θεατρική σκηνή.

Φέτος αλλάζετε θεατρικό σπίτι και μετακομίζετε στο θέατρο "Τζένη Καρέζη". Με ποιό τρόπο θα ανανεωθούν οι παραστάσεις "Ταρτούφος" του Μολιέρου και "Ερωτόκριτος" του Βιτσέντζου Κορνάρου;
Διαφορετική αρχιτεκτονική του θεατρικού χώρου, διαφορετικός τόπος στο κέντρο της Αθήνας, κάποιες αλλαγές στο δυναμικό του θιάσου. Όλα αυτά δίνουν την προοπτική για "μετακίνηση”. Σκηνοθετική, υποκριτική, δραματουργική. Η αισθητική μας, ο τρόπος που θέλουμε να επικοινωνήσουμε τις ιστορίες μας δεν αλλάζει, είμαστε, όμως, έναν χρόνο μετά κι εμείς μεγαλύτεροι άρα είναι μια τέλεια ευκαιρία για μικρές βελτιώσεις και ανανέωση.



 

"Η πρόθεσή μας να αντιμετωπίζουμε τα παιδιά σαν ισάξιους, ισόπαλους συνομιλητές, χωρίς ιδιαίτερο άγχος να κάνουμε τις παραστάσεις μας "παιδικές”, έχει κερδίσει τους μικρούς θεατές”.



 

Ταρτούφος και Ερωτόκριτος Τζένη Καρέζη

Ποια πιστεύετε ότι είναι τα στοιχεία που έχουν κερδίσει περισσότερο τους μικρούς θεατές στις δύο παραστάσεις σας;
Πρώτα τα έργα από μόνα τους, ιστορίες που έχουν κερδίσει αναγνώστες και θεατές γενιές και γενιές. Κυρίως, όμως, νομίζω η πρόθεσή μας να αντιμετωπίζουμε τα παιδιά σαν ισάξιους, ισόπαλους συνομιλητές. Χωρίς ιδιαίτερο άγχος να κάνουμε τις παραστάσεις μας "παιδικές”.  

Σε ποια στοιχεία εστιάζετε περισσότερο στις θεατρικές σας διασκευές; Για παράδειγμα στη γλώσσα, στις αξίες που προβάλλουν, στη σχέση του κειμένου με το σήμερα;
Όταν πρόκειται για κλασικά κείμενα δεν γίνεται να μην εστιάσεις αρχικά στη γλώσσα. Συγκεκριμένα, στον "Ερωτόκριτο” και τον "Ταρτούφο” η γλώσσα των πρωτότυπων κειμένων κουβαλά ολόκληρη την εποχή που γράφτηκαν, την αισθητική της, τον ρυθμό της. Οδηγεί την ίδια την ιστορία, οι λέξεις που χρησιμοποιούνται, η σύνταξη των προτάσεων τονώνει στα αυτιά του θεατή τις αξίες και τα ήθη της εποχής, τον τρόπο ζωής εκείνων των ανθρώπων. Αν κανείς μπορέσει να διατηρήσει την αίσθηση της γλώσσας φέρνοντάς την στο σήμερα, έχει ήδη πετύχει το δυσκολότερο κομμάτι της διασκευής.



 

"Και μόνο που το θέατρο δίνει την ευκαιρία να μαζευόμαστε τόσοι άνθρωποι μαζί σε έναν χώρο για να βιώσουμε μια κοινή εμπειρία, να μοιραστούμε τα συναισθήματά μας και τις σκέψεις μας, να γελάσουμε μαζί, το καθιστά ένα ισχυρότατο εργαλείο απέναντι στην εποχή που ζούμε”.



 

Τι πιστεύετε ότι σκέφτονται τα παιδιά και οι έφηβοι για το θέατρο σήμερα; Τι σας μεταφέρουν οι νεαροί θεατές;
Αν τα παιδιά είναι μυημένα από το περιβάλλον τους στο θέατρο, αποζητούν να βλέπουν παραστάσεις και έχουν άποψη, μπορείς να κάνεις μαζί τους πολύ ωραίες συζητήσεις.  Από την άλλη είναι τα παιδιά που έχουν λιγότερα θεατρικά ερεθίσματα, χρειάζεται να προσαρμοστούν στην ιδέα του "παρακολουθώ μια παράσταση με ησυχία", δεν είμαι στο τάμπλετ μόνος μου, μοιράζομαι αυτήν την εμπειρία με άλλους. Με χαρά παρατηρώ ότι δέχονται αυτήν την εμπειρία σαν να ανακάλυψαν έναν καινούριο υπέροχο κόσμο. Μακάρι οι γονείς και οι δάσκαλοι να έδιναν στα παιδιά την ευκαιρία για όσο γίνεται περισσότερες επισκέψεις στο θέατρο.

Μπορεί τελικά το θέατρο και κυρίως το θέατρο για παιδιά να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων σε μια δύσκολη εποχή οπότε η πίστη και η ελπίδα είναι απαραίτητη;
Και μόνο που το θέατρο δίνει την ευκαιρία να μαζευόμαστε τόσοι άνθρωποι μαζί σε έναν χώρο για να βιώσουμε μια κοινή εμπειρία, να μοιραστούμε τα συναισθήματά μας και τις σκέψεις μας, να γελάσουμε μαζί, το καθιστά ένα ισχυρότατο εργαλείο απέναντι στην δύσκολη και επικίνδυνη -από κάποιες απόψεις- εποχή που ζούμε.

ΤΑΡΤΟΥΦΟΣ ΕΡΩΤΟΚΡΙΤΟΣ ΤΖΕΝΗ ΚΑΡΕΖΗ

Συμπληρώνοντας την τριλογία που είναι αφιερωμένη στο θέατρο της Αναγέννησης, από ποια εποχή θα θέλατε να αντλήσετε στη συνέχεια;
Η τριλογία που ξεκίνησε με τον "Έμπορο της Βενετίας” του Ουίλιαμ Σαίξπηρ και συνέχισε με τον "Ερωτόκριτο” και τον "Ταρτούφο” καλύπτει μία περίοδο από την Αναγέννηση ως τον Γαλλικό Κλασικισμό. Αν όντως προκύψει να συνεχίσω και την επόμενη σεζόν με κάποια σκηνοθεσία για παιδιά και εφήβους ίσως στραφώ στην πιο σύγχρονη λογοτεχνία-δραματουργία. 

Τι άλλο ετοιμάζετε για τη φετινή σεζόν;
Ως ηθοποιός θα συνεργαστώ με την ομάδα 4frontal που θα ανεβάσουν ξανά τους "Αριστερόχειρες” της Νεφέλης Μαϊστράλη, σε σκηνοθεσία Θανάση Ζερίτη. Επίσης, με την Σοφία Πάσχου σε ένα θεατροπαιδαγωγικό πρόγραμμα στην Μουσική βιβλιοθήκη του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών. Παράλληλα, περιμένω την έκδοση του δεύτερου βιβλίου μου για παιδιά από τις εκδόσεις Διάπλαση.
 

Προπώληση μέσω viva.gr

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Ερωτόκριτος

  • Δραματοποιημένη λογοτεχνία
  • Διάρκεια: 75 '

Το αριστούργημα της Κρητικής Αναγέννησης ανεβαίνει σε μια διασκευή για παιδιά που ζωντανεύει έναν κόσμο όπου κυριαρχούν οι μεγάλες αρετές.

Ταρτούφος

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 70 '

Διασκευή για παιδιά της σπουδαίας κωμωδίας του Μολιέρου με πρωταγωνιστή τον δολοπλόκο Ταρτούφο, που αναστατώνει τη ζωή της οικογένειας του εύπιστου Οργκόν.

«Τζένη Καρέζη»

Ακαδημίας 3

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Παιδί

"Ας κάνουμε υπέροχη τέχνη" με το βιβλίο ζωγραφικής του Μουσείου Μπενάκη

Ένας έξυπνος τρόπος για να εξοικειωθούν τα παιδιά σας με την τέχνη της ζωγραφικής.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
08/11/2024

"Τι να απαντήσω στο παιδί μου;": Ένα νέο βιβλίο λύνει την απορία κάθε γονιού

Κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Ψυχογιός ο ψυχοεκπαιδευτικός οδηγός για γονείς της δημοσιογράφου Πελιώς Παπαδιά και της ψυχολόγου Σουζάνας Παπαφάγου.

Τα παιδιά μαθαίνουν για την εξουσία στο αντιπολεμικό έργο "Ματίας ο Πρώτος"

Το αντιπολεμικό έργο "Ματίας ο Πρώτος" του Γιάνους Κόρτσακ που επιδιώκει να αναδείξει τη φιλία, την ελπίδα και την αισιοδοξία διασκεύασε παλιότερα η Άλκη Ζέη και αυτή τη διασκευή θα δούμε στο θέατρο Αλίκη.

Μαθαίνουμε για την ανακύκλωση με τον Κωστάκη Μελισσάκη

Μόλις κυκλοφόρησε το... ζουζουνιάρικο παραμύθι της Δήμητρας Ιωαννίδη, το οποίο μαθαίνει στα παιδιά την αξία της ανακύκλωσης.

"Ο Μικρός Ήρως" ζωντανεύει στον Νέο Ακάδημο

Το θρυλικό ανάγνωσμα του Στέλιου Ανεμοδουρά με τον ατρόμητο Γιώργο Θαλάσση σκηνοθετεί η Αθανασία Καλογιάννη, με την Πέννυ Μπαλτατζή στο τραγούδι.