Ο Λοράν Καντέ ήταν ένας λαϊκός σκηνοθέτης

Ένας από τους πιο ενδιαφέροντες Γάλλους δημιουργούς έχασε τη ζωή του σε ηλικία 63 ετών.

Λοράν Καντέ: Μετά την επανάσταση

Στο φεστιβάλ των Καννών του 2008, ο σκηνοθέτης Λοράν Καντέ συνεπήρε τους πάντες με το κοινωνικό δράμα "Ανάμεσα στους Τοίχους" και κέρδισε το Χρυσό Φοίνικα σε μια απονομή που βρήκε ελάχιστους διαφωνούντες. Σε μια χρονιά, μάλιστα, που στο διαγωνιστικό της Κρουαζέτ βρέθηκαν ταινίες όπως τα "Συνεκδοχή Νέα Υόρκη" (Τσάρλι Κάουφμαν), "Βαλς με τον Μπασίρ" (Άρι Φόλμαν), "Il Divo" (Πάολο Σορεντίνο) και "Η Γυναίκα Χωρίς Κεφάλι" (Λουκρέσια Μαρτέλ), μεταξύ πολλών ακόμα, ο Γάλλος έκανε έναν κρότο που τον ακολούθησε μέχρι σήμερα. Για αυτό και η είδηση του θανάτου του, σε ηλικία 63 ετών, προκαλεί γνήσια θλίψη στον κινηματογραφικό κόσμο.

Το "Ανάμεσα στους Τοίχους" σκιαγράφησε ένα κόσμο σε μεταίχμιο, λίγο πριν η οικονομική κρίση σαρώσει την παγκόσμια εργατική τάξη και προτού ο δημόσιος λόγος μετατραπεί σε ναρκοπέδιο. Όλα αυτά με τον Καντέ να υιοθετεί την στυλιστική ειλικρίνεια ενός ντοκιμαντερίστικου ρεαλισμού και καθώς ένας νεαρός καθηγητής και οι 25 μαθητές μιας τάξης του λυκείου σε υποβαθμισμένη συνοικία του Παρισιού ξεκινούν μια σχολική χρονιά η οποία βάζει σε δοκιμασία τις αξίες και τα πιστεύω τους. Ο σκηνοθέτης, βέβαια, είχε ήδη από πολύ νωρίτερα επιδείξει τις ταξικές ανησυχίες του με την ταινία "Ελεύθερος Ωραρίου" (2001). Εκεί όπου ένας άντρας απολύεται από τη δουλειά του, αλλά λέει ψέματα στην οικογένειά του ότι έχει προσληφθεί σε νέο πόστο στη Γενεύη. Περνάει τις ημέρες του στους δρόμους και κάνει μικροαπάτες για να εξοικονομήσει χρήματα, μη τολμώντας να αποκαλύψει την πραγματικότητα, την οποία όμως αργά ή γρήγορα καλείται να αντιμετωπίσει. Το φιλμ μπορεί να ιδωθεί και ως μια αντιστροφή του αφηγήματος της αμέσως προηγούμενης δουλειάς του, με τίτλο "Ressources Humaines" (1999), στην οποία ένας 35χρονος μάνατζερ συνειδητοποιεί πως στο σύγχρονο κυνικό καπιταλισμό, η διαχείριση ενός εργοστασίου είναι ακόμα πιο αμείλικτή από αυτό που περίμενε.

Ανάμεσα στους Τοίχους
"Ανάμεσα στους Τοίχους"

Στην πορεία ο Καντέ δεν έπαψε να αναστοχάζεται τα αδιέξοδα της πολιτικής και την απόσταση των προηγούμενων γενεών με τις σύγχρονες προκλήσεις, τόσο μέσα από το νοσταλγικό "Επιστροφή στην Ιθάκη" (2014) όσο και με το "Ατελιέ" (2018), όπου δοκιμάζεται εν μέρει ξανά η συνταγή του "Ανάμεσα στους Τοίχους". Σε συνέντευξή του στο "α", τότε, ο Γάλλος είπε μεταξύ άλλων: "Έζησα για χρόνια στη Μασσαλία, 30 χιλιόμετρα από τη Λα Σιοτά, και την θυμάμαι γεμάτη κίνηση, ζωή και διαρκή θόρυβο. Τώρα τα ναυπηγεία μοιάζουν με ένα θλιβερό κουφάρι, αλλά για τους νέους αυτό δεν σημαίνει τίποτα. Είναι ένα άσχημο θέαμα και κανείς δεν νοιάζεται για την ιστορία του, άρα και για τις επιπτώσεις που εκείνη έχει στο παρόν και θα έχει στο μέλλον της πόλης. Με ενδιέφερε λοιπόν να δείξω από τη μια πως η ιστορία και οι αξίες της βρίσκονται δίπλα μας, χωρίς να τους δίνουμε σημασία, και αυτό έχει το τίμημά του. Από την άλλη, είναι αδυναμία, αν όχι ανικανότητα της γενιάς μας,το ότι αυτές οι μνήμες δεν συντηρούνται και δεν κληρονομούνται, καταλήγοντας αδιάφορες, αν όχι απωθητικές διδαχές για την επόμενη γενιά. Μην απορούμε λοιπόν για πολιτικές επιλογές που φαντάζουν απαράδεκτες και ανιστόρητες, ενώ γίνονται από τη μια άκρη της Ευρώπης στην άλλη όλο και πιο δημοφιλείς".

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Οι ταινίες που ανυπομονούμε να δούμε στις αίθουσες τον Μάιο

Ο καινούριος Λάνθιμος, η "Furiosa" Άνια Τέιλορ-Τζόι και η κινηματογραφική εμφάνιση - έκπληξη της Βίκυς Καγιά προσεχώς στις μαρκίζες των κινηματογράφων.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
04/05/2024

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (1/5-8/5)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Έρχεται το 8ο Φεστιβάλ Ισπανόφωνου Κινηματογράφου

Ανακαλύψτε τις πρώτες ταινίες που ανακοίνωσε η πληθωρική διοργάνωση.

Ο "Κασκαντέρ" και ο ακαταμάχητα κωμικός Ράιαν Γκόσλινγκ

Μετά την τρομερή επιτυχία της "Barbie", ο χολιγουντιανός σταρ επιστρέφει σε ένα ρόλο που μας θυμίζει τη μοναδική ικανότητά του να παραδίδει κωμικές ερμηνείες που συνδυάζουν τις κοφτερές ατάκες, τον αυτοσαρκασμό και την κανονικοποίηση της εύθραυστης αρρενωπότητας.

Ο Κασκαντέρ

Χιούμορ και δράση συνδυάζονται σε ένα κωμικό νεονουάρ με ξέφρενη παρωδιακή διάθεση. Άκρως κινηματογραφόφιλο και μεταμοντέρνα ευρηματικό, όσο και χαοτικά ανοικονόμητο.

Στον Ιστό του Τρόμου

Καλοκουρδισμένο, κλειστοφοβικό θρίλερ γεμάτο σασπένς, ένταση και ανατριχίλες, στο οποίο υπάρχει χώρος και μια ευθεία κοινωνικοπολιτική αλληγορία.

Γκάρφιλντ: Γάτος με Πέταλα

Το reboot των αστείων κατορθωμάτων του πιο cool σινε-γάτου ξεκινάει σαν ατακαριστή, μπριόζα κωμωδία καταστάσεων, για να εξελιχθεί σε μια ευρηματικότατη, αγωνιώδη και ξεκαρδιστική "Επικίνδυνη Αποστολή".