History Projected "Ιστορία και αρχείο": Κινηματογραφικοί διάλογοι ανάμεσα σε Ελλάδα και Γερμανία στο Ινστιτούτο Γκαίτε

Δείτε το 2ο επεισόδιο που περιλαμβάνει δυο ταινίες για το πολυφωνικό, αναγκαίο παρόν κάθε αρχειακής κατασκευής.

100 ώρες του Μάη '100 ώρες του Μάη'

Στο πλαίσιο του προγράμματος προβολών, που παρουσιάζει το Ινστιτούτο Γκαίτε σε συνεργασία με το Ethnofest, για τους Ελληνογερμανικούς κινηματογραφικούς διαλόγους για το παρελθόν και το μέλλον, το 2ο επεισόδιο έχει θέμα "Ιστορία και αρχείο" (15/5).

Σε μια σειρά κινηματογραφικών προβολών που εκτείνεται σε όλη τη διάρκεια του 2024, μικρού και μεγάλου μήκους ταινίες από την Ελλάδα και τη Γερμανία συνδυάζονται, συνδιαλέγονται και συναρμολογούν διαφορετικούς τρόπους προσέγγισης του κοινού ιστορικού παρελθόντος: Μικρό-αφηγήσεις και έκκεντρες, χαμηλόφωνες μαρτυρίες που ξετυλίγονται στον πληθυντικό αριθμό, ασκήσεις με τη μυθολογία και τις μάσκες της εθνικής ταυτότητας, παιχνίδια παζλ με ψηφίδες από το αρχείο, ηχηρές και αόρατες χειρονομίες και τεκμήρια καταργούν την απόσταση από τις πηγές και τα λογής τεκμήρια και ενθαρρύνουν απρόσμενες αναγνώσεις εκατέρωθεν των συνόρων. Ώσπου φέρνουν την ιστορία στο παρόν για να την προβάλλουν στο μέλλον, κάνοντάς την –με τη βοήθεια της κινηματογραφικής γλώσσας– αίσθηση, ένστικτο και συλλογικό βίωμα. 

  • 15/5 | Επεισόδιο 2: Ιστορία και αρχείο 
  • 3/7 | Επεισόδιο 3: Καλοκαιρινές ιστορίες 
  • 9/10 | Επεισόδιο 4: Χτίζοντας την ιστορία 
  • 20/11 | Επεισόδιο 5: Γυναίκες απαντούν 

15/5 | Επεισόδιο 2: Ιστορία και αρχείο 

  • 6/30 μ.μ. | "100 ώρες του Μάη", Δήμος Θέος & Φώτος Λαμπρινός, 1963, 28΄ (στα ελληνικά με αγγλικούς υπότιτλους) 
  • 7.15 μ.μ. | "Une Jeunesse Allemande – Eine deutsche Jugend" ("Μια γερμανική νεολαία"), Jean-Gabriel Périot, 2015, 93΄ (στα γερμανικά με αγγλικούς και ελληνικούς υπότιτλους)

Η έννοια του αρχείου μπορεί να είναι ταυτισμένη με τη δεξαμενή της "επίσημης" Ιστορίας, τον λόγο της αυθεντίας, την παρακαταθήκη της μνήμης, τη θεματοφυλακή της γνώσης, τον τρόπο οργάνωσης και διαιώνισης των θεσμών. Ωστόσο, η γλώσσα των οπτικοακουστικών τεκμηρίων μπορεί να φτιάξει νέες διατυπώσεις που χρησιμοποιούν την ελλειπτικότητα και την ποιητική των θραυσμάτων για να διαλύσουν τη μυθολογία πως η ανθρώπινη εμπειρία μπορεί να χωρέσει σε ένα και μόνο θησαυροφυλάκιο. Δυο ταινίες για το πολυφωνικό, αναγκαίο παρόν κάθε αρχειακής κατασκευής. 

"100 ώρες του Μάη"

Μέσα από αυθεντικές εικόνες και άγνωστα τεκμήρια, η ταινία αφηγείται τον τρόπο που οργανώθηκε από παρακρατικές ομάδες σε επαφή με την κυβέρνηση της ΕΡΕ, του Κ. Καραμανλή, και άλλους κομματικούς παράγοντες, και με τη συνέργεια και καθοδήγηση της τότε Βασιλικής Χωροφυλακής, η δολοφονία του βουλευτή της Αριστεράς Γρηγόρη Λαμπράκη. Αδιάψευστα τεκμήρια έρχονται για πρώτη φορά στο φως και αναδεικνύουν το ζοφερό παρασκήνιο μιας πολιτικής δολοφονίας, καθώς παράλληλα σκιαγραφείται ο κοινωνικός περίγυρος και η οικονομική και κοινωνική θέση των ανθρώπων που στελεχώνουν αυτές τις παρακρατικές οργανώσεις, οι οποίες είχαν ως κύριο έργο τις επιθέσεις κατά στελεχών και μελών της Αριστεράς. Αποκορύφωμα η μεγαλειώδης κηδεία του παλαιού βαλκανιονίκη και βουλευτή της Αριστεράς.

"Une Jeunesse Allemande – Eine deutsche Jugend" ("Μια γερμανική νεολαία")

Τη δεκαετία του 1960 η νεοσύστατη τότε Δημοκρατία της Γερμανίας, γεμάτη ενοχές για το ναζιστικό παρελθόν της, ασπάστηκε τον ρόλο του προπυργίου του καπιταλισμού, αντιμέτωπη καθώς ήταν με το κομμουνιστικό της είδωλο. Η μεταπολεμική γενιά βρέθηκε σε άμεση ρήξη με τους προγόνους της, προσπαθώντας να βρει τη θέση της. Το φοιτητικό κίνημα που ξέσπασε το 1966 οδηγήθηκε στη σταδιακή κλιμάκωση της βίας. Σε αυτόν τον αναβρασμό ριζοσπαστικοποιήθηκαν η δημοσιογράφος Ulrike Meinhof, ο σκηνοθέτης Holger Meins, οι φοιτητές Andreas Baader και Gudrun Ensslin, καθώς και ο δικηγόρος Horst Mahler. Όταν το φοιτητικό κίνημα κατέρρευσε στα τέλη του '68, αυτά τα  μέλη του κινήματος απομονώθηκαν στον ριζοσπαστισμό τους και αποζητούσαν απεγνωσμένα να συνεχίσουν τον επαναστατικό αγώνα. Η ταινία αφηγείται την πορεία των γεγονότων που γέννησε τη Φράξια του Κόκκινου Στρατού (RAF), συγκεντρώνοντας πηγές από τρεις ασυμβίβαστες πλευρές – την κυβέρνηση, τη RAF και τους κινηματογραφιστές της εποχής (συμπεριλαμβανομένων των Jean-Luc Godard, Reiner Werner Fassbinder και Michelangelo Antonioni). Αντιπαραβάλλοντας "αδιαφανή" τεκμήρια με "διαφανείς", υπερεκτεθειμένες αναπαραστάσεις, ο δημιουργός παραδίδει ένα πολύτιμο, εύθραυστο αρχείο – ένα καλειδοσκόπιο αντιφάσεων.

Είσοδος ελεύθερη

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Ινστιτούτο Γκαίτε

Ομήρου 14-16
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ο "Κασκαντέρ" και ο ακαταμάχητα κωμικός Ράιαν Γκόσλινγκ

Μετά την τρομερή επιτυχία της "Barbie", ο χολιγουντιανός σταρ επιστρέφει σε ένα ρόλο που μας θυμίζει τη μοναδική ικανότητά του να παραδίδει κωμικές ερμηνείες που συνδυάζουν τις κοφτερές ατάκες, τον αυτοσαρκασμό και την κανονικοποίηση της εύθραυστης αρρενωπότητας.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
02/05/2024

Ο Κασκαντέρ

Χιούμορ και δράση συνδυάζονται σε ένα κωμικό νεονουάρ με ξέφρενη παρωδιακή διάθεση. Άκρως κινηματογραφόφιλο και μεταμοντέρνα ευρηματικό, όσο και χαοτικά ανοικονόμητο.

Στον Ιστό του Τρόμου

Καλοκουρδισμένο, κλειστοφοβικό θρίλερ γεμάτο σασπένς, ένταση και ανατριχίλες, στο οποίο υπάρχει χώρος και μια ευθεία κοινωνικοπολιτική αλληγορία.

Γκάρφιλντ: Γάτος με Πέταλα

Το reboot των αστείων κατορθωμάτων του πιο cool σινε-γάτου ξεκινάει σαν ατακαριστή, μπριόζα κωμωδία καταστάσεων, για να εξελιχθεί σε μια ευρηματικότατη, αγωνιώδη και ξεκαρδιστική "Επικίνδυνη Αποστολή".

Το Χρώμα του Ροδιού

Ένα από τα διαχρονικά αριστουργήματα του ποιητικού σινεμά, το οποίο δημιουργεί ένα μεθυστικών αισθήσεων και συναρπαστικών συναισθημάτων κόσμο (ο αρμένικος πολιτισμός) χάρη στη δύναμη της καθαρής εικόνας.

Επιτέλους όλοι πια μιλάνε για τον Νίκο Παπατάκη

Το Cinobo παρουσιάζει τη φιλμογραφία του ασύγκριτου σκηνοθέτη στην πλατφόρμα του δίνοντας πρόσβαση σε ένα πολύτιμο και εν πολλοίς υποτιμημένο έργο.

Οι 16 Ίριδες που διεκδικεί η "Φόνισσα" ήρθαν νομοτελειακά

Στις υποψηφιότητες της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου αποτυπώνεται η επιτυχία της ποιοτικής διασκευής της Εύας Νάθενα.