Η Περιφρόνηση

5

Ο Γκοντάρ συναντά την Μπριζίτ Μπαρντό και διασκευάζει Αλμπέρτο Μοράβια, υπογράφοντας την πλέον συντηρητική αφηγηματικά ταινία του, αλλά και μια από τις εμβληματικότερες της δεκαετίας του ’60

H perifronisi

Η ιδέα του μεγαλοπαραγωγού Κάρλο Πόντι να παντρέψει στις αρχές της δεκαετίας του '60 το εμπορικότερο προϊόν με το αντισυμβατικότερο δημιουργικό ταλέντο του γαλλικού σινεμά αποδείχτηκε πολλαπλά ωφέλιμη. Τόσο για την τσέπη του όσο και για την 7η τέχνη. Γιατί αν και δουλεύοντας κατά παραγγελία, ο Ζαν – Λικ Γκοντάρ διασκεύασε ευρηματικά ένα μυθιστόρημα του Αλμπέρτο Μοράβια πάνω στην αιώνια διαμάχη καλλιτεχνικής έκφρασης και εμπορικού κέρδους, χάρισε στην Μπριζίτ Μπαρντό τον πιο μεστό ίσως ρόλο της και υπέγραψε την πλέον συντηρητική αφηγηματικά ταινία του (η πιο αγαπημένη των γκονταρικά... αποστασιωμένων σινεφίλ), αλλά και μια από τις εμβληματικότερες της δεκαετίας του ’60.

Η ίδια η ταινία, άλλωστε, δεν είναι παρά μια παραλλαγή αυτής της ιστορίας: δυσαρεστημένος από την καλλιτεχνική προσέγγιση του σκηνοθέτη του, ένας Αμερικανός παραγωγός προσλαμβάνει έναν Γάλλο συγγραφέα για να διασκευάσει σεναριακά την "Οδύσσεια" με εμπορικότερο πνεύμα. Ο τελευταίος θα παγιδευτεί δημιουργικά, οδηγώντας σε αδιέξοδο ακόμα και την προσωπική του ζωή.

"Όταν ακούω τη λέξη κουλτούρα, βγάζω το μπλοκ των επιταγών μου": Η περιφρόνηση την οποία δείχνει ο συγγραφέας – σεναριογράφος Πολ προς τη γυναίκα του, τη "φυσική" ομορφιά και την ίδια τη ζωή τελικά, για χάρη μιας μισθωμένης κινηματογραφικής εργασίας, θα οδηγήσει τη σχέση τους σε αδιέξοδο και θα μετατρέψει αυτό το απλό ερωτικό δράμα σε αρχαιοελληνικών διαστάσεων τραγωδία. Ο Γκοντάρ σκηνοθετεί μεθοδικά, πατώντας σε διακριτικές αντιθέσεις και αντιστίξεις. Σινεμασκόπ κάδρα γεμάτα εκθαμβωτικά χρώματα και μια υπόγεια ειρωνική ματιά, η σέξι Μπριζίτ Μπαρντό και το καρτποσταλικό Κάπρι, ο διάσημος σκηνοθέτης Φριτς Λανγκ ("Μετρόπολις") να υποδύεται τον εαυτό του και ο κόσμος του σινεμά σαν μια "βρόμικη" τέχνη, γεμάτη μεγαλείο και φτηνούς συμβιβασμούς ("Θα δεχτείς, γιατί έχεις ανάγκη τα λεφτά. Έμαθα πως έχεις πολύ όμορφη γυναίκα"). Και μέσα σ’ όλα αυτά το σύγχρονο ζευγάρι, αλλοτριωμένο από μια ζωή γεμάτη δυνατότητες και αντιμέτωπο με τις ίδιες του τις (προκαθορισμένες) επιλογές.

Γαλλία. 1963. Διάρκεια: 103΄. Διανομή: NEW STAR

Περισσότερες πληροφορίες

Η Περιφρόνηση

Le Mepris
5
  • Δραματική
  • 1963
  • Διάρκεια: 103 '
  • Ζαν Λικ Γκοντάρ

Δυσαρεστημένος από την καλλιτεχνική προσέγγιση του σκηνοθέτη του, ένας Αμερικανός παραγωγός προσλαμβάνει έναν Γάλλο συγγραφέα για να διασκευάσει σεναριακά την «Οδύσσεια» με εμπορικότερο πνεύμα. Ο τελευταίος θα παγιδευτεί δημιουργικά, οδηγώντας σε αδιέξοδο ακόμα και την προσωπική του ζωή.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Οι ταινίες που έρχονται στις αίθουσες την Πέμπτη 23/5

Άντονι Χόπκινς, Ράσελ Κρόου και Ράιαν Ρέινολντς προσεχώς στις μαρκίζες των κινηματογράφων.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
19/05/2024

Αποχαιρετήστε τον Γιούργκεν Κλοπ με αυτό το must ντοκιμαντέρ

Οι άνθρωποι δούλεψαν στενά με τον σπουδαίο προπονητή της Λίβερπουλ μιλούν στα πέντε επεισόδια του "Jürgen".

77ο Φεστιβάλ Καννών: Ο Λάνθιμος διηγείται κατασκότεινες "Ιστορίες Καλοσύνης"

Επιστροφή στην εποχή του "Κυνόδοντα" και των "Άλπεων" για τον Έλληνα σκηνοθέτη, ο οποίος αν και εντυπωσιάζει με τη γεμάτη αυτοπεποίθηση δεξιοτεχνία του, κινδυνεύει να χάσει πολλούς από τους όψιμους θαυμαστές του.

Έρχονται κλασικά ιαπωνικά αριστουργήματα στα θερινά σινεμά

Ακίρα Κουροσάβα, Μίκιο Ναρούσε, Σοσέι Ιμαμούρα, Κένζι Μιζογκούτσι, Γιασουχίρο Όζου, Κον Ιτσικάουα, Κιγιόσι Κουροσάουα, Τακάσι Μίικε, Τεϊνοσουκε Κινουγκάσα, Χιρόσι Τετσιγκαχάρα & Μασάκι Κομπαγιάσι, σε ένα αφιέρωμα στους Ιαπωνικούς κινηματογραφικούς θησαυρούς.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (15-22/5)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Στο φεστιβάλ Αγών το σινεμά συναντά την αρχαιολογία

Ανακαλύψτε το πρόγραμμα της διοργάνωσης όπου η ιστορία εμπνέει τον κινηματογράφο.

77ο Φεστιβάλ Καννών: Το Megalo (χαμένο) στοίχημα του Φράνσις Κόπολα

Διπλά βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα, ο σκηνοθέτης του "Νονού" παρουσιάσε στις Κάννες το κινηματογραφικό σχέδιο στο οποίο επένδυσε σαράντα χρόνια από τη ζωή του. Το "Megalopolis", όμως, αποδείχτηκε δυστυχώς μια εκκωφαντική αποτυχία.