Με χαρακτηριστική καθυστέρηση - άνω των δεκατριών μηνών - σε σχέση με το εξωτερικό, η Google ενεργοποίησε σήμερα και στην χώρα μας τις εμπορικές της υπηρεσίες YouTube Music Premium και YouTube Premium, μαζί με την "δωρεάν" υπηρεσία YouTube Music (που προβάλλει διαφημίσεις πριν από την αναπαραγωγή κάθε τραγουδιού όπως συμβαίνει και στα συνήθη video του YouTube). Το YouTube Music είναι η μετεξέλιξη της πρώτης, αποτυχημένης προσπάθειας της Google να εκμεταλλευτεί εμπορικά την δημοτικότητα των μουσικών video στο YouTube, της υπηρεσίας YouTube Red δηλαδή, με την διαφορά πως αυτή τη φορά οι συνθήκες είναι ευνοϊκότερες και η αγορά περισσότερο δεκτική στα μοντέλα μετάδοσης (streaming) ψυχαγωγικού περιεχομένου μέσω Internet. Με ό,τι αυτό σημαίνει και για τον ανταγωνισμό του YouTube Music, φυσικά, που εντοπίζεται στα Spotify και Apple Music κυρίως.
H Google, όπως είναι φυσικό, στο ενημερωτικό της υλικό δίνει έμφαση στην τεράστια γκάμα μουσικού περιεχομένου που φιλοξενείται στο YouTube Music, στην λειτουργία εξατομίκευσης που διαμορφώνει προτάσεις βάσει του ιστορικού των video που ο χρήστης έχει παρακολουθήσει, στις προδιαμορφωμένες λίστες τραγουδιών με συγκεκριμένο χαρακτήρα, καθώς και στην έξυπνη αναζήτηση που αξιοποιεί βεβαίως τον γνωστό της μηχανισμό. Αυτό που βολικά ξεχνά να αναφέρει η Google είναι πως το YouTube Music δημιουργήθηκε - κατ' ομολογία στελεχών της - με τέτοιο τρόπο ώστε, αυξάνοντας τον αριθμό και την διάρκεια των προβαλλόμενων διαφημίσεων σε βαθμό πλέον ανυπόφορο, να εκνευρίσει το κοινό στον βαθμό που... απατείται ώστε αυτό να καταβάλλει μηνιαία συνδρομή για να απαλλαγεί από αυτές τις διαφημίσεις. Αυτό είναι, τουλάχιστον, το σκεπτικό.
Το αν και κατά πόσο το ελληνικό κοινό θ' αποδειχθεί πως πείθεται με τέτοιες κατάπτυστες πρακτικές απομένει να διαπιστωθεί φυσικά - ειδικά με δεδομένο το γεγονός ότι αυτά τα συνδρομητικά έσοδα για την Google δεν σημαίνουν πως αυτή για κάποιο λόγο... σταματά να συγκεντρώνει τα προσωπικά δεδομένα όλων μας και να τα πωλεί σε διαφημιστικές σε όλον τον κόσμο. Όμως οποιοσδήποτε προτίθεται να καταβάλλει αυτό το αντίτιμο των €6.99 μηνιαίως για το YouTube Music Premium δεν απαλλάσσεται, τουλάχιστον, μόνο από τις ενοχλητικές διαφημίσεις. Αποκτά παράλληλα την δυνατότητα χρήσης της υπηρεσίας σε φορητές συσκευές παράλληλα με την χρήση άλλων apps (background listening), καθώς και την δυνατότητα αποθήκευσης των τραγουδιών σε μορφή αρχείου στην εκάστοτε συσκευή για ακρόαση χωρίς Δικτυακή σύνδεση (στην πολύ χαμηλή ποιότητα των 128 Kbps συνήθως βέβαια). Η Google πάντως στο πλαίσιο προωθητικής ενέργειας προσφέρει στο κοινό την δυνατότητα "δοκιμής" της υπηρεσίας YouTube Music Premium για 30 ημέρες δωρεάν, ώστε αυτό ν' αποφασίσει αν θέλει να καταβάλλει τα €6.99 κάθε μήνα.
Παράλληλα διαθέσιμη στο ελληνικό κοινό γίνεται και η υπηρεσία YouTube Premium, η οποία είναι... αυτό που υποννοεί τ' όνομά της: η εμπορική εκδοχή του "κανονικού" YouTube. Αντί €8.49 μηνιαίως οι καταναλωτές απαλλάσσονται από όλες τις διαφημίσεις του σε όλα τα video, αποκτώντας επίσης την δυνατότητα θέασης/ακρόασης παράλληλα με άλλα apps και την δυνατότητα τοπικής αποθήκευσης των video (όχι μόνο της μουσικής) στην ποιότητα με την οποία έχουν δημοσιευθεί στο YouTube. Με δεδομένο πως η συνδρομή YouTube Premium προσφέρει στην ουσία όλα όσα και η Youtube Music Premium, είτε... λίγα είναι τα €8.49 της πρώτης, είτε πολλά τα €6.99 της δεύτερης!
Οι συνδρομητές πάντως του YouTube Premium έχουν πρόσβαση και στο πρωτογενές ψυχαγωγικό περιεχόμενο της Google, τα YouTube Originals δηλαδή, καθώς και σε διάφορες εκπομπές με ποικιλία θεμάτων που βρίσκονται αποκλειστικά εκεί. Στο πλαίσιο προώθησης του YouTube Premium, άλλωστε, η αμερικανική εταιρεία κάνει την ίδια προσφορά: τον έναν μήνα "δοκιμής" δωρεάν προκειμένου ο καταναλωτής να "πάρει μία γεύση" του... YouTube χωρίς διαφημίσεις πριν αποφασίσει. Τα χρήματα δεν είναι λίγα - και προστίθενται στον... ατέλειωτο πια κατάλογο των συνδρομητικών υπηρεσιών που διεκδικούν να συμπεριληφθούν στο όποιο διαθέσιμο μηνιαίο ποσό - αλλά για τους τακτικούς ή καθημερινούς χρήστες του YouTube η προοπτική της απαλλαγής από τις διαφημίσεις είναι ομολογουμένως θελκτική. Πόσα "skip" να κάνει σε μια μέρα κανείς πριν παρανοήσει;