Χτύπος στην Καλύβα

1,5

Ατμοσφαιρικός και σεναριακά ευρηματικός όπως πάντα, ο δημιουργός της «Έκτης Αίσθησης» εκτροχιάζει το υποβλητικό θρίλερ του σε μια αδέξια, χοντροκομμένη παραβολή πάνω στον εγωισμό, τη θυσία και την κοινωνική «απομόνωση».

Xtipos stin kalyva

Εκδοτικό γεγονός πριν ακόμα τυπωθεί, το 2018, το μυθιστόρημα του Πολ Τρέμπλεϊ "The cabin at the end of the world" είχε προπωλήσει τα κινηματογραφικά δικαιώματά του όταν έφτασε στις προθήκες των βιβλιοπωλείων. Το σχέδιο κατέληξε στα χέρια του Μ. Νάιτ Σιάμαλαν ("Έκτη Αίσθηση", "Οιωνός", "Διχασμένος"), ο οποίος μετά το "Old" (2021) προχώρησε σε μια ακόμα σεναριακή διασκευή προϋπάρχοντος υλικού, κάτι το οποίο είχε κάνει μόνο στον "Τελευταίο Μαχητή του Ανέμου" στις προηγούμενες 13 ταινίες του.

Αλλάζοντας αρκετά στοιχεία της πλοκής και κυρίως το φινάλε του βιβλίου, ο Σιάμαλαν (πάνω σε μια πρώτη εκδοχή των Στιβ Ντέσμοντ και Μάικλ Σέρμαν) μένει πιστός στην ευρηματική βασική ιδέα του Τρέμπλεϊ: ομόφυλο ζευγάρι, οι Έρικ και Άντριου κάνουν διακοπές σε ένα απομονωμένο εξοχικό μαζί με την ασιατικής καταγωγής θετή κόρη τους. Απροειδοποίητα, θα δεχθούν την επίσκεψη τεσσάρων οπλισμένων αγνώστων, οι οποίοι θα τους ακινητοποιήσουν εξηγώντας τους πως η ανθρωπότητα βρίσκεται μπροστά στην ολοκληρωτική καταστροφή της. Για να αποφευκτεί, πρέπει η οικογένεια να θυσιάσει οικειοθελώς ένα μέλος της. Ώρα με την ώρα το χρονικό περιθώριο λιγοστεύει, οι άγνωστοι προσπαθούν να πείσουν τους αιχμαλώτους τους με τα λόγια και χρησιμοποιώντας την ελάχιστη δυνατή βία, αλλά οι τελευταίοι αδυνατούν να πειστούν πως δεν έχουν μπροστά τους τέσσερις σαλεμένους συνωμοσιολόγους.

Μια οικογένεια περιτριγυρισμένη από μια κοσμογονική απειλή. Ο Σιάμαλαν βρίσκεται στο στοιχείο του, σκηνοθετώντας μια αγωνιώδη παραβολή η οποία θα μπορούσε να κάνει διπλό πρόγραμμα προβολής με την "Φάλαινα" του Ντάρεν Αρονόφσκι. Ένα ακόμα κλειστοφοβικό δράμα για τη μισαλλόδοξη απομόνωση (λόγω σεξουαλικού προσανατολισμού και στις δυο περιπτώσεις), τη σύγκρουση προσωπικών αναγκών με τις κοινωνικές ευθύνες και φυσικά την επιλογή της θυσίας ως υπαρξιακή λύτρωση. Ακόμα και η αποκαλυπτική σχέση των ηρώων με το (επουράνιο) φως είναι κοινή, φανερώνοντας ξεκάθαρα τις θεολογικές σημειολογικές αναγωγές και των δυο δημιουργών, οι οποίοι εμπνέονται - όπως και οι συγγραφείς τους οποίους διασκευάζουν - από μια ευδιάκριτη πολιτικοκοινωνική πραγματικότητα. Μια παγιδευμένη σε ακήρυχτο εμφύλιο πόλεμο Αμερική, αλλά και ολόκληρο το δυτικό κόσμο, ανάμεσα σε νεωτερικές και παραδοσιακές αξίες. Ο Σιάμαλαν προκρίνει ως απάντηση έναν ουμανιστικό αλτρουισμό, εκκινώντας από μια χριστιανική προφητεία (οι τέσσερις ιππότες της Αποκάλυψης) και καταλήγοντας σε μια ινδουιστικού τύπου επιφώτιση. Η διαδρομή προσπαθεί να "καταπιεί" μερικές εξόφθαλμες σεναριακές ευκολίες (οι προθέσεις του Ρέντμοντ, οι άμεσες "αποδείξεις" της τηλεόρασης), αλλά περιλαμβάνει ευρηματικά απρόοπτα και είναι σκηνοθετημένη με καλοκουρδισμένο σασπένς. Κορυφώνεται με ένταση, αλλά και αφοπλιστική απλοϊκότητα, όχι μόνο εξηγώντας τις αλληγορικές διαστάσεις όλων όσων προηγήθηκαν, αλλά και επιλέγοντας την προφανέστερη, διδακτικότερη και πλέον ξενέρωτη (εντελώς αντίθετη από αυτή του μυθιστορήματος) τελική λύση.

ΗΠΑ, Κίνα. 2023. Διάρκεια: 100΄. Διανομή: TULIP

Περισσότερες πληροφορίες

Χτύπος στην Καλύβα

Knock at the Cabin
1,5
  • Θρίλερ
  • 2023
  • Διάρκεια: 100 '
  • Μ. Νάιτ Σιάμαλαν

Ενώ κάνουν διακοπές σε ένα απομονωμένο εξοχικό, ο Έρικ, ο Άντριου και η θετή κόρη τους δέχονται την επίσκεψη τεσσάρων οπλισμένων αγνώστων οι οποίοι απαιτούν από την οικογένεια να πάρει οδυνηρές αποφάσεις που αφορούν το μέλλον της ανθρωπότητας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

"Ξεριζωμένοι" στην Ταινιοθήκη: Το ντοκιμαντέρ της Ελένης Αλεξανδράκη φωτίζει τις τραυματικές εμπειρίες παιδιών ανά το κόσμο

Για την ταινία, που περιγράφει επτά ιστορίες ξεριζωμών, θα μιλήσουν οι καθηγήτριες Gonda Van Steen, Αννα Λυδάκη και η συγγραφέας Ζυράννα Ζατέλη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
30/05/2024

Όλες οι ταινίες του Γιώργου Λάνθιμου στη σωστή σειρά

Με αφορμή την πρεμιέρα των "Ιστοριών Καλοσύνης" ανατρέχουμε στη φιλμογραφία του κορυφαίου εν ενεργεία Έλληνα σκηνοθέτη.

Ιστορίες Καλοσύνης

Ο Λάνθιμος επιστρέφει στον παλιό, απόλυτα weird εαυτό του. Εσωστρεφής και ψυχρά αποστασιοποιημένος, καταφέρνει να περιγράψει ίσως λίγο φλύαρα, αλλά ευρηματικά κι απολαυστικά μια ανησυχητικά παράλογη πραγματικότητα.

Furiosa: A Mad Max Saga

Απολύτως ικανοποιητικό σε επίπεδο ανελέητης δράσης και ακαταμάχητου dieselpunk θεμάτος, λιγότερο χορταστικό όμως ως αφήγηση, το πρίκουελ αποτελεί μια διογκωμένη αν και τίμια προσθήκη σε ένα franchise που παραμένει αξιόπιστο.

Ζωικό Βασίλειο

Βραβευμένη με πέντε Σεζάρ αλληγορία φαντασίας, η οποία ξεκινάει σαν μαύρη κωμωδία και εξελίσσεται σε δραματικό θρίλερ. Κερδίζει το στοίχημα του ρεαλισμού, δυσκολεύεται όμως να χειριστεί ευρηματικά την κορύφωσή της.

Τα Ταρώ του Θανάτου

Εντελώς μπανάλ τρομο-συνταγή, η οποία με την πιο χαλαρή σεναριακή αφορμή βάζει μπροστά μια σειρά σαδιστικών φόνων τινέιτζερ.

Η Κόρη του Μπαμπά

Κωμωδία και δράμα διασταυρώνονται σε μια παιχνιδιάρικη, αλλά υπερβολικά γαλλική (εξυπνακίστικα φλύαρη) ιστορία πολλαπλών ενηλικιώσεων.