Ιερή Αράχνη

3

Βραβείο ερμηνείας στις Κάννες και θέση στην οσκαρική βραχεία λίστα διεθνούς ταινίας για ένα εύπεπτο σεναριακά, αλλά ατμοσφαιρικό, αγωνιώδες και αιχμηρό πολιτικά θρίλερ βασισμένο σε αληθινά γεγονότα.

Ieri_araxni

Μετά από δυο θρίλερ φαντασίας ("Shelley", "Σύνορα") σε βορειοευρωπαϊκό φόντο, ο  γεννημένος στην Τεχεράνη και σπουδαγμένος στη Στοκχόλμη (αρχιτεκτονική) και την Κοπεγχάγη (σινεμά) Αλί Αμπάσι επιστρέφει στη χώρα καταγωγής του. Στην "Ιερή Αράχνη" διατηρεί το στοιχείο του θρίλερ, εγκαταλείπει όμως οτιδήποτε φανταστικό, εμπνεόμενος από μια αληθινή ιστορία η οποία είχε συνταράξει το Ιράν στην αρχή του αιώνα. Ο Αμπάσι την αναπαριστά με μεγάλη πιστότητα (ονομάτων, τοποθεσιών, γεγονότων), προσθέτει όμως ένα μυθοπλαστικό χαρακτήρα ο οποίος οδηγεί την πλοκή εν είδει ντετέκτιβ: την Αριζού Ραχίμι, δημοσιογράφο η οποία καταφθάνει από την Τεχεράνη στην ιερή πόλη Μασχάντ για να καλύψει την υπόθεση του "Δολοφόνου Αράχνη". Ενός serial killer ο οποίος σκοτώνει ιερόδουλες, συνήθως ναρκομανείς, και επικοινωνεί με τον Τύπο δηλώνοντας πως θέλει μ’ αυτό τον τρόπο να εξαγνίσει την κοινωνία, απαλλάσσοντάς την από τους αμαρτωλούς. Η Ραχίμι διαπιστώνει πως η αστυνομία κινείται ράθυμα, ο περισσότερος κόσμος αδιαφορεί κι έτσι δοκιμάζει να στήσει η ίδια μια παγίδα εντοπισμού του δολοφόνου.

Ο Αμπάσι περιγράφει με ρεαλισμό τη σκοτεινή πλευρά της ιρανικής κοινωνίας (η ταινία, για ευνόητους λόγους, γυρίστηκε στην Ιορδανία), η οποία αρχικά μας προϊδεάζει για τα βαθιά μισογυνικά και θεμελιωμένα πατριαρχικά πιστεύω της, μέχρι που η εξέλιξη της υπόθεσης θα τα αποκαλύψει στην πλήρη διάστασή τους (ευφυής η τελευταία σκηνή). Γιατί στην πορεία της έρευνάς της, η Ραχίμι θα έρθει αντιμέτωπη όχι μόνον με ένα μισαλλόδοξο εγκληματία, αλλά και με μια κατά συρροή γυναικοκτόνα πραγματικότητα, πίσω από την οποία βρίσκονται αόρατα συμφέροντα (οι αγνώστων κινήτρων υψηλοί "προστάτες" του δολοφόνου). Ο Αμπάσι τα τυλίγει δεξιοτεχνικά στο ημίφως ενός ατμοσφαιρικού, αγωνιώδη και αιχμηρού πολιτικά θρίλερ, το οποίο υιοθετεί μια σεναριακά εύπεπτη συνταγή με "καθαρές" όσο κι εύκολες δραματουργικά λύσεις. Έτσι, η αφηγηματική ευχέρεια και τα επίκαιρά μηνύματά του το οδήγησαν ως την οσκαρική βραχεία λίστα διεθνούς ταινίας, το βραβείο γυναικείας ερμηνείας στις Κάννες και τέσσερις υποψηφιότητες στα Ευρωπαϊκά Βραβεία.

Δανία, Γερμανία. 2022. Διάρκεια: 116΄. Διανομή: CINOBO

Περισσότερες πληροφορίες

Ιερή Αράχνη

Holy Spider
3
  • Θρίλερ
  • 2022
  • Διάρκεια: 116 '
  • Αλί Αμπάσι

Μια δημοσιογράφος προχωρά όλο και βαθύτερα στη σκοτεινή πλευρά της ιρανικής πραγματικότητας, προσπαθώντας να αποκαλύψει το πρόσωπο ενός serial killer ο οποίος δολοφονεί ιερόδουλες στην ιερή πόλη Μασχάντ.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

"Ξεριζωμένοι" στην Ταινιοθήκη: Το ντοκιμαντέρ της Ελένης Αλεξανδράκη φωτίζει τις τραυματικές εμπειρίες παιδιών ανά το κόσμο

Για την ταινία, που περιγράφει επτά ιστορίες ξεριζωμών, θα μιλήσουν οι καθηγήτριες Gonda Van Steen, Αννα Λυδάκη και η συγγραφέας Ζυράννα Ζατέλη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
30/05/2024

Όλες οι ταινίες του Γιώργου Λάνθιμου στη σωστή σειρά

Με αφορμή την πρεμιέρα των "Ιστοριών Καλοσύνης" ανατρέχουμε στη φιλμογραφία του κορυφαίου εν ενεργεία Έλληνα σκηνοθέτη.

Ιστορίες Καλοσύνης

Ο Λάνθιμος επιστρέφει στον παλιό, απόλυτα weird εαυτό του. Εσωστρεφής και ψυχρά αποστασιοποιημένος, καταφέρνει να περιγράψει ίσως λίγο φλύαρα, αλλά ευρηματικά κι απολαυστικά μια ανησυχητικά παράλογη πραγματικότητα.

Furiosa: A Mad Max Saga

Απολύτως ικανοποιητικό σε επίπεδο ανελέητης δράσης και ακαταμάχητου dieselpunk θεμάτος, λιγότερο χορταστικό όμως ως αφήγηση, το πρίκουελ αποτελεί μια διογκωμένη αν και τίμια προσθήκη σε ένα franchise που παραμένει αξιόπιστο.

Ζωικό Βασίλειο

Βραβευμένη με πέντε Σεζάρ αλληγορία φαντασίας, η οποία ξεκινάει σαν μαύρη κωμωδία και εξελίσσεται σε δραματικό θρίλερ. Κερδίζει το στοίχημα του ρεαλισμού, δυσκολεύεται όμως να χειριστεί ευρηματικά την κορύφωσή της.

Τα Ταρώ του Θανάτου

Εντελώς μπανάλ τρομο-συνταγή, η οποία με την πιο χαλαρή σεναριακή αφορμή βάζει μπροστά μια σειρά σαδιστικών φόνων τινέιτζερ.

Η Κόρη του Μπαμπά

Κωμωδία και δράμα διασταυρώνονται σε μια παιχνιδιάρικη, αλλά υπερβολικά γαλλική (εξυπνακίστικα φλύαρη) ιστορία πολλαπλών ενηλικιώσεων.