Οι Νεκροί δεν Πεθαίνουν

2,5

Η κλιματική αλλαγή, η καταναλωτική κοινωνία και η Αμερική του Τραμπ μπαίνουν στο στόχαστρο ενός απολαυστικά cool, μελαγχολικά χιουμοριστικού, αλλά και απρόοπτα διδακτικού Τζιμ Τζάρμους, ο οποίος εδώ περισσότερο ανησυχεί (πολιτικά), παρά το απολαμβάνει (κινηματογραφικά).

Οι Νεκροί δεν Πεθαίνουν

Η κινηματογραφική χώρα του Τζιμ Τζάρμους είναι μια πολυπολιτισμική Αμερική στην οποία τα ραδιόφωνα παίζουν πάντα ροκ, μπλουζ και τζαζ, οι losers βρίσκουν τον πιο αναπάντεχο τρόπο να επιβιώνουν και μια cool ατάκα είναι η απάντηση, όποια κι αν είναι η ερώτηση. Τα πράγματα δεν είναι διαφορετικά ούτε και στο ξεχασμένο από τον Θεό Σέντερβιλ, μια κωμόπολη 738 ανθρώπων κάπου στις μεσανατολικές πολιτείες. Έτσι, όταν όλα γύρω αρχίζουν να φαντάζουν λίγο παράξενα – ο ήλιος αργεί να δύσει, το φεγγάρι έχει κατέβει ανεξήγητα χαμηλά, τα ρολόγια σταματούν, τα ζώα αντιδρούν αλλόκοτα - ο βετεράνος αστυνομικός Κλιφ μονολογεί με το ψυχραιμότερο ύφος του κόσμου: «αυτό δεν πρόκειται να τελειώσει καλά». Και πράγματι, όταν πέσει το σκοτάδι οι πρώτοι νεκροί βγαίνουν πεινασμένοι για ανθρώπινη σάρκα (και διψασμένοι για… καφέ) από τους τάφους τους, κάνοντας στάση στο απομονωμένο diner της περιοχής.

Οι Νεκροί δεν Πεθαίνουν - εικόνα 1

Όλα μοιάζουν φυσιολογικά και τίποτα δεν είναι ακριβώς στη θέση του στο σινε-μικρόκοσμο του Σέντερβιλ, μια χιουμοριστικά «πειραγμένη» μικρογραφία των σύγχρονων ΗΠΑ. Από τους τρεις διοπτροφόρους αστυνομικούς και τον ρατσιστή με το καπέλο που γράφει «Keep America White Again» ως το βενζινάδικο που πουλάει κόμικς και την ιδιοκτήτρια του γραφείου κηδειών με τη σκοτσέζικη προφορά, η σαρκαστική προσέγγιση του Τζάρμους αποκαλύπτει μια καθημερινότητα βαρετή κι επίπεδη, η οποία είναι απλά η βιτρίνα ενός κόσμου με πολλά θαμμένα (κυριολεκτικά) μυστικά.

Όταν αυτά βγουν στην επιφάνεια, το παρελθόν θα επιτεθεί βίαια σ’ ένα πανικόβλητο παρόν, το οποίο δεν μπορεί να αμυνθεί ούτε ομαδικά ούτε συντονισμένα ούτε φυσικά αποτελεσματικά. Πρόκειται για έναν άτυπο –αμερικανικό– εμφύλιο, λοιπόν, με τα ζόμπι να αναζητούν, εκτός από ωμό γεύμα, όλα όσα έκαναν εθιστικά όταν ήταν ζωντανοί: από το να πίνουν καφέ και να παίζουν τένις μέχρι το να μιλάνε στο κινητό και να ξεφυλλίζουν περιοδικά μόδας.

Οι Νεκροί δεν Πεθαίνουν - εικόνα 2

Οικολογικά και πολιτικά συνειδητοποιημένος, ο Τζάρμους στήνει μέσα στο σχήμα ενός κωμικού zombie movie μια αλληγορία για την Αμερική του ωφελιμισμού, της κατανάλωσης, της κοινωνικής ανισότητας και του Ντόναλντ Τραμπ. Παραδόξως, μιας και όλες οι αναφορές είναι προφανέστατες, επιμένει στην καταγγελία μ’ έναν διδακτισμό που αποδυναμώνει το καυστικό χιούμορ (ο ερημίτης Τομ Γουέιτς παρατηρεί από μακριά και σχολιάζει φιλοσοφικά τα αυτονόητα) και υπονομεύει την τρομακτική πλευρά της ιστορίας του.

Οι σινεφίλ αναφορές πέφτουν βροχή, η σάτιρα της ποπ κουλτούρας είναι σπιρτόζικη, το cool attitude είναι κατά στιγμές ευφυώς ανατρεπτικό, αλλά αυτοί οι «Νεκροί…» είναι μια διασκεδαστική μεν, αναποφάσιστη δε ταινία, μετέωρη ανάμεσα στην αφηγηματική απόλαυση ενός κινηματογραφικού είδους και την πολιτικοκοινωνική παρωδία του.

ΗΠΑ. 2019. Διάρκεια: 104΄. Διανομή: TULIP ENT.

Περισσότερες πληροφορίες

Οι Νεκροί δεν Πεθαίνουν

The Dead Don't Die
2,5
  • Κωμωδία
  • 2019
  • Διάρκεια: 104 '
  • Τζιμ Τζάρμους

Η ήσυχη καθημερινότητα της κωμόπολης του Σέντερβιλ διαταράσσεται από μια σειρά παράξενων φυσικών φαινομένων και σε λίγο οι κάτοικοί της δέχονται επίθεση από αιμοδιψή ζόμπι που βγαίνουν από τους τάφους τους.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

"Ξεριζωμένοι" στην Ταινιοθήκη: Το ντοκιμαντέρ της Ελένης Αλεξανδράκη φωτίζει τις τραυματικές εμπειρίες παιδιών ανά το κόσμο

Για την ταινία, που περιγράφει επτά ιστορίες ξεριζωμών, θα μιλήσουν οι καθηγήτριες Gonda Van Steen, Αννα Λυδάκη και η συγγραφέας Ζυράννα Ζατέλη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
30/05/2024

Όλες οι ταινίες του Γιώργου Λάνθιμου στη σωστή σειρά

Με αφορμή την πρεμιέρα των "Ιστοριών Καλοσύνης" ανατρέχουμε στη φιλμογραφία του κορυφαίου εν ενεργεία Έλληνα σκηνοθέτη.

Ιστορίες Καλοσύνης

Ο Λάνθιμος επιστρέφει στον παλιό, απόλυτα weird εαυτό του. Εσωστρεφής και ψυχρά αποστασιοποιημένος, καταφέρνει να περιγράψει ίσως λίγο φλύαρα, αλλά ευρηματικά κι απολαυστικά μια ανησυχητικά παράλογη πραγματικότητα.

Furiosa: A Mad Max Saga

Απολύτως ικανοποιητικό σε επίπεδο ανελέητης δράσης και ακαταμάχητου dieselpunk θεμάτος, λιγότερο χορταστικό όμως ως αφήγηση, το πρίκουελ αποτελεί μια διογκωμένη αν και τίμια προσθήκη σε ένα franchise που παραμένει αξιόπιστο.

Ζωικό Βασίλειο

Βραβευμένη με πέντε Σεζάρ αλληγορία φαντασίας, η οποία ξεκινάει σαν μαύρη κωμωδία και εξελίσσεται σε δραματικό θρίλερ. Κερδίζει το στοίχημα του ρεαλισμού, δυσκολεύεται όμως να χειριστεί ευρηματικά την κορύφωσή της.

Τα Ταρώ του Θανάτου

Εντελώς μπανάλ τρομο-συνταγή, η οποία με την πιο χαλαρή σεναριακή αφορμή βάζει μπροστά μια σειρά σαδιστικών φόνων τινέιτζερ.

Η Κόρη του Μπαμπά

Κωμωδία και δράμα διασταυρώνονται σε μια παιχνιδιάρικη, αλλά υπερβολικά γαλλική (εξυπνακίστικα φλύαρη) ιστορία πολλαπλών ενηλικιώσεων.