Ένας Ακέραιος Άνθρωπος

3

Αιχμηρό δράμα που ξεχωρίζει για την αφηγηματική του ακρίβεια, τις υπαρξιακές του προεκτάσεις και την τεχνική του αρτιότητα. Βραβείο Καλύτερης Ταινίας στο τμήμα Ένα Κάποιο Βλέμμα στο περασμένες Κάνες.

Ένας Ακέραιος Άνθρωπος

O 35χρονος, ακέραιος Ρεζά φεύγει από την Τεχεράνη για να ζήσει με την οικογένειά του σε ένα επαρχιακό χωριό, θέλοντας να απομακρυνθεί από το διεφθαρμένο ιρανικό κατεστημένο. Δεν θα καταφέρει, όμως, ούτε εκεί να μην έρθει αντιμέτωπος με ηθικές προκλήσεις, σε ένα αιχμηρό δράμα που ξεχωρίζει για την αφηγηματική του ακρίβεια, τις υπαρξιακές του προεκτάσεις και την τεχνική του αρτιότητα. Βραβείο Καλύτερης Ταινίας στο τμήμα Ένα Κάποιο Βλέμμα στο περασμένες Κάνες.

Ένας Ακέραιος Άνθρωπος - εικόνα 1

Σε μια σκηνή του ιρανικού δράματος, το οποίο κέρδισε βραβείο καλύτερης ταινίας στο τμήμα Ένα Κάποιο Βλέμμα στο περασμένο Φεστιβάλ Κανών, μια γυναίκα λέει­ στον πρωταγωνιστή Ρεζά: «Σε αυτήν την κοινωνία θα είσαι είτε­ καταπιεστής είτε καταπιεσμένος». Η Ιρανική Επανάσταση, η οποία κατάφερε να διώξει τον σάχη και να εγκαθιδρύσει ισλαμική δημοκρατία στη χώρα πριν από περίπου 40 χρόνια, φαίνεται να ακολουθεί την πορεία κάθε ισχυρής και άκαμπτης εξουσίας. Διεφθαρμένοι πολιτικοί και δημόσιοι λειτουργοί, παρακράτος που συνεργάζεται με την καλπάζουσα επιχειρηματικότητα και υπέρμαχοι του θρησκευτικού φανατισμού συνθέτουν το «βαθύ ιρανικό κράτος», που συντηρεί μια κοινωνία η οποία φοβάται και σιωπά. Τουλάχιστον αυτή είναι η εικόνα που παρουσιάζει ο αντικαθεστωτικός Μοχάμαντ Ρασούλοφ στον «Ακέραιο Άνθρωπο».

Ο σκηνοθέτης βρίσκεται σε ευθεία σύγκρουση με το ιρανικό κατεστημένο, ωστόσο δεν καταφεύγει σε μια μελό «ταινία δια­μαρτυρίας». Αντίθετα συνθέτει ένα πολυεπίπεδο υπαρξιακό πορτρέτο ενός ανθρώπου που προσπαθεί να υπηρετήσει το δίκαιο και ηθικό, σε ένα περιβάλλον (ή τελικά μια εποχή;) που αυτές οι αξίες θεωρούνται κατάρα. Ο 35χρονος ήρωας Ρεζά φεύγει­ από την Τεχεράνη για να ζήσει­ με την οικογένειά του σε ένα χωριό, καθώς έτσι πιστεύει ότι θα ξεγελάσει αλλά και θα κρυφτεί από την (ισλαμική) εξουσία. Βέβαια, θα βρεθεί γρήγορα σε ανοιχτό πόλεμο με μια εταιρεία που θέλει να αγοράσει τη γη του και τον τοπικό νονό που εκπροσωπεί τα συμφέροντά της. Ο Μοχάμαντ Ρασούλοφ αποδεικνύει ότι αποτελεί άλλον έναν δεξιοτέχνη/πρεσβευτή της ιρανικής κινηματογραφίας, ο οποίος προσεγγίζει με εξαιρετική ευστοχία έναν ανεπιτήδευτο, λιτό ρεαλισμό.

Οι μετρημένες στο χιλιοστό ερμηνείες, οι γεμάτες συμβολισμούς εικόνες (τα νεκρά ψάρια στη λίμνη, η τηλεοπτική μετάδοση της εθνικής γιορτής κ.λπ.), η αφηγηματική ακρίβεια και βασικά η μοναδική χρήση της ηχητικής μπάντας για την εκδήλωση των πολλαπλών αντιθέσεων/αντιφάσεων του ήρωα αποτελούν μόνο μερικές από τις αρετές του αιχμηρού δράματος, που μπορεί να μην εκπλήσσει, αλλά σίγουρα αποτυπώνει το υψηλό επίπεδο του σύγχρονου ιρανικού σινεμά.

Ιράν. 2017. Διάρκεια: 117΄. Διανομή: AMA FILMS.

Περισσότερες πληροφορίες

Ένας Ακέραιος Άνθρωπος

Lerd / A Man of Integrity
3,5
  • Δραματική
  • 2017
  • Διάρκεια: 117 '
  • Μοχάμαντ Ρασούλοφ

Ο 35χρονος Ρεζά φεύγει από την Τεχεράνη για να ζήσει με την οικογένειά του σε ένα χωριό, θέλοντας να απομακρυνθεί από το διεφθαρμένο ιρανικό κατεστημένο. Ούτε εκεί όμως δεν θα μείνει μακριά από τις ηθικές προκλήσεις.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

"Ξεριζωμένοι" στην Ταινιοθήκη: Το ντοκιμαντέρ της Ελένης Αλεξανδράκη φωτίζει τις τραυματικές εμπειρίες παιδιών ανά το κόσμο

Για την ταινία, που περιγράφει επτά ιστορίες ξεριζωμών, θα μιλήσουν οι καθηγήτριες Gonda Van Steen, Αννα Λυδάκη και η συγγραφέας Ζυράννα Ζατέλη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
30/05/2024

Όλες οι ταινίες του Γιώργου Λάνθιμου στη σωστή σειρά

Με αφορμή την πρεμιέρα των "Ιστοριών Καλοσύνης" ανατρέχουμε στη φιλμογραφία του κορυφαίου εν ενεργεία Έλληνα σκηνοθέτη.

Ιστορίες Καλοσύνης

Ο Λάνθιμος επιστρέφει στον παλιό, απόλυτα weird εαυτό του. Εσωστρεφής και ψυχρά αποστασιοποιημένος, καταφέρνει να περιγράψει ίσως λίγο φλύαρα, αλλά ευρηματικά κι απολαυστικά μια ανησυχητικά παράλογη πραγματικότητα.

Furiosa: A Mad Max Saga

Απολύτως ικανοποιητικό σε επίπεδο ανελέητης δράσης και ακαταμάχητου dieselpunk θεμάτος, λιγότερο χορταστικό όμως ως αφήγηση, το πρίκουελ αποτελεί μια διογκωμένη αν και τίμια προσθήκη σε ένα franchise που παραμένει αξιόπιστο.

Ζωικό Βασίλειο

Βραβευμένη με πέντε Σεζάρ αλληγορία φαντασίας, η οποία ξεκινάει σαν μαύρη κωμωδία και εξελίσσεται σε δραματικό θρίλερ. Κερδίζει το στοίχημα του ρεαλισμού, δυσκολεύεται όμως να χειριστεί ευρηματικά την κορύφωσή της.

Τα Ταρώ του Θανάτου

Εντελώς μπανάλ τρομο-συνταγή, η οποία με την πιο χαλαρή σεναριακή αφορμή βάζει μπροστά μια σειρά σαδιστικών φόνων τινέιτζερ.

Η Κόρη του Μπαμπά

Κωμωδία και δράμα διασταυρώνονται σε μια παιχνιδιάρικη, αλλά υπερβολικά γαλλική (εξυπνακίστικα φλύαρη) ιστορία πολλαπλών ενηλικιώσεων.