Happy End

3

Σκηνοθετικά ανήσυχος και σεναριακά επιδέξιος, ο Χάνεκε ακτινογραφεί με κατάμαυρη ειρωνεία και πολιτική ακρίβεια τη σύγχρονη ευρωπαϊκή άρχουσα τάξη.

Happy End

Ένα εργατικό ατύχημα φέρνει στην επιφάνεια τα αθώα και τα ένοχα μυστικά της μεγαλοαστικής οικογένειας των Λοράν, ιδιοκτητών κατασκευαστικής εταιρείας. Σκηνοθετικά ανήσυχος και σεναριακά επιδέξιος, ο Χάνεκε ακτινογραφεί με κατάμαυρη ειρωνεία και πολιτική ακρίβεια τη σύγχρονη ευρωπαϊκή άρχουσα τάξη. Συμμετοχή στο Διαγωνιστικό Τμήμα του Φεστιβάλ Κανών και υποψήφια για δύο ερμηνευτικά βραβεία (Ιπέρ, Τρεντινιάν) της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας.

Happy End - εικόνα 1

Ίσως ο κορυφαίος σύγχρονος Ευρωπαίος κινηματογραφιστής, ο Μίκαελ Χάνεκε έχει αναλύσει τη δομή της (μετα)μοντέρνας κοινωνικής πραγματικότητας με μοναδικό, τολμηρά διεισδυτικό τρόπο. Η μισαλλοδοξία, η αλλοτρίωση, η φοβική ανασφάλεια, αλλά κυρίως ο τρόπος με τον οποίο μετατρέπουμε τη ζωή μας σε θέαμα και, μέσα από πάμπολλες, άμεσες κι έμμεσες μορφές βίας, την καταστρέφουμε αποτελούν τον πυρήνα της φιλοσοφικής σκέψης του. Μιας σκέψης αναλυτικής, διαλεκτικής και βαθιά πολιτικής, η οποία διαπλέκει τις ψυχολογικές συμπεριφορές με τις κοινωνικές συνθήκες και φωτίζει τις ανυπέρβλητες αντιθέσεις που γεννούν μεμονωμένα ή συλλογικά «τρομοκρατικά» ξεσπάσματα.

Μετά τη στιλιζαρισμένη «Λευκή Κορδέλα» και το ασφυκτικό δράμα δωματίου «Αγάπη», ο 75χρονος Γερμανοαυστριακός δημιουργός επιλέγει τώρα έναν πιο ανάλαφρο, σχεδόν κωμικό τόνο για να στοχαστεί πάνω στα ίδια ερωτήματα, τα οποία στο «Happy End» περιστρέφονται γύρω από τη διακριτική γοητεία της μπουρζουαζίας. Πιο συγκεκριμένα της οικογένειας των Λοράν, ο πατριάρχης της οποίας έχει παραχωρήσει τα ηνία της κατασκευαστικής του εταιρείας στην κόρη του Αν. Χωρισμένη, πρέπει να διαχειριστεί, ανάμεσα στ’ άλλα, και την ανικανότητα του γιου της και μελλοντικού διαδόχου της επιχείρησης, μια αβλεψία του οποίου έχει μόλις προκαλέσει ένα σοβαρό εργατικό ατύχημα. Ταυτόχρονα ο αδερφός της αναλαμβάνει την επιμέλεια της έφηβης κόρης του από τον προηγούμενο γάμο του, καθώς μια μυστηριώδης δηλητηρίαση έχει στείλει την πρώην σύζυγό του στο νοσοκομείο.

Happy End - εικόνα 2

Καθώς οι τύχες των Λοράν διασταυρώνονται με αυτές ενός κόσμου σε κρίση αξιών και ταυτότητας, κρυφές συμπεριφορές και καταπιεσμένες επιθυμίες αρχίζουν να βγαίνουν στην επιφάνεια. Κανείς όμως δεν μοιάζει να σοκάρεται ή έστω να προβληματίζεται από αυτές. Ο Χάνεκε παρατηρεί από απόσταση τις προσπάθειες κάθε ήρωα να διατηρήσει τον έλεγχο στο δικό του κομμάτι εξουσίας (οικονομικό, οικογενειακό, συζυγικό) και σαρκάζει πικρά με το χαοτικό αποτέλεσμα, το οποίο σπρώχνεται διακριτικά (μερικές φορές και τσαπατσούλικα) κάτω από το πανάκριβο χαλί. Υιοθετεί μια αφήγηση με παιχνιδιάρικα τρικ που δεν είναι όλα επιτυχημένα, όπως αυτό με το κινητό τηλέφωνο, ξέρει όμως να σκιτσάρει σεναριακά αυτήν την απολαυστική πινακοθήκη κυνικών χαρακτήρων στην παραμικρή αμοραλιστική λεπτομέρειά της, ειρωνευόμενος ακόμη και την ανεπιτυχή προσπάθεια των «επαναστατικών» μελών της να συμπαρασταθούν στους κακότυχους πρόσφυγες.

Για άλλη μία φορά αποκαλύπτει πως οι ατομικές συμπεριφορές, από τα μηνύματα στο Facebook μέχρι τη χορευτική εκτόνωση, είναι άμεσα συνδεδεμένες με τη δημόσια εικόνα μας και δεν χαρίζεται ούτε στη νέα γενιά, η οποία έχει κληρονομήσει από γονείς και προγόνους μια αποστασιοποιημένα ωμή συμπεριφορά και μια στείρα «ορθολογική» σκέψη. Και όλα αυτά μέσα από γεωμετρικά ισορροπημένα, κλινικώς καθαρά πλάνα, τα οποία μετατρέπουν κάθε έννοια τακτοποίησης σε απόλυτο τρόμο.

Γαλλία, Αυστρία. 2017. Διάρκεια: 107΄. Διανομή: ROSEBUD.21.

Περισσότερες πληροφορίες

Happy End

3
  • Δραματική
  • 2017
  • Διάρκεια: 107 '
  • Μίκαελ Χάνεκε

Ένα εργατικό ατύχημα φέρνει στην επιφάνεια τα αθώα και τα ένοχα μυστικά της μεγαλοαστικής οικογένειας των Λοράν, ιδιοκτητών κατασκευαστικής εταιρείας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

"Ξεριζωμένοι" στην Ταινιοθήκη: Το ντοκιμαντέρ της Ελένης Αλεξανδράκη φωτίζει τις τραυματικές εμπειρίες παιδιών ανά το κόσμο

Για την ταινία, που περιγράφει επτά ιστορίες ξεριζωμών, θα μιλήσουν οι καθηγήτριες Gonda Van Steen, Αννα Λυδάκη και η συγγραφέας Ζυράννα Ζατέλη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
30/05/2024

Όλες οι ταινίες του Γιώργου Λάνθιμου στη σωστή σειρά

Με αφορμή την πρεμιέρα των "Ιστοριών Καλοσύνης" ανατρέχουμε στη φιλμογραφία του κορυφαίου εν ενεργεία Έλληνα σκηνοθέτη.

Ιστορίες Καλοσύνης

Ο Λάνθιμος επιστρέφει στον παλιό, απόλυτα weird εαυτό του. Εσωστρεφής και ψυχρά αποστασιοποιημένος, καταφέρνει να περιγράψει ίσως λίγο φλύαρα, αλλά ευρηματικά κι απολαυστικά μια ανησυχητικά παράλογη πραγματικότητα.

Furiosa: A Mad Max Saga

Απολύτως ικανοποιητικό σε επίπεδο ανελέητης δράσης και ακαταμάχητου dieselpunk θεμάτος, λιγότερο χορταστικό όμως ως αφήγηση, το πρίκουελ αποτελεί μια διογκωμένη αν και τίμια προσθήκη σε ένα franchise που παραμένει αξιόπιστο.

Ζωικό Βασίλειο

Βραβευμένη με πέντε Σεζάρ αλληγορία φαντασίας, η οποία ξεκινάει σαν μαύρη κωμωδία και εξελίσσεται σε δραματικό θρίλερ. Κερδίζει το στοίχημα του ρεαλισμού, δυσκολεύεται όμως να χειριστεί ευρηματικά την κορύφωσή της.

Τα Ταρώ του Θανάτου

Εντελώς μπανάλ τρομο-συνταγή, η οποία με την πιο χαλαρή σεναριακή αφορμή βάζει μπροστά μια σειρά σαδιστικών φόνων τινέιτζερ.

Η Κόρη του Μπαμπά

Κωμωδία και δράμα διασταυρώνονται σε μια παιχνιδιάρικη, αλλά υπερβολικά γαλλική (εξυπνακίστικα φλύαρη) ιστορία πολλαπλών ενηλικιώσεων.