Ο Μαθητευόμενος

3,5

Μια ωμή κινηματογραφική ματιά πάνω στη θανατική ποινή, η οποία εγείρει πολλά και σύνθετα υπαρξιακά, ψυχολογικά και κοινωνικά ερωτήματα.

Ο Μαθητευόμενος

Μια ωμή κινηματογραφική ματιά πάνω στη θανατική ποινή, η οποία εγείρει πολλά και σύνθετα φιλοσοφικά, ψυχολογικά και κοινωνικά ερωτήματα. Λιτές μα σοκαριστικές εικόνες (όσο εκείνες του «Εν Ψυχρώ» και της «Μικρής Ιστορίας για Έναν Φόνο»), απουσία διδακτισμού και μια διαρκώς παρούσα αίσθηση εγκλεισμού που αποκτά υπαρξιακές διαστάσεις.

Ο Μαθητευόμενος - εικόνα 1

Η θανατική ποινή είναι ένα ζήτημα το οποίο, αν και στην ευρωπαϊκή δύση μοιάζει να έχει οριστικά διευθετηθεί, στον υπόλοιπο κόσμο –από τις ΗΠΑ μέχρι τη Ρωσία του Πούτιν και την Τουρκία του Ερντογάν– επανέρχεται διαρκώς ως σωφρονιστικό και κοινωνικό ερώτημα. Στη Σιγκαπούρη, για παράδειγμα, η εκτέλεση δι’ απαγχονισμού παραμένει ως κατάλοιπο των χρόνων της βρετανικής αποικιοκρατίας κι ενώ οι περιπτώσεις εφαρμογής της έχουν μειωθεί δραματικά τα τελευταία χρόνια, κατά τη δεκαετία του ’90 η ασιατική πόλη-κράτος ήταν η δεύτερη στον κόσμο σε σχέση θανατικών εκτελέσεων ανά κάτοικο.

Στη δεύτερη ταινία του μετά το «Sandcastle», το οποίο το 2010 είχε φτάσει μέχρι την Εβδομάδα Κριτικής των Κανών, ο Μπου Τζουνφένγκ μας μεταφέρει σε μια μεγάλη σιγκαπουριανή φυλακή, όπου έχει μόλις μετατεθεί ο σωφρονιστικός υπάλληλος Αϊμάν. Ένας 28χρονος με περιορισμένη κοινωνική ζωή, που μοιράζεται με τη μεγαλύτερη αδερφή του ένα μικρό διαμέρισμα σε συγκρότημα κατοικιών. Στην καινούργια δουλειά του θα γνωρίσει τον 65χρονο δήμιο Ραχίμ, την εμπιστοσύνη του οποίου θα κερδίσει σιγά σιγά. Έτσι, όταν ο βοηθός του τελευταίου παραιτείται, εκείνος προτείνει στον Αϊμάν να αναλάβει τη θέση του, βάζοντας έτσι τον νεοφερμένο μπροστά σε ένα περίπλοκο δίλημμα.

Ο Μαθητευόμενος - εικόνα 2

Από τη μία αυτό το παράξενο φλερτ με το θάνατο μοιάζει διεστραμμένα γοητευτικό, αλλά από την άλλη ο Ραχίμ είναι αυτός που πριν από χρόνια εκτέλεσε τον βιολογικό πατέρα του, έναν δολοφόνο τον οποίο ο Αϊμάν δεν γνώρισε καν. Αντικρουόμενα συναισθήματα συναντιούνται σε έναν εσωστρεφή, μοναχικό και «περιθωριακό» νέο με παρελθόν βίαιης εφηβικής συμπεριφοράς, χρήσης ναρκωτικών και καταφυγής στη στρατιωτική θητεία ως απόδραση από μια αυτοκαταστροφική καθημερινότητα. Ήδη από το πρώτο πλάνο, το οποίο λειτουργεί ως flash forward, ο Μπου Τζουνφένγκ τον καδράρει μέσα από πόρτες και πίσω από κάγκελα, σηματοδοτώντας έτσι τον πολλαπλό εγκλεισμό του – αίσθηση που ενισχύεται από την ασφυκτική στενότητα του διαμερίσματός του.

Η τελετουργική επιμονή στη ρουτίνα της φυλακής και στις λεπτομέρειες μιας εκτέλεσης δι’ απαγχονισμού (οι λιτότερες και σοκαριστικότερες εικόνες πάνω στο θέμα μαζί με εκείνες του «Εν Ψυχρώ» και της «Μικρής Ιστορίας για Έναν Φόνο») ολοκληρώνουν τη «μεγάλη εικόνα» ενός κόσμου προσδεμένου στις έννοιες της τιμωρίας και του θανάτου. Πώς τοποθετείται κάποιος μέσα του; Οι μελλοθάνατοι, οι συγγενείς τους, η αδερφή του Αϊμάν (η οποία διαλέγει τη λύση της φυγής) και τελικά ο φαινομενικά ψυχρός εκτελεστής Ραχίμ απαντούν διαφορετικά στο ηθικό, φιλοσοφικό κι εντέλει πολιτικό ερώτημα, όλοι όμως αποδεικνύονται το ίδιο παγιδευμένοι στη ρητορικότητά του, ανακυκλώνοντας ουσιαστικά μια βίαιη κι εκδικητική συμπεριφορά κοινωνικής καταγωγής. Ο Αϊμάν είναι απλώς εκείνος που καλείται να τραβήξει το μοχλό της καταπακτής…

Σιγκαπούρη, Γερμανία. 2016. Διάρκεια: 115΄. Διανομή: WEIRD WAVE.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο Μαθητευόμενος

Apprentice
3,5
  • Δραματική
  • 2016
  • Διάρκεια: 115 '
  • Τζουνφένγκ Μπόο

Ο Αϊμάν είναι ένας 28χρονος σωφρονιστικός υπάλληλος ο οποίος μετατίθεται σε μια καινούργια, μεγάλη φυλακή, όπου γνωρίζει τον 65χρονο δήμιο Ραχίμ. Όταν ο βοηθός του τελευταίου παραιτείται, εκείνος προτείνει στον Αϊμάν να αναλάβει τη θέση του.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

"Ξεριζωμένοι" στην Ταινιοθήκη: Το ντοκιμαντέρ της Ελένης Αλεξανδράκη φωτίζει τις τραυματικές εμπειρίες παιδιών ανά το κόσμο

Για την ταινία, που περιγράφει επτά ιστορίες ξεριζωμών, θα μιλήσουν οι καθηγήτριες Gonda Van Steen, Αννα Λυδάκη και η συγγραφέας Ζυράννα Ζατέλη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
30/05/2024

Όλες οι ταινίες του Γιώργου Λάνθιμου στη σωστή σειρά

Με αφορμή την πρεμιέρα των "Ιστοριών Καλοσύνης" ανατρέχουμε στη φιλμογραφία του κορυφαίου εν ενεργεία Έλληνα σκηνοθέτη.

Ιστορίες Καλοσύνης

Ο Λάνθιμος επιστρέφει στον παλιό, απόλυτα weird εαυτό του. Εσωστρεφής και ψυχρά αποστασιοποιημένος, καταφέρνει να περιγράψει ίσως λίγο φλύαρα, αλλά ευρηματικά κι απολαυστικά μια ανησυχητικά παράλογη πραγματικότητα.

Furiosa: A Mad Max Saga

Απολύτως ικανοποιητικό σε επίπεδο ανελέητης δράσης και ακαταμάχητου dieselpunk θεμάτος, λιγότερο χορταστικό όμως ως αφήγηση, το πρίκουελ αποτελεί μια διογκωμένη αν και τίμια προσθήκη σε ένα franchise που παραμένει αξιόπιστο.

Ζωικό Βασίλειο

Βραβευμένη με πέντε Σεζάρ αλληγορία φαντασίας, η οποία ξεκινάει σαν μαύρη κωμωδία και εξελίσσεται σε δραματικό θρίλερ. Κερδίζει το στοίχημα του ρεαλισμού, δυσκολεύεται όμως να χειριστεί ευρηματικά την κορύφωσή της.

Τα Ταρώ του Θανάτου

Εντελώς μπανάλ τρομο-συνταγή, η οποία με την πιο χαλαρή σεναριακή αφορμή βάζει μπροστά μια σειρά σαδιστικών φόνων τινέιτζερ.

Η Κόρη του Μπαμπά

Κωμωδία και δράμα διασταυρώνονται σε μια παιχνιδιάρικη, αλλά υπερβολικά γαλλική (εξυπνακίστικα φλύαρη) ιστορία πολλαπλών ενηλικιώσεων.