Επόμενος Σταθμός: Ουτοπία

3

Ένα θαρραλέο εργασιακό πείραμα δίνει αφορμή για μια πικρά διαυγή ματιά πάνω στη σύγχρονη κοινωνικοοικονομική ελληνική πραγματικότητα.

Επόμενος Σταθμός: Ουτοπία

Ένα θαρραλέο εργασιακό πείραμα δίνει αφορμή για μια πικρά διαυγή ματιά πάνω στη σύγχρονη κοινωνικοοικονομική ελληνική πραγματικότητα.

Επόμενος Σταθμός: Ουτοπία - εικόνα 1

Όπως εξηγεί στην ταινία και η ίδια η ιδιοκτήτρια Χριστίνα Φιλίππου, η εταιρεία Φιλκεράμ - Johnson ήταν από το 1961 έως και την προηγούμενη δεκαετία μια από τις πλέον ισχυρές επιχειρήσεις κατασκευής και εμπορίας δομικών υλικών (κυρίως πλακιδίων) στη χώρα μας. Οι ριψοκίνδυνες νέες επενδύσεις της όμως, σε συνδυασμό με την κάθετη πτώση της ελληνικής οικοδομικής δραστηριότητας δημιούργησαν αξεπέραστα οικονομικά προβλήματα στην εταιρεία, η οποία, αφού ήρθε σε δικαστική αντιπαράθεση με τους εργαζομένους της, έβαλε λουκέτο το 2011 χωρίς να δώσει αποζημιώσεις.

Κι ενώ οι δίκες ανάμεσα στους 70 απολυμένους εργάτες και τη Χριστίνα Φιλίππου συνεχίζονταν, τον Φεβρουάριο του 2013 είκοσι πέντε από αυτούς αποφασίζουν να καταλάβουν το εργοστάσιο της Βιομηχανικής Μεταλλευτικής στη Θεσσαλονίκη, το οποίο ανήκε στην Φιλκεράμ - Johnson, και να το αυτοδιαχειριστούν, παράγοντας καθαριστικά προϊόντα.

Επόμενος Σταθμός: Ουτοπία - εικόνα 2

Παρακολουθώντας το τολμηρό εργασιακό πείραμα εξ αρχής, ο πεπειραμένος μοντέρ και ντοκιμαντερίστας Απόστολος Καρακάσης (βραβείο κοινού στη Θεσσαλονίκη για τον «Εθνικό Κήπο») υιοθετεί απέναντί του μια ψύχραιμη, περιγραφική στάση η οποία εκθέτει γεγονότα και μεταφέρει πληροφορίες, δίνοντας το λόγο και στις δυο πλευρές.

Προχωρά όμως μακρύτερα από την τηλεοπτικού τύπου καταγραφή αυτού του επαναστατικού φλερτ με την αντικαπιταλιστική ουτοπία, σχολιάζοντας με το φακό του μια σειρά από περίπλοκες, αντιφατικές σχέσεις που χαρακτηρίζουν τη σύγχρονη ελληνική κοινωνικοοικονομική πραγματικότητα: τα αδιέξοδα της επιχειρηματικότητας, τη διαχείριση της… αυτοδιαχειριστικής ελευθερίας, τους συμβιβασμούς της πολιτικής (ο Αλέξης Τσίπρας πρώτα από τη θέση της αντιπολίτευσης και κατόπιν από εκείνη της κυβέρνησης), τη «δυστοκία» των απόλυτα δημοκρατικών πρακτικών, κυρίως όμως τον τρόπο με τον οποίο οι ανθρώπινες αξίες διαμορφώνονται κάτω από τις συγκεκριμένες ταξικές και οικονομικές συνθήκες.

Με τον πιο απλό κινηματογραφικό τρόπο, ο πεισματάρης αγωνιστής Μάκης Αναγνώστου, ο σκεπτικιστής Πασχάλης Θεοδωρακάκης και η αφελής Χριστίνα Φιλίππου (με το «Μυστικό» να της δίνει κουράγιο) γίνονται οι πρωταγωνιστές ενός συγκινητικού, χιουμοριστικού και πικρά ειλικρινούς δράματος με στέρεα πολιτική άποψη, το οποίο φέρνει τον Νεοέλληνα αντιμέτωπο πρώτα με την ιστορία του και κατόπιν με τον ίδιο του τον εαυτό.

Ελλάδα. 2015. Διάρκεια: 95΄. Διανομή: ONE FROM THE HEART.

Περισσότερες πληροφορίες

Επόμενος Σταθμός: Ουτοπία

3
  • Ντοκιμαντέρ
  • 2016
  • Διάρκεια: 95 '
  • Απόστολος Καρακάσης

Το 2011 το εργοστάσιο δομικών υλικών της ΒΙΟ.ΜΕ. στη Θεσσαλονίκη έκλεισε χωρίς να αποζημιώσει τους 70 εργαζόμενούς του. Τον Φεβρουάριο του 2013 μια ομάδα εργατών αποφασίζουν να το καταλάβουν και να το αυτοδιαχειριστούν παράγοντας καθαριστικά προϊόντα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

"Ξεριζωμένοι" στην Ταινιοθήκη: Το ντοκιμαντέρ της Ελένης Αλεξανδράκη φωτίζει τις τραυματικές εμπειρίες παιδιών ανά το κόσμο

Για την ταινία, που περιγράφει επτά ιστορίες ξεριζωμών, θα μιλήσουν οι καθηγήτριες Gonda Van Steen, Αννα Λυδάκη και η συγγραφέας Ζυράννα Ζατέλη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
30/05/2024

Όλες οι ταινίες του Γιώργου Λάνθιμου στη σωστή σειρά

Με αφορμή την πρεμιέρα των "Ιστοριών Καλοσύνης" ανατρέχουμε στη φιλμογραφία του κορυφαίου εν ενεργεία Έλληνα σκηνοθέτη.

Ιστορίες Καλοσύνης

Ο Λάνθιμος επιστρέφει στον παλιό, απόλυτα weird εαυτό του. Εσωστρεφής και ψυχρά αποστασιοποιημένος, καταφέρνει να περιγράψει ίσως λίγο φλύαρα, αλλά ευρηματικά κι απολαυστικά μια ανησυχητικά παράλογη πραγματικότητα.

Furiosa: A Mad Max Saga

Απολύτως ικανοποιητικό σε επίπεδο ανελέητης δράσης και ακαταμάχητου dieselpunk θεμάτος, λιγότερο χορταστικό όμως ως αφήγηση, το πρίκουελ αποτελεί μια διογκωμένη αν και τίμια προσθήκη σε ένα franchise που παραμένει αξιόπιστο.

Ζωικό Βασίλειο

Βραβευμένη με πέντε Σεζάρ αλληγορία φαντασίας, η οποία ξεκινάει σαν μαύρη κωμωδία και εξελίσσεται σε δραματικό θρίλερ. Κερδίζει το στοίχημα του ρεαλισμού, δυσκολεύεται όμως να χειριστεί ευρηματικά την κορύφωσή της.

Τα Ταρώ του Θανάτου

Εντελώς μπανάλ τρομο-συνταγή, η οποία με την πιο χαλαρή σεναριακή αφορμή βάζει μπροστά μια σειρά σαδιστικών φόνων τινέιτζερ.

Η Κόρη του Μπαμπά

Κωμωδία και δράμα διασταυρώνονται σε μια παιχνιδιάρικη, αλλά υπερβολικά γαλλική (εξυπνακίστικα φλύαρη) ιστορία πολλαπλών ενηλικιώσεων.