Les Cowboys

4

Μοντέρνα, ελεγειακή διασκευή της «Αιχμάλωτης της Ερήμου» του Τζον Φορντ σε μια ταινία υπαρξιακής περιπλάνησης με πολλαπλές κοινωνικο-πολιτικές αναφορές.

Les Cowboys

Μοντέρνα, ελεγειακή διασκευή της «Αιχμάλωτης της Ερήμου» του Τζον Φορντ σε μια ταινία υπαρξιακής περιπλάνησης με πολλαπλές κοινωνικο-πολιτικές αναφορές.

Les Cowboys - εικόνα 1

Αναγνωρισμένο πια ως το κορυφαίο γουέστερν της ιστορίας, η «Αιχμάλωτη της Ερήμου» («The Searchers», 1956) όχι μόνο καταξίωσε τον Τζον Φορντ ως δημιουργό, πολύ σπουδαιότερο από έναν επιδέξιο αφηγητή, αλλά και ωρίμασε καλλιτεχνικά ένα ολόκληρο κινηματογραφικό είδος άμεσα συνδεδεμένο με την εξωραϊσμένη εποποιία κατάκτησης της αμερικανικής Δύσης. Πρόκειται, ανάμεσα σ’ άλλα, για ένα φιλμ περιπλάνησης, μια υπαρξιακή οδύσσεια, το οποίο αποχαιρετά τον ήρωα ενός κόσμου που, μαζί με τις αξίες του, χάνεται με τον ερχομό της βιομηχανικής επανάστασης και της δημιουργίας ενός ευνομούμενου (εθνικού) κράτους.

Πρόκειται, επίσης, για τη βασική κινηματογραφική αναφορά του σκηνοθετικού ντεμπούτου του βραβευμένου με δύο Σεζάρ σεναρίου («Ο Προφήτης», «Σώμα με Σώμα») Τομά Μπιντεγκέν (έχει γράψει και την «Οικογένεια Μπελιέ»), μόνιμου συνεργάτη του Ζακ Οντιάρ: Όταν μια μέρα, χωρίς καμιά προειδοποίηση, η 16χρονη κόρη του δεν επιστρέφει σπίτι, ο Αλέν αρχίζει να την αναζητά απεγνωσμένα. Τα χρόνια περνούν, η οικογένειά του διαλύεται, και αυτός έχει πια ως μόνο στήριγμά του το γιο του.

Συνεχίζει όμως να ψάχνει με την ίδια, αυτοκαταστροφική εμμονή, πιστό αντίγραφο του Ίθαν –Τζον Γουέιν– Έντουαρντς (ο Αλέν είναι λάτρης της καουμπόικης μουσικής και κουλτούρας), ο οποίος αναζητούσε χωρίς ανάπαυση την απαχθείσα από τους Ινδιάνους ανιψιά του. Μόνο που στον 21ο αιώνα –η ταινία ξεκινά το 1994 και συνεχίζεται για χρόνια– τη θέση των Ινδιάνων έχουν πάρει οι Ισλαμιστές «τρομοκράτες», με τους οποίους φαίνεται πως έχει αναπτύξει σχέση η εξαφανισμένη Κέλι.

Les Cowboys - εικόνα 2

Περιπλανώμενος σε μια παγκοσμιοποιημένη πραγματικότητα γεμάτη αόρατα σύνορα, σε τέλεια αντίστιξη με τη φορντική Άγρια Δύση, πρώτα ο Αλέν και κατόπιν ο μικρός γιος του Ζορζ (στην ουσία πρόκειται για τον ίδιο, βαθιά διχασμένο ήρωα) θα «απορροφηθεί» από μια εμμονοληπτική ιδέα που θα τον οδηγήσει βαθιά στην Ανατολή και στα πολιτικά παιχνίδια της, θα τον φέρει ως την αλήθεια περνώντας τον μέσα από ένα σωρό ψέματα, θα τον καταστρέψει και συγχρόνως θα τον λυτρώσει.

Με μια ελεγειακή κινηματογραφική χειρονομία, ο Μπιντεγκέν θα περιγράψει sotto voce τη διαδρομή του προς μια Ιθάκη (και μια Πηνελόπη) που μπορεί να απομακρύνεται διαρκώς και να ξεφτίζει σε μια αφηρημένη ιδέα, όπως όλα τα νεανικά ιδανικά, προσφέρει όμως κι αυτή, σαν κάθε ταξίδι ζωής, αναπάντεχα ανταλλάγματα (η σχέση με τη Σαζάνα). Στο τέλος, ο σκηνοθέτης θα αποχαιρετήσει τον ήρωά του σεβαστικά, αφήνοντάς τον να χαθεί σιωπηλός πίσω από μια πόρτα, όπως ακριβώς κι ο Ίθαν Έντουαρντς. Μόνο που αυτήν τη φορά δεν θα είναι στο βάθος του αμερικανικού ορίζοντα, αλλά στην καρδιά της ευρωπαϊκής αστικής «ερήμου».

Γαλλία. 2015. Διάρκεια: 104΄. Διανομή: ODEON.

Περισσότερες πληροφορίες

Les Cowboys

4
  • Δραματική
  • 2015
  • Διάρκεια: 104 '
  • Τομά Μπιντεγκέν

Όταν μια μέρα χωρίς καμιά προειδοποίηση η 16χρονη κόρη του δεν επιστρέφει σπίτι, ο Αλέν αρχίζει να την αναζητά απεγνωσμένα. Τα χρόνια περνούν, ο Αλέν έχει πια μόνο στήριγμά του το γιο του. Συνεχίζει όμως να ψάχνει με την ίδια, αυτοκαταστροφική εμμονή.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

"Ξεριζωμένοι" στην Ταινιοθήκη: Το ντοκιμαντέρ της Ελένης Αλεξανδράκη φωτίζει τις τραυματικές εμπειρίες παιδιών ανά το κόσμο

Για την ταινία, που περιγράφει επτά ιστορίες ξεριζωμών, θα μιλήσουν οι καθηγήτριες Gonda Van Steen, Αννα Λυδάκη και η συγγραφέας Ζυράννα Ζατέλη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
30/05/2024

Όλες οι ταινίες του Γιώργου Λάνθιμου στη σωστή σειρά

Με αφορμή την πρεμιέρα των "Ιστοριών Καλοσύνης" ανατρέχουμε στη φιλμογραφία του κορυφαίου εν ενεργεία Έλληνα σκηνοθέτη.

Ιστορίες Καλοσύνης

Ο Λάνθιμος επιστρέφει στον παλιό, απόλυτα weird εαυτό του. Εσωστρεφής και ψυχρά αποστασιοποιημένος, καταφέρνει να περιγράψει ίσως λίγο φλύαρα, αλλά ευρηματικά κι απολαυστικά μια ανησυχητικά παράλογη πραγματικότητα.

Furiosa: A Mad Max Saga

Απολύτως ικανοποιητικό σε επίπεδο ανελέητης δράσης και ακαταμάχητου dieselpunk θεμάτος, λιγότερο χορταστικό όμως ως αφήγηση, το πρίκουελ αποτελεί μια διογκωμένη αν και τίμια προσθήκη σε ένα franchise που παραμένει αξιόπιστο.

Ζωικό Βασίλειο

Βραβευμένη με πέντε Σεζάρ αλληγορία φαντασίας, η οποία ξεκινάει σαν μαύρη κωμωδία και εξελίσσεται σε δραματικό θρίλερ. Κερδίζει το στοίχημα του ρεαλισμού, δυσκολεύεται όμως να χειριστεί ευρηματικά την κορύφωσή της.

Τα Ταρώ του Θανάτου

Εντελώς μπανάλ τρομο-συνταγή, η οποία με την πιο χαλαρή σεναριακή αφορμή βάζει μπροστά μια σειρά σαδιστικών φόνων τινέιτζερ.

Η Κόρη του Μπαμπά

Κωμωδία και δράμα διασταυρώνονται σε μια παιχνιδιάρικη, αλλά υπερβολικά γαλλική (εξυπνακίστικα φλύαρη) ιστορία πολλαπλών ενηλικιώσεων.