Η Ολοκαίνουργια… Καινή Διαθήκη

3

Υποψήφια για Χρυσή Σφαίρα σάτιρα με ξεκαρδιστικές σεναριακές ιδέες και σουρεαλιστικό, μαύρο χιούμορ.

Η Ολοκαίνουργια… Καινή Διαθήκη

Υποψήφια για Χρυσή Σφαίρα σάτιρα με ξεκαρδιστικές σεναριακές ιδέες και σουρεαλιστικό, μαύρο χιούμορ.

Η Ολοκαίνουργια… Καινή Διαθήκη - εικόνα 1

Από τον Ντράγερ και τον Μπέργκμαν ως τον Ταρκόφσκι και τον… Μελ Γκίμπσον, πολλοί αναζήτησαν μέσα από τις κινηματογραφικές εικόνες το Θεό και το λόγο Του. Μια επίπονη και χρονοβόρα προσπάθεια, η οποία θα είχε σίγουρα αποφευχθεί αν όλοι αυτοί σκέφτονταν απλώς να ρωτήσουν τον Ζακό Βαν Ντορμέλ. Τον Βέλγο σκηνοθέτη του θεσπέσιου «Τοτό ο Ήρωας» (1991) και της συγκινητικής «8ης Μέρας» (1996), ο οποίος επιστρέφει δριμύτερος μετά την αποτυχία της φιλόδοξης αγγλόφωνης φαντασίας του «Mr. Nobody» (2009).

Σύμφωνα με τον Βαν Ντορμέλ ο Θεός υπάρχει και ζει στις Βρυξέλλες. Κοκομούτσουνος σαν τον Μπενουά Πελβούρντ («Το Τίμημα της Δόξας», «Coco Before Chanel», «Ο Αστερίξ στους Ολυμπιακούς Αγώνες»), είναι ένας μίζερος, μικρόψυχος και αυταρχικός τύπος που πίνει, καπνίζει και περνά την ώρα του βρίσκοντας τρόπους να βασανίζει τους ανθρώπους. Η καλόκαρδη γυναίκα του, η Παναγία, μπορεί να μη βγάζει άχνα και να έχει περιοριστεί στο ρόλο της νοικοκυράς, η μικρή κόρη του Εά, όμως, δεν αντέχει άλλο τη συμπεριφορά του και τον αποκλεισμό της σε ένα διαμέρισμα όπου κάθε επαφή με τον έξω κόσμο είναι απαγορευμένη.

Αποφασίζει λοιπόν να ακολουθήσει τα βήματα του αδελφού της, του Ιησού, και να «κατέβει» στους ανθρώπους, προσφέροντάς τους έναν καινούργιο τρόπο ζωής και μια ολοκαίνουργια Καινή Διαθήκη. Έτσι, χακάρει το πατρικό κομπιούτερ, δημοσιοποιεί σε όλους τους θνητούς το χρόνο θανάτου τους (επακολουθεί παγκόσμιος πανικός) και δραπετεύει στους δρόμους των Βρυξελλών, αναζητώντας τους νέους, δικούς της Αποστόλους.

Η Ολοκαίνουργια… Καινή Διαθήκη - εικόνα 2

Μια από τις εξυπνότερες σεναριακές ιδέες των τελευταίων χρόνων φιλοσοφεί με όρους κωμωδίας χαρακτήρων, στην οποία κυριαρχεί το σαρκαστικό, μαύρο χιούμορ. Τόσο απέναντι στη «σιωπή του Θεού» όσο και στο ανορθολογικό της ανθρώπινης ύπαρξης, ο Ζακό Βαν Ντορμέλ αντιπαρατάσσει τη δύναμη του κωμικού, τη μοναδική αποτελεσματική απάντηση στην τραγική διαπίστωση του ενός και μόνου εν ζωή αναπόφευκτου: του θανάτου.

Άρα τι συμβαίνει όταν η διάρκεια του βίου παύει να είναι απρόβλεπτη, ο Θεός σοφός και ελεήμων και το νόημα της ζωής απλά δεν υπάρχει; Αλλάζοντας με τσαχπινιά τους όρους του μεταφυσικού παιχνιδιού, ο δαιμόνιος Βέλγος δημιουργός ζωντανεύει έναν κόσμο που μοιάζει παράξενα οικείος – μια πιστή φωτογραφία του δικού μας με διασκεδαστικά μεγεθυμένα πολλά από τα κοινωνικά χαρακτηριστικά του (οι άστεγοι, ο ρατσισμός, τα σεξουαλικά ταμπού, η έλλειψη επικοινωνίας…).

Καυτηριάζοντας απόψεις και συμπεριφορές, εφευρίσκει τρόπους να γεμίζει απρόοπτα τη διαδρομή της Εά προς τη γήινη θέωσή της, κι αν κάποια στιγμή το κωμικό τάιμινγκ μοιάζει να αργοπορεί και να χαμηλώνει ταχύτητα, η Παναγία και η… ηλεκτρική σκούπα της αναλαμβάνουν να απογειώσουν την ταινία με ένα ξεκαρδιστικό φινάλε.

Βέλγιο, Γαλλία. 2015. Διάρκεια: 113΄. Διανομή: STRADA FILMS.

Περισσότερες πληροφορίες

Η Ολοκαίνουργια... Καινή Διαθήκη!

Le Tout Nouveau Testament
3
  • Κωμωδία
  • 2015
  • Διάρκεια: 112 '
  • Ζακό Βαν Ντορμέλ

Ο Θεός υπάρχει και ζει στις Βρυξέλλες. Κυνικός, σαδιστής και αυταρχικός, διασκεδάζει σκαρώνοντας φάρσες και καταστροφές στην ανθρωπότητα. Η μικρή του κόρη, όμως, επαναστατεί, δραπετεύει από το διαμέρισμα στο οποίο είναι κλεισμένη και κατεβαίνει στον κόσμο αποφασισμένη να τον αλλάξει και να ξαναγράψει την Καινή Διαθήκη.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

"Ξεριζωμένοι" στην Ταινιοθήκη: Το ντοκιμαντέρ της Ελένης Αλεξανδράκη φωτίζει τις τραυματικές εμπειρίες παιδιών ανά το κόσμο

Για την ταινία, που περιγράφει επτά ιστορίες ξεριζωμών, θα μιλήσουν οι καθηγήτριες Gonda Van Steen, Αννα Λυδάκη και η συγγραφέας Ζυράννα Ζατέλη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
30/05/2024

Όλες οι ταινίες του Γιώργου Λάνθιμου στη σωστή σειρά

Με αφορμή την πρεμιέρα των "Ιστοριών Καλοσύνης" ανατρέχουμε στη φιλμογραφία του κορυφαίου εν ενεργεία Έλληνα σκηνοθέτη.

Ιστορίες Καλοσύνης

Ο Λάνθιμος επιστρέφει στον παλιό, απόλυτα weird εαυτό του. Εσωστρεφής και ψυχρά αποστασιοποιημένος, καταφέρνει να περιγράψει ίσως λίγο φλύαρα, αλλά ευρηματικά κι απολαυστικά μια ανησυχητικά παράλογη πραγματικότητα.

Furiosa: A Mad Max Saga

Απολύτως ικανοποιητικό σε επίπεδο ανελέητης δράσης και ακαταμάχητου dieselpunk θεμάτος, λιγότερο χορταστικό όμως ως αφήγηση, το πρίκουελ αποτελεί μια διογκωμένη αν και τίμια προσθήκη σε ένα franchise που παραμένει αξιόπιστο.

Ζωικό Βασίλειο

Βραβευμένη με πέντε Σεζάρ αλληγορία φαντασίας, η οποία ξεκινάει σαν μαύρη κωμωδία και εξελίσσεται σε δραματικό θρίλερ. Κερδίζει το στοίχημα του ρεαλισμού, δυσκολεύεται όμως να χειριστεί ευρηματικά την κορύφωσή της.

Τα Ταρώ του Θανάτου

Εντελώς μπανάλ τρομο-συνταγή, η οποία με την πιο χαλαρή σεναριακή αφορμή βάζει μπροστά μια σειρά σαδιστικών φόνων τινέιτζερ.

Η Κόρη του Μπαμπά

Κωμωδία και δράμα διασταυρώνονται σε μια παιχνιδιάρικη, αλλά υπερβολικά γαλλική (εξυπνακίστικα φλύαρη) ιστορία πολλαπλών ενηλικιώσεων.