Ουζερί Τσιτσάνης

1

Μια μυθιστορηματική βιογραφία του Γιώργου Σκαμπαρδώνη διασκευάζεται σαν προχειροφτιαγμένο, σχηματικότατο τηλεοπτικό σίριαλ.

Ουζερί Τσιτσάνης

Μια μυθιστορηματική βιογραφία του Γιώργου Σκαμπαρδώνη διασκευάζεται σαν προχειροφτιαγμένο, σχηματικότατο τηλεοπτικό σίριαλ.

Ουζερί Τσιτσάνης - εικόνα 1

Γραμμένο το 2001, το μυθιστόρημα του Γιώργου Σκαμπαρδώνη «Ουζερί Τσιτσάνης» αναμειγνύει αληθινά πρόσωπα, ιστορικά γεγονότα και μυθοπλαστικά στοιχεία, αποτελώντας ένα καλογραμμένο χρονικό της καθημερινής πραγματικότητας στη γερμανοκρατούμενη Θεσσαλονίκη των αρχών της δεκαετίας του ’40. Αυτόν τον συνδυασμό μυθιστορηματικής βιογραφίας, ιστορικής καταγραφής και περιγραφής μιας ολόκληρης εποχής επιχειρεί και η ταινία του τηλεοπτικού Μανούσου Μανουσάκη («Ψίθυροι καρδιάς», «Άγγιγμα ψυχής»), η οποία εστιάζει σεναριακά σε μια ιστορία αγάπης. Αυτήν του Γιώργου, κουνιά­δου του 26άχρονου τότε Βασίλη Τσιτσάνη, με τον οποίο έχουν ανοίξει μαζί ένα ουζερί.

Από τη μια παρακολουθούμε, λοιπόν, την προσπάθεια του νιόπαντρου συνθέτη να αντισταθεί στη συνολική καταπίεση και στους γύρω του πειρασμούς, όπως αυτόν της ταλαντούχας τραγουδίστριας Λέλας, εκτονώνοντας την εσωτερική του ένταση στο μπουζούκι, κι απ’ την άλλη τον κρυφό αντιστασιακό αγώνα του Γιώργου, ο οποίος θα ερωτευτεί τη συνεργάτιδά του Εστρέα. Η συνεύρεση ενός χριστιανού και μιας Εβραίας, όμως, είναι απαγορευμένη με κάθε τρόπο. Κι έτσι, ενώ οι ναζί κλιμακώνουν τις διώξεις τους, οι δύο νέοι θα ζητήσουν τη βοήθεια του Τσιτσάνη για να ξεφύγουν.

Ουζερί Τσιτσάνης - εικόνα 2

Είναι απορίας άξιο πως ένα τόσα πολλά υποσχόμενο κινηματογραφικό σχέδιο, το οποίο συνδυάζει καλλιτεχνικά και εμπορικά στοιχεία, καταλήγει σε κάτι τόσο… ευνουχισμένο ως αποτέλεσμα, ανεπαρκές ακόμα και για τηλεοπτικό σίριαλ. Το παντελώς προβλέψιμο και σχηματικό στην ανάπτυξή του σενάριο μοιάζει τελικά το μικρότερο κακό.

Πάνω στο φτηνό μελόδραμα, στις απίθανες συμπτώσεις και στη φωσκόλεια ρητορεία, έρχεται να προστεθεί και μια κακοσχεδιασμένη παραγωγή (από τα ψεύτικα αίματα και τις σκηνές πλήθους γυρισμένες με διαρ­κή κοντινά πλάνα μέχρι τους ίδιους πέντε Γερμανούς σε όλες τις σκηνές πάντα και παντού), η οποία αφαιρεί από την ταινία και την τελευταία ρανίδα αληθοφάνειας. Σαν σε πλατό της Finos Film του ’70, τα πάντα θυμίζουν εδώ «Υπολοχαγό Νατάσα» και «Κονσέρτο για Πολυβόλα», με ελάχιστες στιγμές πάλκου και λαϊκής μουσικής που –αλά «Ρεμπέτικο»– θα μπορούσαν να διασκεδάσουν τα καταδικασμένα προσχήματα.

Ελλάδα. 2015. Διάρκεια: 116΄. Διανομή: FEELGOOD ENT.

Περισσότερες πληροφορίες

Ουζερί Τσιτσάνης

1
  • Δραματική
  • 2015
  • Διάρκεια: 116 '
  • Μανούσος Μανουσάκης

Στη γερμανοκρατούμενη Θεσσαλονίκη του 1942 ο Γιώργος δουλεύει μαζί με το γαμπρό του Βασίλη Τσιτσάνη σε ένα δικό τους ουζερί. Θα γνωρίσει και θα ερωτευτεί την Εστρέα, ο έρωτας μεταξύ ενός χριστιανού και μιας Εβραίας, όμως, είναι απαγορευμένος με κάθε τρόπο. Κι ενώ οι ναζί κλιμακώνουν τις διώξεις τους, οι δυο νέοι θα ζητήσουν τη βοήθεια του διάσημου συνθέτη για να μπορέσουν να ξεφύγουν.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

"Ξεριζωμένοι" στην Ταινιοθήκη: Το ντοκιμαντέρ της Ελένης Αλεξανδράκη φωτίζει τις τραυματικές εμπειρίες παιδιών ανά το κόσμο

Για την ταινία, που περιγράφει επτά ιστορίες ξεριζωμών, θα μιλήσουν οι καθηγήτριες Gonda Van Steen, Αννα Λυδάκη και η συγγραφέας Ζυράννα Ζατέλη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
30/05/2024

Όλες οι ταινίες του Γιώργου Λάνθιμου στη σωστή σειρά

Με αφορμή την πρεμιέρα των "Ιστοριών Καλοσύνης" ανατρέχουμε στη φιλμογραφία του κορυφαίου εν ενεργεία Έλληνα σκηνοθέτη.

Ιστορίες Καλοσύνης

Ο Λάνθιμος επιστρέφει στον παλιό, απόλυτα weird εαυτό του. Εσωστρεφής και ψυχρά αποστασιοποιημένος, καταφέρνει να περιγράψει ίσως λίγο φλύαρα, αλλά ευρηματικά κι απολαυστικά μια ανησυχητικά παράλογη πραγματικότητα.

Furiosa: A Mad Max Saga

Απολύτως ικανοποιητικό σε επίπεδο ανελέητης δράσης και ακαταμάχητου dieselpunk θεμάτος, λιγότερο χορταστικό όμως ως αφήγηση, το πρίκουελ αποτελεί μια διογκωμένη αν και τίμια προσθήκη σε ένα franchise που παραμένει αξιόπιστο.

Ζωικό Βασίλειο

Βραβευμένη με πέντε Σεζάρ αλληγορία φαντασίας, η οποία ξεκινάει σαν μαύρη κωμωδία και εξελίσσεται σε δραματικό θρίλερ. Κερδίζει το στοίχημα του ρεαλισμού, δυσκολεύεται όμως να χειριστεί ευρηματικά την κορύφωσή της.

Τα Ταρώ του Θανάτου

Εντελώς μπανάλ τρομο-συνταγή, η οποία με την πιο χαλαρή σεναριακή αφορμή βάζει μπροστά μια σειρά σαδιστικών φόνων τινέιτζερ.

Η Κόρη του Μπαμπά

Κωμωδία και δράμα διασταυρώνονται σε μια παιχνιδιάρικη, αλλά υπερβολικά γαλλική (εξυπνακίστικα φλύαρη) ιστορία πολλαπλών ενηλικιώσεων.