Fury

2

Ωμός ρεαλισμός, βρόμικος ηρωισμός και αντιπολεμικά μηνύματα, αλλά ο Ντέιβιντ Άγερ (σεναριογράφος της «Ημέρας Εκπαίδευσης») δεν είναι Στίβεν Σπίλμπεργκ.

Fury

Τον Απρίλιο του 1945 κι ενώ οι σύμμαχοι προελαύνουν στη Γερμανία, ο νεκρός πυροβολητής ενός αμερικανικού τανκ αντικαθίσταται από έναν άκαπνο νεαρό γραφιά, ο οποίος θα βιώσει τη φρίκη του πολέμου με τον πιο άμεσο τρόπο. Ωμός ρεαλισμός, βρόμικος ηρωισμός και αντιπολεμικά μηνύματα, αλλά ο Ντέιβιντ Άγερ (σεναριογράφος της «Ημέρας Εκπαίδευσης») δεν είναι Στίβεν Σπίλμπεργκ.

Fury - εικόνα 1

Μπορεί η «Διάσωση του Στρατιώτη Ράιαν» να μην ήταν η πρώτη ταινία που μετέφερε με ωμό ρεαλισμό την πολεμική φρίκη της πρώτης γραμμής στη μεγάλη οθόνη (είχαν προηγηθεί όχι μόνον το «Πλατούν» αλλά και ο «Σιδηρούς Σταυρός» του Σαμ Πέκινπα), ήταν όμως εκείνη που το έκανε με το θεαματικότερο και τεχνικά αρτιότερο­ μέχρι σήμερα τρόπο, ανοίγοντας μια ολόκληρη καινούργια εποχή για τα war movies του 21ου αιώνα. Στα χνάρια της, το «Fury» στέλνει τον Μπραντ Πιτ στο μέτωπο του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου και προσπαθεί να περιγράψει μερικές από τις οριακές εκείνες στιγμές κατά τις οποίες ο άνθρωπος έρχεται αντιμέτωπος με τη θηριωδία και τον ηρωισμό, το ένστικτο της επιβίωσης και την αυτοθυσία, αναγκασμένος να απαντήσει σε μερικά γιγάντια, αιωνίως αναπάντητα ερωτήματα. Τον Απρίλιο του 1945 τα συμμαχικά­ στρατεύματα έχουν ήδη πατήσει το γερμανικό έδαφος, η αντίσταση που συναντούν όμως είναι λυσσαλέα.
Κι ενώ η προέλαση προς το Βερολίνο κερδίζεται μέτρο το μέτρο, το τετραμελές πλήρωμα του τανκ «Fury» υποδέχεται τον νέο του πυροβολητή, έναν συνεσταλμένο νεαρό που από το γραφείο βρίσκεται ξαφνικά στην πρώτη γραμμή του μετώπου. Για τον σκληροτράχηλο, λάτρη των αστυνομικών περιπετειών σεναριογράφο («The Fast and the Furious», «Ημέρα Εκπαίδευσης») και σκηνοθέτη («Περιπολία», «Sabotage») Ντέιβιντ Άγερ ο άκαπνος Νόρμαν αντιπροσωπεύει την ιδεαλιστική και αγνή ανθρώπινη προσέγγιση της πολεμικής εμπειρίας, η οποία σύντομα θα αποδειχτεί ανεφάρμοστη κι εντελώς αποτελεσματική. Την άλλη όψη του νομίσματος, που είναι φυσικά και ο μοναδικός τρόπος για να βγεις ζωντανός από αυτόν τον ατελείωτο κύκλο αίματος, εκπροσωπεί ο μπαρουτοκαπνισμένος λοχίας και διοικητής του άρματος Ντον-«πολέμαρχος»-Κόλιερ.

Fury - εικόνα 2

Οι (εκ πρώτης όψεως) κυνικές και απάνθρωπες μέθοδοι του τελευταίου θα δοκιμάσουν τις αντοχές του πρώτου, ποιος όμως μπορεί να αποφασίσει τι είναι ηθικά σωστό ή λάθος υπό αυτές τις απόλυτα οριακές και παράλογα βίαιες συνθήκες; Οι απαντήσεις του «Fury» είναι χολιγουντιανά απλές, όσο κι αν το ίδιο τις θεωρεί φιλοσοφικά περίπλοκες. Παλιομοδίτικο και σχεδόν ακαδημαϊ­κό στο στήσιμό του, το λασπωμένο κι αιματοβαμμένο φιλμ του Άγερ τυλίγει τις χιλιο-ιδωμένες δραματικές συγκρούσεις σε έναν μετα-«Ράιαν» σκληρό ρεαλισμό – το πολυτιμότερο κινηματογραφικό ατού του. Αυτή είναι και η μοναδική μάχη που πραγματικά κερδίζει, καθώς το ανθρώπινο δράμα του μοιάζει προπολεμικά ξεπερασμένο, τα διλήμματά του απλοϊκά και η πλοκή του βαριεστημένα προβλέψιμη.
Βλαστημώντας, απαγγέλλοντας τσιτάτα της Βίβλου, πυροβολώντας, μαχαιρώνοντας και υπερασπιζόμενο με τον πιο παραδοσιακό σινε-τρόπο την ιδέα του ηρωικού Αμερικανού, το έμπειρο καστ κάνει τα πάντα για να μας πείσει για το συναρπαστικά αντίθετο.

ΗΠΑ. 2014. Διάρκεια: 134΄. Διανομή: FEELGOOD ENT.

Περισσότερες πληροφορίες

Fury

2
  • Πολεμική
  • 2014
  • Διάρκεια: 134 '
  • Ντέιβιντ Άγερ

Τον Απρίλιο του 1945 κι ενώ οι σύμμαχοι προελαύνουν στη Γερμανία, ο νεκρός πυροβολητής ενός αμερικανικού τανκ αντικαθίσταται από έναν άκαπνο νεαρό γραφιά, ο οποίος θα βιώσει τη φρίκη του πολέμου με τον πιο άμεσο τρόπο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

"Ξεριζωμένοι" στην Ταινιοθήκη: Το ντοκιμαντέρ της Ελένης Αλεξανδράκη φωτίζει τις τραυματικές εμπειρίες παιδιών ανά το κόσμο

Για την ταινία, που περιγράφει επτά ιστορίες ξεριζωμών, θα μιλήσουν οι καθηγήτριες Gonda Van Steen, Αννα Λυδάκη και η συγγραφέας Ζυράννα Ζατέλη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
30/05/2024

Όλες οι ταινίες του Γιώργου Λάνθιμου στη σωστή σειρά

Με αφορμή την πρεμιέρα των "Ιστοριών Καλοσύνης" ανατρέχουμε στη φιλμογραφία του κορυφαίου εν ενεργεία Έλληνα σκηνοθέτη.

Ιστορίες Καλοσύνης

Ο Λάνθιμος επιστρέφει στον παλιό, απόλυτα weird εαυτό του. Εσωστρεφής και ψυχρά αποστασιοποιημένος, καταφέρνει να περιγράψει ίσως λίγο φλύαρα, αλλά ευρηματικά κι απολαυστικά μια ανησυχητικά παράλογη πραγματικότητα.

Furiosa: A Mad Max Saga

Απολύτως ικανοποιητικό σε επίπεδο ανελέητης δράσης και ακαταμάχητου dieselpunk θεμάτος, λιγότερο χορταστικό όμως ως αφήγηση, το πρίκουελ αποτελεί μια διογκωμένη αν και τίμια προσθήκη σε ένα franchise που παραμένει αξιόπιστο.

Ζωικό Βασίλειο

Βραβευμένη με πέντε Σεζάρ αλληγορία φαντασίας, η οποία ξεκινάει σαν μαύρη κωμωδία και εξελίσσεται σε δραματικό θρίλερ. Κερδίζει το στοίχημα του ρεαλισμού, δυσκολεύεται όμως να χειριστεί ευρηματικά την κορύφωσή της.

Τα Ταρώ του Θανάτου

Εντελώς μπανάλ τρομο-συνταγή, η οποία με την πιο χαλαρή σεναριακή αφορμή βάζει μπροστά μια σειρά σαδιστικών φόνων τινέιτζερ.

Η Κόρη του Μπαμπά

Κωμωδία και δράμα διασταυρώνονται σε μια παιχνιδιάρικη, αλλά υπερβολικά γαλλική (εξυπνακίστικα φλύαρη) ιστορία πολλαπλών ενηλικιώσεων.