Η Χαρά και η Θλίψη του Σώματος

1

Εντελώς αμήχανο σεναριακά κοινωνικό δράμα, το οποίο αδυνατεί να βάλει σε τάξη την πλοκή, τις ιδέες και τις αλληγορίες του.

Η Χαρά και η Θλίψη του Σώματος

Ύστερα από πενταετή φυλάκιση για παραχάραξη δολαρίων, ο Ευαγόρας επιστρέφει στην κανονική ζωή της Λευκωσίας και αναζητά τον φίλο του Μιλέν, τον οποίο δεν κατέδωσε όταν συνελήφθη. Τα ίχνη του θα τον οδηγήσουν στη Βάρνα της Βουλγαρίας, όπου θα γνωρίσει την όμορφη Ντίτα και θα βρεθεί στο στόχαστρο της Ιντερπόλ. Εντελώς αμήχανο σεναριακά κοινωνικό δράμα, το οποίο αδυνατεί να βάλει σε τάξη την πλοκή, τις ιδέες και τις αλληγορίες του.

Η Χαρά και η Θλίψη του Σώματος - εικόνα 1

Πίσω από έναν τίτλο που παραπέμπει σε ιατρικό­ ντοκιμαντέρ, η τέταρτη­ ταινία του Ανδρέα Πάντζη είναι ένα δυομισάωρο κοινωνικό δράμα το οποίο φιλοδοξεί να λειτουργήσει και ως πολιτική αλληγορία για τις σύγχρονες συνθήκες οικονομικής εκμετάλλευσης, την επιρροή τους στις ανθρώπινες σχέσεις, την εμπιστοσύνη και την προδοσία. Η αλήθεια είναι πως ένα από τα ορατά προβλήματα του φιλόδοξου φιλμ είναι ότι θέλει να μιλήσει σχεδόν για τα πάντα, ξεκινώντας με μερικές αναίτια επεξηγηματικές σκηνές πάνω στην τούρκικη εισβολή στη Μεγαλόνησο το 1974.
Εμείς βρισκόμαστε έτσι κι αλλιώς στο 2002, όταν ο 35χρονος Ευαγόρας επιστρέφει στην καθημερινότητα της Λευκωσίας ύστερα από πενταετή φυλάκιση για παραχάραξη δολαρίων. Αναζητώντας τον φίλο του Μιλέν, τον οποίο δεν κατέδωσε όταν συνελήφθη, θα φτάσει στη Βάρνα της Βουλγαρίας, όπου και θα γνωρίσει την όμορφη Ντίτα. Ζώντας το ρομαντικό έρωτά του μαζί της, θα συνεχίσει να ψάχνει τον Μιλέν, ο οποίος κρύβεται από έναν αποφασισμένο να τον ανακαλύψει πράκτορα της Interpol.

Η Χαρά και η Θλίψη του Σώματος - εικόνα 2

Απόλυτα ρηχό, το αστυνομικό μυστήριο μοιάζει να δουλεύει περισσότερο σαν πρόσχημα περιγραφής μιας δεμένης στον εκβιασμό και στην απάτη πραγματικότητας, όπου η εκμετάλλευση του (οικονομικά) ανίσχυρου είναι μόνιμη πρακτική. Μια θεματική που μετά τη «Σφαγή του Κόκορα» επανέρχεται στο έργο του Πάντζη, ο οποίος νιώθει πολύ πιο σίγουρος όταν κινείται στα χωράφια του συμβολισμού και της ξεκάθαρης παραβολής («Ο Βιασμός της Αφροδίτης», «Το Τάμα»).
Προσπαθώντας να υιοθετήσει εδώ μια πιο παραδοσιακή αφηγηματική φόρμα, προδίδεται όχι μόνο από τη χοντροκομμένη χρήση παλιομοδίτικων ιδεολογικών στερεότυπων (που δεν ενσωματώνονται σε μια «ρεαλιστική» πλοκή) αλλά και από ένα δραματικά ισχνό και γεμάτο ανακολουθίες σενάριο. Γιατί, παρά την τεράστια διάρκειά της, η ταινία υποφέρει από λογικά χάσματα (σαν να λείπουν ολόκληρες σκηνές), είναι αδύνατο να συγκρατήσει τις αφέλειές της (ο Μιλέν δίνει πάρτι με προσκεκλημένους πρέσβεις και πολιτικούς ενώ ζει εν κρυπτώ!) και δεν μπορεί να βρει… παρηγοριά ούτε στην αμήχανη ερμηνεία του βασικού πρωταγωνιστή της.

Κύπρος, Ελλάδα, Βουλγαρία. 2013. Διάρκεια: 149΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Η Χαρά και η Θλίψη του Σώματος

1
  • Δραματική
  • 2013
  • Διάρκεια: 149 '
  • Ανδρέας Πάντζης

Ύστερα από πενταετή φυλάκιση για παραχάραξη δολαρίων, ο Ευαγόρας επιστρέφει στην κανονική ζωή της Λευκωσίας και αναζητά τον φίλο του Μιλέν, τον οποίο δεν κατέδωσε όταν συνελήφθη. Τα ίχνη του θα τον οδηγήσουν στη Βάρνα της Βουλγαρίας, όπου θα γνωρίσει την όμορφη Ντίτα και θα βρεθεί στο στόχαστρο της Ιντερπόλ.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

"Ξεριζωμένοι" στην Ταινιοθήκη: Το ντοκιμαντέρ της Ελένης Αλεξανδράκη φωτίζει τις τραυματικές εμπειρίες παιδιών ανά το κόσμο

Για την ταινία, που περιγράφει επτά ιστορίες ξεριζωμών, θα μιλήσουν οι καθηγήτριες Gonda Van Steen, Αννα Λυδάκη και η συγγραφέας Ζυράννα Ζατέλη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
30/05/2024

Όλες οι ταινίες του Γιώργου Λάνθιμου στη σωστή σειρά

Με αφορμή την πρεμιέρα των "Ιστοριών Καλοσύνης" ανατρέχουμε στη φιλμογραφία του κορυφαίου εν ενεργεία Έλληνα σκηνοθέτη.

Ιστορίες Καλοσύνης

Ο Λάνθιμος επιστρέφει στον παλιό, απόλυτα weird εαυτό του. Εσωστρεφής και ψυχρά αποστασιοποιημένος, καταφέρνει να περιγράψει ίσως λίγο φλύαρα, αλλά ευρηματικά κι απολαυστικά μια ανησυχητικά παράλογη πραγματικότητα.

Furiosa: A Mad Max Saga

Απολύτως ικανοποιητικό σε επίπεδο ανελέητης δράσης και ακαταμάχητου dieselpunk θεμάτος, λιγότερο χορταστικό όμως ως αφήγηση, το πρίκουελ αποτελεί μια διογκωμένη αν και τίμια προσθήκη σε ένα franchise που παραμένει αξιόπιστο.

Ζωικό Βασίλειο

Βραβευμένη με πέντε Σεζάρ αλληγορία φαντασίας, η οποία ξεκινάει σαν μαύρη κωμωδία και εξελίσσεται σε δραματικό θρίλερ. Κερδίζει το στοίχημα του ρεαλισμού, δυσκολεύεται όμως να χειριστεί ευρηματικά την κορύφωσή της.

Τα Ταρώ του Θανάτου

Εντελώς μπανάλ τρομο-συνταγή, η οποία με την πιο χαλαρή σεναριακή αφορμή βάζει μπροστά μια σειρά σαδιστικών φόνων τινέιτζερ.

Η Κόρη του Μπαμπά

Κωμωδία και δράμα διασταυρώνονται σε μια παιχνιδιάρικη, αλλά υπερβολικά γαλλική (εξυπνακίστικα φλύαρη) ιστορία πολλαπλών ενηλικιώσεων.