Με την εξέλιξη αυτή κατά βάση κανένας από όσους παρακολουθούν την αγορά της οικιακής ψυχαγωγίας δεν εξεπλάγη, εκτός από την... Wall Street, που μάλλον δεν έχει στις τάξεις της κανέναν τέτοιον άνθρωπο! Είτε έτσι, είτε ως επίδειξη απίθανης υποκρισίας μπορεί να ερμηνεύσει κανείς την πτώση κατά 27% της μετοχής της Netflix αμέσως μετά από την δημοσιοποίηση των οικονομικών της αποτελεσμάτων για το πρώτο τρίμηνο του 2022. Η εταιρεία ανακοίνωσε πως όχι μόνο δεν προσέθεσε 2.5 εκατομμύρια νέους πελάτες στην συνδρομητική της βάση - όπως περίμενε και η ίδια και η Wall Street - αλλά έχασε και 200.000 συνδρομητές παγκοσμίως σε αυτό το διάστημα. Η τελευταία φορά που το Netflix ως υπηρεσία είχε χάσει συνδρομητές ήταν το 2011 - και η εταιρεία αναμένει να χάσει ακόμη 2 εκατομμύρια πελάτες ως τον Ιούνιο.
Όπως και να το παρουσιάζει η Netflix, η αλήθεια είναι πως αυτή η εξέλιξη των πραγμάτων δεν προέκυψε ξαφνικά. Η εταιρεία ισχυρίζεται πως η απώλεια συνδρομητών είναι κάτι που περίμενε, μα κανείς δεν πιστεύει πως μόνο σε ΗΠΑ και Καναδά θα διέκοπταν την συνδρομή τους 600.000 πελάτες μέσα σε 3 μήνες. Απώλειες είχε σε όλες τις αγορές εκτός από την ασιατική. Η Netflix έθεσε επίσης για πρώτη φορά επίσημα το θέμα των κοινόχρηστων συνδρομών, ενώ γι' αυτό τηρούσε σιγή ιχθύος επί μία δεκαετία και ποτέ δεν είχε επικαλεστεί ως πρόβλημα για την ανάπτυξή της. Αναφέρθηκε ακόμη και στον πόλεμο της Ουκρανίας ως αρνητικό παράγοντα - κάτι που μπορεί να αληθεύει, μα δεν είναι σε καμία περίπτωση το είδος της παραμέτρου που αλλάζει το γενικό πλαίσιο λειτουργίας ή την ως τώρα πορεία της Netflix. Η εταιρεία βρίσκεται σε δύσκολη θέση, αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα και αυτό συμβαίνει εδώ και πολύ καιρό.
Ο προφανής λόγος για όλα αυτά είναι, φυσικά, το μεγαλύτερο πρόβλημα απ' όπου ξεκινούν όλα τα υπόλοιπα - και αυτό για το οποίο η Netflix δεν αποδέχεται καμία ευθύνη: το απλό γεγονός ότι η υπηρεσία δεν προσφέρει πια την υψηλή αξία που προσέφερε κάποτε, αυτήν που την ανέδειξε στην ουσία. Αυτό που έκανε η Netflix τα τελευταία πέντε χρόνια ήταν να αυξάνει το κόστος συνδρομής της ενώ έχανε με γοργούς ρυθμούς αξιόλογο περιεχόμενο - αυτό που "ενοικίαζε" από τα studio του Hollywood και άλλους παραγωγούς, το οποίο επιστρέφει πλέον στις δικές τους συνδρομητικές υπηρεσίες - ενώ παράλληλα παρήγαγε δικό της περιεχόμενο χαμηλής ποιότητας για το οποίο ελάχιστοι άνθρωποι θα πλήρωναν. Ήταν μία εξίσωση που νομοτελειακά θα οδηγούσε σε αδιέξοδο αργά ή γρήγορα... και όλα δείχνουν πως αυτό συμβαίνει τώρα.
Η Netflix ανακοίνωσε πως θα κάνει ορισμένες κινήσεις που θεωρητικά θα την βοηθήσουν. Σκοπεύει επίσημα πια, για παράδειγμα, να προσφέρει κάποια στιγμή μέσα στον επόμενο χρόνο επίπεδο συνδρομής με διαφημίσεις και χαμηλότερο κόστος (όπως θα κάνει και το Disney Plus φέτος), κάτι που δεν είχε την πρόθεση να κάνει ποτέ στο παρελθόν. Επίσης διευκρίνισε πως θα διαχειριστεί διαφορετικά πλέον το θέμα των κοινόχρηστων συνδρομών: ήδη πειραματίζεται με ένα διαφορετικό μοντέλο εδώ και λίγο καιρό, όλοι ωστόσο περιμένουν πως θα το υιοθετήσει αργά ή γρήγορα σε παγκόσμιο επίπεδο, καθώς η εταιρεία ισχυρίζεται πως όχι λιγότερα από 100 εκατομμύρια καταναλωτές παρακολουθούν το περιεχόμενό της χωρίς να πληρώνουν.
Αυτές είναι κινήσεις προς την σωστή κατεύθυνση, ναι, αλλά δεν λύνουν το μεγαλύτερο πρόβλημα που έχει η Netflix: το χαμηλής ποιότητας περιεχόμενο που παράγει και θα αποτελεί πια το μεγαλύτερο τμήμα της βιβλιοθήκης της υπηρεσίας της. Η εταιρεία έχει προσφέρει ορισμένες πολύ καλές τηλεοπτικές σειρές και ντοκυμαντέρ κατά καιρούς, αλλά στις ταινίες είναι ελάχιστες οι παραγωγές υψηλής αξίας κινηματογραφικής ενώ και στο παιδικό περιεχόμενο το υλικό που προσφέρει δεν είναι σε καμία περίπτωση ικανοποιητικό. Κρίνοντας σε ετήσια βάση το περιεχόμενο της ίδιας της Netflix είναι πολύ εύκολο να διαπιστώσει κανείς πως είναι εξαιρετικά μικρό το ποσοστό των παραγωγών που κεντρίζουν το ενδιαφέρον του ευρύτερου κοινού. Η συντριπτική τους πλειοψηφία είναι μέτριες, αδιάφορες, συχνά πολύ κακές παραγωγές που δημιουργούνται βάσει... data περισσότερο παρά με καλλιτεχνική βάση.
Το χειρότερο όλων: οι συνδρομητές του Netflix έχουν πλέον συνειδητοποιήσει πως δεν έχει στην πραγματικότητα καμία αξία η εντυπωσιακή λίστα με τις πολυάριθμες παραγωγές που προστίθενται κάθε μήνα στην βιβιλιοθήκη της υπηρεσίας, αν τελικά αποδεικνύεται πως δεν τούς ενδιαφέρει να παρακολουθήσουν τις περισσότερες. Είναι, αντιθέτως, οι δύο ή τρεις παραγωγές κάθε μήνα που όντως ανυπομονούν να παρακολουθήσουν, αυτές που έχουν αξία. Όμως τόσο λίγο ενδιαφέρον περιεχόμενο δεν φαίνεται να είναι πια αρκετό για να διατηρήσει τον δείκτη κόστους/αξίας του Netflix στο σημείο όπου αυτός βρισκόταν κάποτε ως επιχείρημα συνδρομής.
Κάποτε οι δημοσιογράφοι και αναλυτές αγοράς - συμπεριλαμβανομένου του γράφοντος - πίστευαν πως το Netflix, έχοντας ξεπεράσει τα 200 εκατομμύρια ενεργούς συνδρομητές στον κόσμο, είχε "περάσει" στο επίπεδο εκείνο όπου δεν θα απειλούνταν εύκολα και δεν θα αντιμετώπιζε προβλήματα που δεν θα μπορούσε να διαχειριστεί. Θεωρούσαν πως, ακόμη κι αν οι πιο πολλοί καταναλωτές δεν μπορούσαν ή ήθελαν να πληρώνουν περισσότερες από δύο συνδρομές για την ψυχαγωγία τους, αυτές οι δύο που θα επέλεγαν θα ήταν π.χ. "Disney Plus και Netflix" ή "HBO Max και Netflix", με την έννοια πως το Netflix θα ήταν η "εξ ορισμού προεπιλογή". Το... "στανταράκι".
Τα πράγματα όμως δεν εξελίσσονται έτσι και αν η Netflix θέλει να συνεχίσει να προσφέρει την δημοφιλέστερη Δικτυακή συνδρομητική υπηρεσία στον κόσμο, θα πρέπει να κάνει αλλαγές σε όλα: στην τιμολογιακή της πολιτική, στο περιεχόμενό της, στην λειτουργικότητα και τις επιλογές που προσφέρει, σε όλα ανεξαιρέτως. Γιατί, αυτήν την στιγμή, όλα δείχνουν πως το "Disney Plus και HBO Max" αρχίζει να φαίνεται περισσότερο ενδιαφέρων συνδυασμός.