Η μεγάλη επιτυχία που έχει σημειώσει μέχρι στιγμής η συνδρομητική υπηρεσία Disney Plus κάθε άλλο παρά τυχαία είναι ανεξαρτήτως των πανδημικών συνθηκών που συνέβαλλαν σε αυτήν. Τώρα όμως που η αγορά της ψυχαγωγίας δείχνει να επιστρέφει σε κάποιου είδους "κανονικότητα", η Disney θα πρέπει να κάνει νέες κινήσεις προκειμένου να αξιοποιήσει αυτό το επιτυχημένο ξεκίνημα. Το Disney Plus κατόρθωσε να συγκεντρώσει περισσότερα από 130 εκατομμύρια συνδρομητές παγκοσμίως σε σχετικά μικρό χρονικό διάστημα, όμως η Netflix αριθμεί πιο πολλά από 222 εκατομμύρια - κάτι που σημαίνει πως αν η πρώτη εννοεί να απειλήσει την δεύτερη κάποια στιγμή, θα πρέπει να καλύψει διαφορά διόλου ευκαταφρόνητη. Υπάρχουν διάφοροι τρόποι με τους οποίους η Disney θα μπορούσε να πετύχει κάτι τέτοιο μακροπρόθεσμα και έναν τέτοιο τρόπο ενδιαφέροντα ανακοίνωσε πρόσφατα η αμερικανική εταιρεία.
Το Disney Plus θα προσφέρεται σε ένα νέο, χαμηλότερου κόστους επίπεδο συνδρομής στις ΗΠΑ και στον Καναδά κάποια στιγμή "προς το τέλος του 2022" (δεν έχει οριστεί ακόμη ημερομηνία), το οποίο επίπεδο θα υποστηρίζεται από διαφημίσεις. Σε όλες τις άλλες χώρες όπου το Disney Plus είναι ή θα είναι διαθέσιμο - όπως στην Ελλάδα από το καλοκαίρι - το νέο αυτό επίπεδο κόστους θα ξεκινήσει να προσφέρεται από το 2023. Η άλλη συνδρομητική υπηρεσία ψυχαγωγίας της Disney, το Hulu, πάντοτε προσέφερε επιλογή με διαφημίσεις αλλά το Disney Plus υποτίθεται πως είναι το "διαμάντι στο στέμα" της εταιρείας και όλοι πιστεύαμε πως δεν θα ακολουθούσε γρήγορα το ίδιο μοντέλο λειτουργίας. Κάναμε, προφανώς, λάθος!
Τις διαφημίσεις στις συνδρομητικές υπηρεσίες περιεχομένου το καταναλωτικό κοινό τις απεχθάνεται, γι' αυτό και η υιοθέτησή τους θεωρείται πάντα... ριψοκίνδυνη κατά μία έννοια. Δεν είναι τυχαίο, για παράδειγμα, που η Netflix δεν σκέπτεται καν προς αυτήν την κατεύθυνση ακόμη, προτιμώντας να αυξάνει το κόστος της συνδρομής της (και να εισπράττει κάθε φορά τις αρνητικές αντιδράσεις). Ένας από τους κύριους λόγους, ας μην ξεχνάμε, για τον οποίο έγινε τόσο δημοφιλής στις ΗΠΑ η εγκατάλειψη των παραδοσιακών τηλεοπτικών δικτύων και η χρήση τέτοιων Δικτυακών συνδρομητικών υπηρεσιών (το γνωστό cord-cutting) ήταν και η παντελής απουσία διαφημίσεων κατά την προβολή ταινιών και τηλεοπτικών σειρών.
Κανείς δεν ξέρει την μορφή που θα πάρουν οι διαφημίσεις στο πρόγραμμα του Disney Plus, αλλά είναι πολύ πιθανό να είναι αντίστοιχη αυτής του Hulu, το οποίο με την σειρά του μιμήθηκε το τηλεοπτικό μοντέλο εν πολλοίς: ορισμένες διαφημίσεις στην αρχή (π.χ. τέσσερις ή πέντε ή έξι έως 60 δευτερόλεπτα συνολικά), συν ορισμένα "διαλείμματα για διαφημίσεις" στην διάρκεια των προβολών ανάλογα με την διάρκεια της ταινίας ή του επεισοδίου. Τα τηλεοπτικά δίκτυα στις ΗΠΑ προβάλλουν 8 λεπτά διαφημίσεων ανά 22 λεπτά προγράμματος, αναλογία φυσικά εκνευριστική για τα δεδομένα των περισσότερων τηλεθεατών (ειδικά στην θέαση ταινιών). Το Hulu εμφανίζει λιγότερες διαφημίσεις από αυτές συνήθως, αλλά συνεχίζουν να είναι ανεπιθύμητες.
Για μόλις $6.99 μηνιαίως, όμως, πολλοί καταναλωτές δείχνουν πρόθυμοι να ανέχονται τις διαφημίσεις προκειμένου να έχουν πρόσβαση στην βιβλιοθήκη περιεχομένου του Hulu - γεγονός που οδηγεί στην... αναπόφευκτη ερώτηση: πόσο είναι το χαμηλότερο κόστος που μπορεί να καθιερώσει το Disney Plus για το δικό του επίπεδο συνδρομής με διαφημίσεις; Το επίπεδο συνδρομής χωρίς διαφημίσεις του Hulu κοστίζει αυτήν την στιγμή $12.99 μηνιαίως, οπότε το μισό σχεδόν κόστος αυτού με διαφημίσεις κρίνεται ως ελκυστικό από σημαντικό τμήμα του κοινού. Το Disney Plus κοστίζει σήμερα μόλις $7.99 μηνιαίως χωρίς διαφημίσεις, τιμή ανταγωνιστική σε σχέση π.χ. με αυτήν του εισαγωγικού επιπέδου συνδρομής του Netflix. Πόσο μπορεί να μειωθεί, λοιπόν, αυτό το ήδη χαμηλό κόστος έτσι ώστε το νέο επίπεδο συνδρομής με διαφημίσεις να συνεχίσει να προσφέρει κάποια έστω έσοδα στην Disney;
Όπως υποστηρίζουν πολλοί αναλυτές (και συμφωνούμε μαζί τους), το Disney Plus δεν χρειάζεται να "ισοφαρίσει" το Netflix σε αριθμό συνδρομητών για να θεωρηθεί επιτυχές: είναι μία δραστηριότητα που αυτήν την στιγμή κοστίζει πάρα πολλά στην Disney, μα είναι απολύτως απαραίτητη επένδυση για το μέλλον της εταιρείας. Το μόνο που έχει να κάνει μεσοπρόθεσμα το Disney Plus για να αγγίξει την επιτυχία - λαμβάνοντας στα υπ' όψιν τα τεράστια κόστη παραγωγής που έχουν οι αποκλειστικές του τηλεοπτικές σειρές ή ταινίες - είναι να εξισορροπήσει τα έξοδά του με τα έσοδά του. Για να καταστεί αυτό εφικτό θα πρέπει η πελατειακή βάση της υπηρεσίας να διευρυνθεί κατά πολύ το 2022-2023, λόγος για τον οποίο και η ίδια η Disney έχει αναθεωρήσει τον στόχο της για το Disney Plus ανάμεσα στα 230 και τα 260 εκατομμύρια συνδρομητών έως το 2024. Ένα επίπεδο συνδρομής φθηνότερο και υποστηριζόμενο από διαφημίσεις θα βοηθούσε σε αυτό, αλλά σε ποιόν βαθμό; Όπως πάντοτε... θα δείξει!