Disney: μεγάλη αναδιάρθρωση με έμφαση στο Internet

Ο αμερικανικός κολοσσός αλλάζει τις προτεραιότητές του, υπηρεσίες όπως το Disney Plus σε πρωταγωνιστικό πια ρόλο

Είναι πλέον πρακτικά βέβαιο πως το 2020 θα μείνει στην ιστορία του κινηματογράφου ως χρονιά καταστροφική για το σινεμά... και ταυτόχρονα καταλύτης για την μετάβασή του στο επόμενο στάδιο εξέλιξης (όποιο κι αν αποδειχθεί από το 2021 και μετά πως θα είναι αυτό). Νεότερη απόδειξη η αιφνίδια, και πολύ σημαντική για όλων των ειδών τους λόγους, ανακοίνωση που έκανε η μεγαλύτερη κινηματογραφική του πλανήτη, η Disney, πριν από λίγες ώρες: ο αμερικανικός κολοσσός ούτε λίγο ούτε πολύ ανήγγειλε την μεγαλύτερη αναδιάρθρωση τμημάτων στην ιστορία του και την αντίστοιχη αλλαγή πορείας, έτσι ώστε να θέσει πλέον στο επίκεντρο τις Δικτυακές υπηρεσίες μέσω των οποίων θα προωθεί πλέον απευθείας το ψυχαγωγικό του περιεχόμενο.

Πράγματι: η Disney εξέδωσε αναλυτικό δελτίο Τύπου προς όλα τα αμερικανικά μέσα ενημέρωσης βάσει του οποίου γνωστοποιείται σειρά αλλαγών τόσο στην δομή, όσο και την διοίκηση και την κατεύθυνση λειτουργίας της εταιρείας συνολικά. Η ίδια η Disney αναδεικνύει ως αφορμή για τις μεγάλες αυτές αλλαγές την εντυπωσιακή εμπορική πορεία της υπηρεσίας Disney Plus, η οποία απέδειξε μέσα σε λιγότερο από 10 μήνες πως η ιστορική κινηματογραφική μπορεί να απευθυνθεί στο παγκόσμιο κοινό με επιτυχία στηριζόμενη τόσο στην μεγάλη της υπάρχουσα βιβλιοθήκη, όσο και στις νέες παραγωγές που σχεδιάζονται εξ αρχής για προβολή στο σαλόνι.

Το σκεπτικό πίσω από την αναδιάρθρωση είναι πως το ψυχαγωγικό περιεχόμενο που θα παράγεται από δω και στο εξής θα πρέπει να έχει ευρύτερο ρόλο στην παρουσία της Disney τόσο στο Ιnternet, όσο και στις κινηματογραφικές αίθουσες και στις υπόλοιπες σχετικές εμπορικές δραστηριότητες του αμερικανικού κολοσσού - ο οποίος ενδεικτικά αναφέρεται στα σινεμά και την παραδοσιακή τηλεόραση ως... "legacy platforms" (!) στο σχετικό ΔΤ. Η τηλεοπτική σειρά WandaVision, για παράδειγμα, θεματολογίας Marvel που είναι στο τελικό στάδιο παραγωγής για το Disney Plus, έχει σεναριακά άμεση σχέση με παρελθούσες υπερηρωϊκές ταινίες και την επερχόμενη δεύτερη του Doctor Strange που θα προβληθεί το 2021. Τέτοιες συνέργειες θα επιδιωχθούν και για το σινε-σύμπαν των Star Wars, των παιδικών ταινιών της Pixar και πολλών άλλων υπερπολύτιμων ονομάτων που έχει συγκεντρώσει η Disney με τα χρόνια (και ουκ ολίγες εξαγορές).

Στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσης αυτής το τμήμα παραγωγών της Disney θα διαιρεθεί σε τρία διακριτά: τα Studios (του κινηματογραφικού και τηλεοπτικού περιεχομένου), Sports (του αθλητικού περιεχομένου) και General Entrertainment (του γενικού ψυχαγωγικού περιεχομένου που θα προωθείται τόσο σε Δικτυακές υπηρεσίες όσο και σε παραδοσιακά τηλεοπτικά δίκτυα). Στο πρώτο τμήμα εντάσσονται τα Walt Disney Studios, Pixar Animation Studios, Marvel Studios, Lucasfilm, 20th Century Studios και Searchlight Pictures. Το δεύτερο θα στηρίζεται κυρίως στο περιεχόμενο του ESPN+ και σε συμφωνίες με τοπικά αθλητικά κανάλια (στις ΗΠΑ πάντοτε). Το τρίτο, τέλος, θα αντλεί περιεχόμενο από πηγές όπως οι 20th Television, ABC Signature και Touchstone Television, ABC News, Disney Channels, Freeform, FX και National Geographic.

Είναι δύσκολο να μην τοποθετήσει κανείς, φυσικά, την επιλογή αυτή της Disney για ριζική αναδιάρθρωση στο πλαίσιο των συνεπειών που είχε και συνεχίζει να έχει ο COVID-19 στην παγκόσμια αγορά του θεάματος. Ο αμερικανικός κολοσσός έχει ήδη απωλέσει από το πρόγραμμά του 4-5 μεγάλες κινηματογραφικές επιτυχίες από τις αίθουσες φέτος, τα θεματικά του πάρκα σε όλο τον κόσμο παραμένουν κλειστά και οι πωλήσεις των προϊόντων "γύρω από" τις ταινίες έχουν σημειώσει μεγάλη πτώση. Το Disney Plus είναι γι' αυτόν όχι μόνο η μία εκείνη δραστηριότητά του που σημείωσε θετική πορεία, αλλά και εκείνη με τις μεγαλύτερες προοπτικές εξέλιξης τα επόμενα χρόνια. Με την ανακοίνωση της αναδιάρθρωσης η μετοχή της Disney στο αμερικανικό χρηματιστήριο "έκλεισε" ενισχυμένη κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες, συμβολική μεν αλλά σαφής απόδειξη του ότι και οι επενδυτές της αμερικανικής εταιρείας επικροτούν την αναδιάρθρωση και την ευρύτερη αλλαγή στρατηγικής που πραγματοποιεί.

Αυτό που απομένει ν' αποδειχθεί είναι το τί ακριβώς σημαίνουν όλα αυτά για κινηματογραφικές αγορές μικρότερου μεγέθους, όπως η δική μας, σε βραχυπρόθεσμο ή μακροπρόθεσμο ορίζοντα. Τις "μεγάλες" ταινίες που προσφέρονται πρωτίστως για θέαση στα σινεμά δεν πρόκειται βέβαια να σταματήσει να τις παράγει η Disney, καθώς αυτές συνεχίζουν να έχουν το μεγαλύτερο "ειδικό βάρος" εμπορικά και να στηρίζουν τις υψηλότερες πωλήσεις στα "περιφερειακά" της προϊόντα (από παιχνίδια κι αναμνηστικά μέχρι συλλεκτικά και οικιακές εκδόσεις σε οπτικούς δίσκους). Αν όμως η Disney αρχίσει να "δένει" το Δικτυακό της περιεχόμενο με αυτό των κινηματογραφικών αιθουσών όλο και πιο πολύ, δεν αποκλείεται τα κοινά που δεν έχουν πρόσβαση π.χ. στο Disney Plus να απορρίψουν αυτήν την πρακτική και να μην "τιμούν" τις ταινίες της στα σινεμά με τον ίδιο τρόπο. Ενδιαφέρον θα έχει, δε, να διαπιστώσουμε πώς θα επιλέξει να κινηθεί η Disney - τώρα που θα δώσει και επίσημα πια έμφαση στην Δικτυακή διανομή - και όσον αφορά στην πολυσυζητημένη χρονική "διαφορά φάσης" ανάμεσα στην προβολή ταινιών της στα σινεμά και στο Disney Plus. Για να δούμε, λοιπόν!

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ