Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ

3

Ατμοσφαιρική και ενδιαφέρουσα σκηνική πρόταση του γνωστού έργου του Φασμπίντερ για την ερωτική εξουσία και εξάρτηση μέσα από τη σχέση δύο γυναικών. | Powered by Uber

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ _ Βολιώτη Θοδωρής Φράγκος©

Η εξουσία, η εξάρτηση και η εξαπάτηση ως μοτίβα των ερωτικών σχέσεων κυριαρχούν στο θεατρικό έργο του Φασμπίντερ, που ο ίδιος μετέγραψε στη γνωστή κινηματογραφική ταινία του.  Η ηρωίδα του τίτλου, αναγνωρισμένη σχεδιάστρια μόδας και προσφάτως διαζευγμένη –καθώς ο γάμος της "είχε κολλήσει στη λάσπη"-, ερωτεύεται τη νεαρή Κάριν, η οποία δουλεύει ως μοντέλο γι’ αυτήν. Οι δύο γυναίκες συνάπτουν σχέση, όμως καθώς η Κάριν αποδεικνύεται ίσως ωφελιμίστρια ίσως πιο ελεύθερο πνεύμα από τις δύο, η φαινομενικά ισχυρή, ανεξάρτητη Πέτρα θα καταρρεύσει. "Του επέτρεψα να ασκήσει εξουσία πάνω μου", λέει κάποια στιγμή η ηρωίδα, αναφερόμενη στον πρώην άνδρα της: μια φράση-κλειδί καθώς ο έρωτας θα αποδειχθεί εξουσιαστής και στη σχέση της με την Κάριν. Οποιαδήποτε ανάγνωση επιχειρεί να μείνει αυστηρά στη σχέση των δύο γυναικών αδικεί το σχόλιο του έργου πάνω στο μοτίβο των εξαρτημένων ερωτικών σχέσεων συνολικά και ανεξαρτήτως σεξουαλικού προσανατολισμού, από την άλλη η επιλογή του συγγραφέα να εστιάσει σε μια ομοερωτική σχέση και η αυστηρά γυναικεία διανομή δίνουν ένα ωραίο πολυπρισματικό μωσαϊκό διαφορετικών γυναικείων ψυχοσυνθέσεων.

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ _ Βολιώτη
Θοδωρής Φράγκος©

Στην παράσταση που σκηνοθετεί η Έφη Ρευματά, τρία από τα πρόσωπα του έργου, η μητέρα, η κόρη και η φίλη της Πέτρα, αφαιρέθηκαν κι εμφανίστηκαν μόνο σε μία μαγνητοσκοπημένη σκηνή (με τις ερμηνείες των Άντζελας Γκερέκου, Αγγελικής Παραδεισανού και Ευδοκίας Ρουμελιώτη), που έδειξε να προκύπτει από ανάγκη σκηνικής οικονομίας και δεν εντάχθηκε λειτουργικά στην παράσταση· από την άλλη, με αυτή την επιλογή το δραματικό βάρος της παράστασης εστίασε στο πολύ ενδιαφέρον τρίγωνο Πέτρα-Κάριν-Μαρλέν. Η Βίκυ Βολιώτη στην ερμηνεία της κεντρικής ηρωίδας ενσάρκωσε με ένταση τη σταδιακή καταβύθιση μίας δυναμικής γυναίκας που δεν θέλει να ορίζεται από τους άλλους προς την εξάρτηση και την απελπισία. Αν και σε ορισμένες στιγμές η ερμηνεία της ήταν σπασμωδική, μετέδωσε με παλμό τη βιωμένη απόγνωση της ηρωίδας και ήρθε σε ωραία σύγκρουση με την αντίστροφη πορεία της Κατερίνας Αγγελίτσα στο ρόλο της Κάριν, που ξεκίνησε από το σημείο μίας αρχικά συνεσταλμένης κοπέλας για να μετατραπεί σε κυρίαρχο του παιχνιδιού.

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ _ Βολιώτη
Θοδωρής Φράγκος©

Στο ρόλο της Μαρλέν, βοηθού της Πέτρα και αποδέκτριας της κακής συμπεριφοράς της –ένας πολύ ωραίος ρόλος, που συμπληρώνει από άλλο πρίσμα τις σχέσεις εξουσίας που απασχολούν το έργο- πραγματοποίησε μία αξιοπρόσεκτη -αν και βουβή- ερμηνεία ο Αντώνης Καρναβάς και η επιλογή μιας ανδρόγυνης παρουσίας αποδείχθηκε εύστοχη σκηνοθετική επιλογή. Μίνιμαλ τα σκηνικά έδωσαν μια γεύση αστικής κομψότητας σε 70’s ρυθμό (επιμέλεια σκηνικού χώρου της Μαργαρίτας Τζαννέτου), όμως τα κοστούμια της Λουκίας είναι που έκλεψαν την παράσταση, ορίζοντας ταυτόχρονα και το σκηνικό χώρο του ατελιέ. Ωραίες οι μουσικές επιλογές του Φοίβου Σαμαρτζή.

Περισσότερες πληροφορίες

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 100 '

Μέσα σ’ ένα ατελιέ, με φόντο έναν πίνακα μπαρόκ, ανάμεσα σε κούκλες βιτρίνας και υπέρλαμπρα φορέματα, παρακολουθούμε ένα παιχνίδι εξουσίας με πρόσχημα τον έρωτα. Οι ρόλοι αντιστρέφονται πολύ γρήγορα, το θύμα γίνεται θύτης, ο θύτης θύμα, ο έρωτας γίνεται μίσος, το ψέμα αλήθεια, οι χαρακτήρες ξεδιπλώνονται, οι κούκλες απογυμνώνονται. «Μ’ αρέσει να πηγαίνω σινεμά, να βλέπω αισθηματικά έργα, με πόνο και κλάματα…» λέει η Κάριν το φιλόδοξο μοντέλο όταν γνωρίζει την γνωστή σχεδιάστρια Πέτρα φον Καντ και εκείνη την ερωτεύεται παράφορα. Το θεατρικό έργο του Φασμπίντερ είναι ακριβώς αυτό: ένα αισθηματικό έργο με πόνο και κλάματα για όσους ξέρουν να κατακτούν κι όχι ν’ αγαπούν.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το "ΑΤΙΤΛΟΝ" της Αντωνίας Οικονόμου ξεκινάει δεύτερο κύκλο παρουσίασης

Η παρασταστική αλληγορία της Ελληνίδας χορογράφου έρχεται στο Σύγχρονο Θέατρο.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/05/2024

"Ρωμαίος και Ιουλιέτα": Το κλασικό έργο ως γέφυρα Ελλάδας και Τουρκίας στο Μέγαρο

Μετά την Άγκυρα και την Κωνσταντινούπολη, η συμπαραγωγή του Κρατικού Θεάτρου της Τουρκίας και του Μεγάρου Μουσικής σε σκηνοθεσία Λευτέρη Γιοβανίδη έρχεται στο Μέγαρο στις 16/5, με τις απαραίτητες τροποποιήσεις στην σαιξπηρική ιστορία και έναν πολυπολιτισμικό θίασο.

Μάθε με να φεύγω

Η πικρή ιστορία άτυχων ερώτων και μοναξιάς του Άκη Δήμου αποδίδεται από τον Γιάννη Σκουρλέτη με μία παράδοξη, queer σκηνική γλώσσα, που γοητεύει με τη δυναμική της. | Powered by Uber| Powered by Uber

Ένας εχθρός του λαού

Παράσταση συλλογικής αφηγηματικής φόρμας που αναδεικνύει το σημαντικού πολιτικού προβληματισμού ιψενικό έργο, αφήνοντας όμως σε δεύτερη μοίρα ζητήματα θεατρικότητας | Powered by Uber

Η "Βότκα μολότοφ" "σκάει" κι αυτό το καλοκαίρι

Η εκρηκτική κωμωδία της Ελένης Ράντου σε σκηνοθεσία Νικορέστη Χανιωτάκη και με τον Τάσο Χαλκιά ως Τσέχοφ επιστρέφει με καλοκαιρινή περιοδεία σε ανοικτά θέατρα της Αττικής.

"Uncanny valley": Οι Rimini Protokoll συμμετέχουν με περφόρμανς στο Athens Digital Arts Festival

Η γερμανική θεατρική ομάδα που δημιούργησε το επιδραστικό θεατρικό κίνημα Reality Trend έρχεται στο Ρεξ, με μια περφόρμανς με πρωταγωνιστή ένα ανθρωπόμορφο ρομπότ.

"Glorious Epic": Έχεις ξαναδεί σύγχρονο χορό στο Alcatraz Strip Club;

Η χορογράφος Σοφία Μαυραγάνη παρουσιάζει μια "ένδοξη έπικ παράσταση χορού", μια ποιητική αλληγορία για την ομορφιά του αταίριαστου στο πιο φημισμένο στριπ κλαμπ της Αθήνας.