Πλατόνωφ

3

Ολοκληρωμένη δραματουργικά, αλλά όχι και σκηνικά, παράσταση του πρωτόλειου του Ρώσου συγγραφέα, που αδικείται κυρίως από την προβληματική σκηνική επικοινωνία.

Πλατόνωφ © Σταύρος Χαμπάκης

Είναι γοητευτικό να βλέπει κάποιος επί σκηνής το πρωτόλειο ενός σπουδαίου συγγραφέα, όπως συμβαίνει με τον τσεχοφικό "Πλατόνωφ", να ανιχνεύει τις θεματικές που τον απασχόλησαν στη μετέπειτα περίοδο της συγγραφικής ωριμότητας, να διακρίνει πίσω από τους χαρακτήρες στοιχεία από τους ήρωες που πρωταγωνίστησαν στα επόμενα δράματά του, να βλέπει στο πληθωρικό υλικό την ορμή ενός νέου, ασχημάτιστου ακόμη αλλά διορατικού κι ευαίσθητου συγγραφέα. Στον "Πλατόνωφ" υπάρχει κάτι από τον "Βυσσινόκηπο", στην ιστορία του χρεωμένου κτήματος που χάνεται, υπάρχουν δυστυχισμένοι γάμοι κι ανεκπλήρωτοι έρωτες, όπως και άνθρωποι που ονειρεύονται ένα καλύτερο αλλού, αλλά δεν τολμούν να το διεκδικήσουν, υπάρχει κυρίως το μοτίβο μιας συνεχούς αβεβαιότητας, σαν να ακροβατούν τα πρόσωπα και οι ζωές τους μεταξύ δύο κόσμων, ενός που χάνεται και ενός που έρχεται. Εκφραστής αυτής της "σύγχρονης αβεβαιότητας" είναι ο Πλατόνωφ, ένας άνδρας με μεγάλες φιλοδοξίες που "κατέληξε" –κατά τα λεγόμενά του–, να γίνει δάσκαλος, που θα ήθελε να κυνηγήσει τη ζωή, αλλά μάλλον την αφήνει να του ξεφύγει, σαν ένας νεότερος "Θείος Βάνιας".

Πλατόνωφ
© Σταύρος Χαμπάκης

Ο Αντόλφ Σαπίρο διάβασε τον ήρωα ως έναν αδιαμόρφωτο ακόμη χαρακτήρα, ηττοπαθή, επιπόλαιο, ανώριμο, δειλό. Αυτά τα στοιχεία διαπερνούν την ερμηνεία του Γιώργου Χριστοδούλου, η οποία εστιάζει στην ελαφράδα με την οποία αντιμετωπίζει ο Πλατόνωφ τους ανθρώπους και τις καταστάσεις παρά στη φλόγα του ανικανοποίητου που μισοκαίει μέσα του ή στον αιρετικό, προκλητικό χαρακτήρα που ενοχλεί –αλλά και ιντριγκάρει– τους συνομιλητές του. Γοητευτικός, άπιστος και αντικείμενο του πόθου, συγκεντρώνει γύρω του μια σειρά από γυναίκες, όμως η έλλειψη χημείας μεταξύ των ηθοποιών αφήνει εν μέρει ανεκπλήρωτο το ζητούμενο. Συνολικά, η παράσταση, ενώ καταθέτει μια ολοκληρωμένη εκδοχή πάνω στο ανοικονόμητο δραματουργικό υλικό που έχει παραδώσει ο Τσέχοφ, αδικείται από την προβληματική σκηνική επικοινωνία. Μάλιστα, εδώ ανοίγει ένα γενικότερο ζήτημα για τη συνεργασία μεταξύ σκηνοθετών και ηθοποιών που, κυριολεκτικά, δεν μιλούν την ίδια γλώσσα: η αδυναμία αδιαμεσολάβητης λεκτικής επικοινωνίας φαίνεται να στοιχίζει στο αποτέλεσμα, ειδικά όταν πρόκειται για παραστάσεις έργων που απαιτούν ανάλυση χαρακτήρων και στηρίζονται στις σχέσεις των ηθοποιών, και όχι, π.χ., για παραστάσεις εικαστικής/σκηνικής φόρμας.

Πλατόνωφ
© Σταύρος Χαμπάκης

Έτσι, ενώ η αισθητική πρόταση προσφέρει ένα ωραίο πλαίσιο δράσης (σκηνικά-κοστούμια: Μαρία Τρεγκουμπόβα, φωτισμοί: Κατερίνα Μαραγκουδάκη), η παράσταση αδικείται από τις αποσπασματικές ερμηνείες, καθώς κάθε ηθοποιός δείχνει να παίζει ερήμην των συμπρωταγωνιστών του. Διακρίνονται ο Όμηρος Πουλάκης με μια ζωηρή αποτύπωση του "μαμόθρεφτου" Σεργκέι, ο Κώστας Φλωκατούλας ως ο εκπρόσωπος της παλιάς γενιάς Πορφύρι, ο Θανάσης Ζερίτης στο ρόλο του χοντροκομμένου Τιμοφέι, που αγοράζει το κτήμα (ενδιαφέρον alter ego του Λοπάχιν του "Βυσσινόκηπου"), όμως οι γυναίκες της διανομής (Παναγιώτα Βλαντή/Άννα Πετρόβνα, Ιώβη Φραγκάτου/Μαρία, Έρρικα Μπίγιου/Σοφία) μένουν σε μια εξωτερική αποτύπωση της έλξης τους προς τον Πλατόνοφ.

Περισσότερες πληροφορίες

Πλατόνωφ

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 135 '

Ο κορυφαίος Ρώσος σκηνοθέτης παρουσιάζει το πρώιμο αυτό έργο που βρέθηκε λίγα χρόνια μετά τον θάνατο του Τσέχοφ, χωρίς τίτλο, οπότε καταχωρήθηκε με το όνομα του κεντρικού χαρακτήρα. Εντός του κειμένου υπάρχουν ήδη τα κυρίαρχα θεματικά μοτίβα που θα απασχολήσουν τον μεγάλο Ρώσο στην ωριμότητά του. Όλα ξεκινούν από την άφιξη του Πλατόνωφ, η οποία αναστατώνει την θερινή ραστώνη των καλεσμένων της χήρας Άννα Πετρόβνα, ξυπνώντας απαγορευμένα πάθη, αλλά και το υπαρξιακό ρίγος για το μάταιο και το φευγαλέο της ζωής. Ένα έργο μυστηριώδες, όπου το υψηλό και το ποταπό, το κωμικό και το τραγικό, διαρκώς συνυπάρχουν, αλλά και συμπλέκονται άρρηκτα.

Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Ηρώων Πολυτεχνείου & Βασ. Γεωργίου

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το "Farewell / Εν τόπω χλοερώ" είναι αφιερωμένο σε όσους δεν θα έρθουν αλλά έστειλαν καρτούλα αλλαγής

Η Βάσια Ατταριάν και η ομάδα Ντουθ επανέρχονται μετά το talk of the town "Nostalgia generation" και μοιράζονται μαζί μας αποκλειστικά ένα σημείωμα με εξαιρετικές αφιερώσεις.

ΓΡΑΦΕΙ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟς ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟς
13/05/2024

Νέες φωτογραφίες από τη "Γραμμή του ορίζοντος" του Εθνικού

Ρίχνουμε μια ματιά στο σκηνικό σύμπαν της νέας και τελευταίας παράστασης που ετοιμάζει η Πειραματική για φέτος, η οποία παρουσιάζει στη σκηνή το εμβληματικό βιβλίο του Χρήστου Βακαλόπουλου.

"Η Θάλασσα κι ο Γέρος": Ένα νέο έργο με τον Τάσιο Νούσια, σε καλοκαιρινή περιοδεία

Ανακαλύψτε τους σταθμούς της νέας παράστασης που σκηνοθετεί η Μαρλέν Καμίνκσι και που βασίζεται στο αριστούργημα του Έρνεστ Χέμινγουεϊ "Ο γέρος και η θάλασσα".

Eurovision 2024: Μαντώ, Κώστας Μπίγαλης, Σοφία Βόσσου και Πωλίνα μας λένε ποια τραγούδια ξεχωρίζουν από την αρχή της διοργάνωσης μέχρι σήμερα

Οι τέσσερις πρωταγωνιστές του "Reunion The Musical" και αγαπημένοι ερμηνευτές απαντούν με αφορμή την 68η διοργάνωση του διαγωνισμού τραγουδιού της Eurovision ποια είναι τα τραγούδια που δεν ξεχνούν (εκτός από τα δικά τους φυσικά!).

Το "Matilda The Musical" έρχεται στο Παλλάς τη νέα σεζόν 2024-25 και ετοιμάζει πρώτη ακρόαση για παιδιά

Η Θέμις Μαρσέλλου ετοιμάζει μια νέα υπερπαραγωγή του πολυβραβευμένου μιούζικαλ των Ντένις Κέλι και Τιμ Μίντσιν που βασίζεται στο ομώνυμο βιβλίο του Ρόαλντ Νταλ και ανακοινώνει ακρόαση για κορίτσια και αγόρια 6-13 ετών.

42 θεατρικές παραστάσεις που συνεχίζονται μετά το Πάσχα

Σημαντικά έργα της παγκόσμιας δραματουργίας, η ελληνική δραματουργία σε πολλές διαφορετικές εκφάνσεις, ερευνητικό θέατρο, δικαστικό δράμα και μυστήριο, θέατρο έξω από το θέατρο και ιστορίες αληθινών προσώπων που ενέπνευσαν θεατρικά έργα. Όλα αυτά συμπεριλαμβάνονται στο σύνολο των θεατρικών παραστάσεων που συνεχίζονται μετά το Πάσχα, δίνοντάς μας μια ακόμα ευκαιρία για ανοιξιάτικες εξορμήσεις στη θεατρική Αθήνα.