Αξύριστα πηγούνια

3,5

Ωραίο θέατρο από τον Γιάννη Τσίρο, με ένα ρεαλιστικής δυναμικής κείμενο που φωτίζει ζητήματα σεξισμού και γυναικείας εκμετάλλευσης. Υπηρετείται από μια δυναμική σκηνική απόδοση με ωραίες ερμηνείες.

Αξύριστα Πηγούνια ©Εβίτα Σκουρλέτη

Τρεις άνδρες που δουλεύουν σε ένα νεκροτομείο έρχονται αντιμέτωποι με το νεκρό σώμα μιας γυναίκας, μίας στρίπερ με ξένη καταγωγή. Η αιτία του θανάτου της και το είδος της σχέσης που τους συνέδεε μαζί της είναι κάτι που ξεδιπλώνεται με συγγραφική δεξιοτεχνία στην πορεία, όσο εξελίσσεται η δράση. Αυτός είναι ο πυρήνας της ιστορίας του Γιάννη Τσίρου, που χρησιμοποιεί το μoτίβο του ανδρικού βλέμματος πάνω στο ανυπεράσπιστο γυναικείο σώμα, για να συνθέσει ένα έργο που φωτίζει ζητήματα πατριαρχίας, σεξισμού και εκμετάλλευσης.

Το έργο του, ρεαλιστικό, άμεσο, με μια αδρή λαϊκή "ποιητικότητα" συνθέτει έναν εξαιρετικό ανδρικό μικρόκοσμο - και μέσω αυτού φέρνει στο επίκεντρο τον σεξισμό, την φαλλοκρατική αντίληψη του κόσμου, την κτητικότητα ως μοτίβο σχέσεων εις βάρος της γυναίκας. Ο συγγραφέας εκθέτει και περιγράφει νοοτροπίες, στερεότυπα, συμπεριφορές, όμως δεν ξεχνάει ότι κάνει θέατρο, δεν αγορεύει, ούτε ηθικολογεί, δημιουργεί, δε, μία απολύτως λειτουργική ιστορία και συνθέτει τρεις ωραίους ρόλους, εκθετοντάς τους στην πλήρη τους αλήθεια, χωρίς να τους καταδικάζει.

Αξύριστα πηγούνια
Εβίτα Σκουρλέτη©

Είναι ωραίο που η δράση τοποθετείται στη ζοφερή ατμόσφαιρα ενός νεκροτομείου, όπως και το κεντρικό εύρημα της νεκρής/απούσας αλλά συνεχώς παρούσας γυναίκας: η προσωπικότητα, οι επιθυμίες, η πορεία της ζωής της σκιαγραφείται αποσπασματικά αλλά πληρέστατα μέσω των τριών ανδρών, ως ένας κανονικός ρόλος που μπορεί να μην έχει φυσική υπόσταση αλλά είναι εκεί, συνεχώς ανάμεσά τους - μάλιστα, στην παράσταση η ιδέα να ανατεθεί ο ρόλος σε μια ηθοποιό λειτουργεί εύστοχα, έτσι όπως το σεξουαλικοποιημένο και φετιχοποιημένο γυνακείο κορμί αποκτάει ταυτότητα, όπως ταυτότητα αποκτάει και το "αγνώστου ταυτότητας" νεκρό σώμα της.

Αξύριστα πηγούνια
Εβίτα Σκουρλέτη©

Η παράσταση παίζεται εδώ και αρκετές σεζόν, επιβεβαιώνοντας τη δυναμική  του έργου όσο και της σκηνικής εκτέλεσης που του έχει επιφυλάξει ο Γιώργος Παλούμπης - και μάλιστα παρά τις αλλαγές στη διανομή (μόνο ο Ηλίας Βαλάσης παραμένει από το πρώτο καστ) η παράσταση όχι μόνο δεν έχει κουραστεί, αλλά αντίθετα έχει ωριμάσει και έχει κατακτήσει ωραίες ποιότητες - μια υπενθύμιση πως είναι πολύτιμο και ευεργετικό οι παραστάσεις να παίρνουν τον χρόνο τους. Στη φετινή εκδοχή ο Ηλίας Βαλάσης, ο Στάθης Σταμουλακάτος και ο Σπύρος Ασημένιος έχουν αναλάβει τις ερμηνείες, έχουν κατακτήσει το έργο και μια ωραία χημεία μεταξύ τους. Τον ρόλο της Άννας ερμηνεύει η Αντωνία Πιτουλίδου, μια ξεχωριστής ποιότητας παρουσία, που επιβάλλεται τόσο ως θελκτική σόουγουμαν κατά την έναρξη της παράστασης όσο και στο φινάλε ως εύθραυστη νέα γυναίκα που υπήρξε τραγικό θύμα της σεξιστικής πραγματικότητας. Πολύ καλό το σκηνικό της Νατάσας Παπαστεργίου μεταφέρει καίρια τη θλιβερή, παγωμένη ατμόσφαιρα του νεκροτομείου.

Περισσότερες πληροφορίες

Αξύριστα πηγούνια

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Το βραβευμένο κοινωνικό δράμα φλερτάρει με το χιούμορ, το ρεαλισμό και το σασπένς, μιλώντας για την ανθρώπινη εκμετάλλευση, τους μετανάστες, το σεξισμό, τις οικονομικές ανισότητες και τις σχέσεις εξουσίας. Τρεις άνδρες που δουλεύουν σε ένα νεκροτομείο εργάζονται καθημερινά στην υπηρεσία τους στην υπόγεια πτέρυγα. Από τους πάνω ορόφους δέχονται και στη συνέχεια ταξινομούν, φροντίζουν και φυλάνε προσωρινά ανθρώπους που δεν κατάφεραν να επιζήσουν. Ακολουθούν μια ρουτίνα με τυπικές διαδικασίες. Απόψε όμως έρχονται αντιμέτωποι με το νεκρό σώμα μιας γυναίκας, μίας στρίπερ με ξένη καταγωγή. Η αιτία του θανάτου της και το είδος της σχέσης που τους συνέδεε μαζί της είναι κάτι που ξεδιπλώνεται με συγγραφική δεξιοτεχνία στην πορεία, όσο εξελίσσεται η δράση. Αυτός είναι ο πυρήνας της ιστορίας του Γιάννη Τσίρου, που χρησιμοποιεί το μoτίβο του ανδρικού βλέμματος πάνω στο ανυπεράσπιστο γυναικείο σώμα, για να συνθέσει ένα έργο που φωτίζει ζητήματα πατριαρχίας, σεξισμού και εκμετάλλευσης.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

42 θεατρικές παραστάσεις που συνεχίζονται μετά το Πάσχα

Σημαντικά έργα της παγκόσμιας δραματουργίας, η ελληνική δραματουργία σε πολλές διαφορετικές εκφάνσεις, ερευνητικό θέατρο, δικαστικό δράμα και μυστήριο, θέατρο έξω από το θέατρο και ιστορίες αληθινών προσώπων που ενέπνευσαν θεατρικά έργα. Όλα αυτά συμπεριλαμβάνονται στο σύνολο των θεατρικών παραστάσεων που συνεχίζονται μετά το Πάσχα, δίνοντάς μας μια ακόμα ευκαιρία για ανοιξιάτικες εξορμήσεις στη θεατρική Αθήνα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
10/05/2024

"If I can not dance, I will not be a part of your revolution" δηλώνει η Μαρία Κολιοπούλου στο νέο της έργο

Στο νέο της χορογραφικό έργο μεγάλης κλίμακας, το ιδρυτικό μέλος της ομάδας Πρόσχημα συμπράττει με ερμηνεύτριες διαφορετικών ηλικιών και ικανοτήτων αναζητώντας την βαθιά απόλαυση της στιγμής.

"The last lunch" σερβίρει το πρώτο αγγλόφωνο θέατρο στην Ελλάδα

Το Theatre of the No, μετά την επιτυχία της παράστασης "Περιμένοντας τον Γκοντό", παρουσιάζει τη μουσική κωμωδία του Γιόελ Γούλφχαρτ σε σκηνοθεσία του Μάνου Τσότρα.

"Ηλικία και διακρίσεις" είναι το νέο θέμα του κύκλου συζητήσεων του Εθνικού

Σε συνέχεια της πρωτοβουλίας που πυροδοτεί τον διάλογο για φλέγοντα κοινωνικά ζητήματα, έρχεται μία νέα συζήτηση με ελεύθερη είσοδο, όπου θα μιλήσουν μεταξύ άλλων η Μαριάννα Κάλμπαρη, η Αλίκη Αλεξανδράκη και ο Θέμης Πάνου.

To 3ο Φεστιβάλ σύγχρονου καλλιτεχνικού καμπαρέ έρχεται στο Red Jasper Cabaret Thatre

Το φεστιβάλ της καμπαρέ θεατρικής σκηνής της Κυψέλης είναι και πάλι εδώ για να προσφέρει στο κοινό δέκα ημέρες με παραστάσεις θεάτρου, χορού, cabaret acts, music performances, aerial acrobatics, drag performances και πολλά ακόμη.

Θέλω να σου κρατάω το χέρι

Οι σύγχρονες σχέσεις και οι ρόλοι των δύο φύλων μέσα σε αυτές απασχολούν το πρώτο θεατρικό έργο του Ιορδανίδη, που κινείται με άνεση στο είδος της δραμεντί και παρουσιάζεται σε ένα φυσικό όσο και προσωπικό ανέβασμα. | Powered by Uber

Η κασέτα

Ένα από τα σημαντικότερα έργα της Λούλας Αναγνωστάκη, και συνολικά της νεοελληνικής δραματουργίας, αποτυπώνει σχεδόν προφητικά, μέσα από μια οικογενειακή ιστορία, την Ελλάδα στο μεταίχμιο δύο εποχών. Ανεβαίνει από τον Μάνο Καρατζογιάννη σε μία προσεγμένη παράσταση με μερικές πολύ ωραίες ερμηνείες. | Powered by Uber