Μια έκθεση "Δια χειρός" Άλεξ Μυλωνά εγκαινιάζεται στην Αθήνα

Το MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά εγκαινιάζει την πρώτη έκθεση του αφιερώματος «Τέσσερις Καλλιτέχνιδες, Τέσσερις Στάσεις».

Άλεξ Μυλωνά Δια χειρός © Νίκος Μάρκου

Λόγια της Άλεξ Μυλωνά, της πρωτοπόρου της ελληνικής μεταπολεμικής τέχνης, από εκδόσεις, συνεντεύξεις και δικές της σημειώσεις συνθέτουν μαζί με έργα της από όλες της περιόδους δημιουργίας της τελικά την ίδια την προσωπικότητά της στη νέα έκθεση με τίτλο "Άλεξ Μυλωνά –Δια χειρός" που θα παρουσιαστεί στο μουσείο που φέρει το όνομά της, στο Θησείο, από τις 20 Απριλίου έως τις 09 Ιουνίου, σε επιμέλεια της Κατερίνας Σύρογλου.

Η εμπειρία της γυναικείας χειραφέτησης, η ελευθερία επιλογών, η ανεξαρτησία, το θάρρος και η επιμονή παρά τις όποιες αντιξοότητες, ο ενθουσιασμός και η ακατάπαυστη προσπάθεια, αντανακλούν τη ζωή και την τέχνη της γλύπτριας. Το μάρμαρο, το μέταλλο, το χαρτί κυριαρχούν ως υλικά στην έκθεση στους τρεις ορόφους του MOMus-Μουσείου Άλεξ Μυλωνά, μαζί με αρχειακό υλικό.

Άλεξ Μυλωνά Δια χειρός
© Μάκης Σκιαδαρέσης
Η Άλεξ Μυλωνά στο εργαστήριό της με το έργο της "Γέννηση της Αφροδίτης", 1960

"Μου είπαν να γράψω κάτι για τη δουλειά μου. Δεν έγραψα ποτέ γι’ αυτήν. Έχω κάνει όμως πάρα πολλές σκέψεις πάνω σ’ αυτό το δύσκολο θέμα: την Τέχνη. Νομίζω πως το κυριότερο είναι να είμαι ειλικρινής με τον εαυτό μου. Να δίνω στα αντικείμενα με γενναιότητα τα σχήματα που μου υποβάλλει η δική μου προσωπική αισθητική αντίληψη για τις φόρμες ή τα χρώματα, ανάλογα με την ιδιοσυγκρασία μου.", σημείωνε η Άλεξ Μυλωνά (Νοέμβριος, 1956). 

Άλεξ Μυλωνά Δια χειρός
Άλεξ Μυλωνά, Τρίπτυχη πυραμίδα, 1993, σίδηρος, 41Χ86Χ15εκ., MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά

Μεγάλοι σταθμοί στη ζωή της υπήρξαν η φοίτησή της στο εργαστήριο γλυπτικής του Μιχάλη Τόμπρου στη Σχολή Καλών Τεχνών στην Αθήνα κατά τα μεταπολεμικά χρόνια και φυσικά το 1960, ως μοναδική γυναίκα στην εκπροσώπηση της Ελλάδας στην 30ή Μπιενάλε της Βενετίας, μαζί με τους Γιάννη Σπυρόπουλο, Αλέκο Κοντόπουλο, Λάζαρο Λαμέρα και Ευθύμη Παπαδημητρίου. 

Άλεξ Μυλωνά Δια χειρός
Άλεξ Μυλωνά, Καθρέφτης, 1984, μάρμαρο, 63Χ62Χ22εκ., MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά

Η καλλιτεχνική της πορεία διακρίνεται από κάποια από τα έργα-σταθμούς της: η στοχαστική και εσωστρεφής καμπυλότητα της Μητρότητας (1942), η συμπαγής πέτρινη Αμαζόνα (1953), η σταυρική, τραγική Κραυγή της Μήδειας και η ρυθμική Μπεριόσκα-Ρωσικός χορός (1957), η Γέννηση της Αφροδίτης (1960) από σφυρήλατο σίδερο, βαμμένο μαύρο, με την αυστηρή ακινησία, την μετωπικότητα και τις αιχμηρές απολήξεις που υψώνεται σαν αρχαϊκό σύμβολο, οι Προτάσεις για Αρχιτεκτονική (1976) με τους γλυπτικούς πειραματισμούς της για τον δημόσιο χώρο, τα δύο λιτά και σιωπηλά γλυπτά, η δωρική μαρμάρινη Κόρη (1997) ζευγαρωμένη με τον Κούρο (1997). 

Η ίδια, δημιουργικά αεικίνητη μέσα στις δεκαετίες, ευτύχησε να επιμεληθεί την πραγματοποίηση του ονείρου της το 2004, με την ίδρυση του Μουσείου που φέρει το όνομά της, ενοποιώντας δύο σπίτια – ένα νεοκλασικό του 1920 και ένα δείγμα αγροτικής κατοικίας του 19ου αιώνα –  στην περιοχή του Ψυρρή στο Θησείο, ως έναν πυρήνα για τη σύγχρονη γλυπτική, την έρευνα και την ανάδειξη νέων καλλιτεχνών. 

Άλεξ Μυλωνά Δια χειρός
Άλεξ Μυλωνά, Ήλιος, 1998, μάρμαρο, 77Χ77Χ77εκ., MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά

Η έκθεση είναι η πρώτη παραγωγή του MOMus-Μουσείου Άλεξ Μυλωνά για το 2024 σε μια σειρά εκθέσεων-αφιερώματος με τίτλο "Τέσσερις Καλλιτέχνιδες, Τέσσερις Στάσεις", στο οποίο πρωταγωνιστούν γυναίκες εικαστικοί και γυναίκες επιμελήτριες.

Η έκθεση επίσης συντονίζεται με το αφιέρωμα με τίτλο "’Αλεξ Μυλωνά | Εκπλήρωση" που πραγματοποιεί το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ) σε συνεργασία με την Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου, στο πλαίσιο του WOW Αθήνα 2024.

Εγκαίνια: 20/4 (12 μ.μ.)

Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Άλεξ Μυλωνά: Δια χειρός

  • Αφιερώματα

Το MOMus εγκαινιάζει μία νέα σειρά εκθέσεων προβάλλοντας σημαντικές γυναίκες γλύπτριες. Στην πρώτη από τις τέσσερις συνολικά εκθέσεις παρουσιάζονται πάνω από 100 έργα της Άλεξ Μυλωνά, συνθέτοντας το σύμπαν της γλύπτριας, η οποία είχε ως απόλυτη προτεραιότητα στο έργο της την καινοτομία στη σύγχρονη γλυπτική. Η καλλιτέχνης διοχέτευσε την ενέργεια, τη δύναμη και τη ζωντάνια της στη δημιουργική της πορεία, που ξεκίνησε το 1950 και ολοκληρώθηκε πενήντα χρόνια αργότερα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

"Η τέχνη του να μην κάνεις τίποτα και η παράλληλη πεζοπορία": Φαντασία και ρεαλισμός στην έκθεση της Άννας Αμπαριώτου

Το εικαστικό πρότζεκτ παρουσιάζεται στην γκαλερί Citronne σε επιμέλεια του Κώστα Πράπογλου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
02/05/2024

"Mindfulness στο Μουσείο": Η αργή τέχνη μπορεί να είναι ευεργετική

Το βιωματικό εκπαιδευτικό εργαστήριο - δράση "Mindfulness στο Μουσείο" στο Ίδρυμα Β&Ε Γουλανδρή στο Παγκράτι μας κάνει να δούμε αλλιώς ένα έργο τέχνης.

Πέθανε ο Αμερικανός συγγραφέας Πολ Όστερ

Ο δημιουργός της "Τριλογίας της Νέας Υόρκης" έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 77 ετών.

Μια συζήτηση με τον Πολ Όστερ

Με αφορμή τον θάνατο του Πολ Όστερ αναδημοσιεύουμε μια συνάντηση που είχαμε με τον συγγραφέα το 2014 με αφορμή την ομιλία του στη Στέγη Ωνάση. Σταρ της σύγχρονης λογοτεχνικής κοινότητας, ο Πολ Όστερ ήταν ένας προσηνής, ανεπιτήδευτος και χαμηλών τόνων άνθρωπος με απολύτως βιωματική σχέση με το γράψιμο.

Περιηγηθείτε εικονικά στην Ιερά Μονή του Οσίου Λουκά του Στειριώτη

Η νέα παραγωγή εικονικής πραγματικότητας που προβάλλεται στη "Θόλο" του "Ελληνικού Κόσμου".

Ο Δήμαρχος Αθηναίων Χάρης Δούκας μιλά για το σχέδιο που θα αλλάξει την καθαριότητα της πόλης, τη στήριξη του ανεξάρτητου πολιτισμού, το zero food waste, τις κρήνες για δωρεάν νερό και τον υπερτουρισμό

Ο Δήμαρχος Αθηναίων Χάρης Δούκας σε μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη λίγο πριν κόψει την κορδέλα του 3oυ "This is Athens – City Festival" που από την 1η Μαΐου έως και τις 2 Ιουνίου γεμίζει την πόλη πολιτισμό.

Το ΕΑΜ εγκαινιάζει τη νέα δράση "Κύκλοι Επιστημονικών Συναντήσεων. Μουσεία και Κοινωνία. Με το βλέμμα στο 2050"

Οι Κύκλοι Επιστημονικών Συναντήσεων του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου θα επιχειρήσουν να δώσουν απάντηση σε καίρια ερωτήματα που αφορούν στην διασύνδεση της κοινωνίας με τα μουσειακά ιδρύματα και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν στον 21ο αιώνα.