Τα Windows 10, τα smartphones και η αναίμακτη θυσία

Πώς (δεν) διορθώνεις ένα αχρείαστο επικοινωνιακό λάθος με ένα άλλο; Ακριβώς έτσι.

Με τον πλέον... προβλέψιμο - αλλά στις συνθήκες του Web εν τέλει αναποτελεσματικό - τρόπο, κοινώς με σχολιαστική επιβεβαίωση σε έναν αριθμό από αμερικανικά μέσα ενημέρωσης την Παρασκευή το απόγευμα, η Microsoft επιβεβαίωσε αυτό που όλοι μας εν πολλοίς "βλέπαμε να έρχεται" εδώ και καιρό: ο (υπερ)φιλόδοξος στόχος του 1 δισεκατομμυρίου συσκευών στηριγμένων σε Windows 10 μέσα σε τρία χρόνια, με άλλα λόγια έως τον Ιούλιο του 2018, δεν θεωρείται πλέον εφικτός από τον αμερικανικό κολοσσό και εγκαταλείπεται. Επισήμως. Εκπρόσωποι της Microsoft είχαν αφήσει σχετικά υπονοούμενα από τα τέλη της άνοιξης, όμως πλησιάζοντας στην συμπλήρωση ενός έτους διαδρομής των Windows 10 οι σχετικές αναλύσεις "απολογισμού" είναι αναπόφευκτες - και οι Αμερικανοί επέλεξαν να κινηθούν αμυντικά, "χαμηλώνοντας τον πήχυ" των προσδοκιών. Των δικών τους και όλων των υπολοίπων, όσων τουλάχιστον είχαν απομείνει με τέτοιες προσδοκίες σχετικές.

Το γεγονός ότι μία μεγάλη πολυεθνική της τεχνολογίας δεν κατορθώνει να επιτύχει έναν στόχο δεν είναι, από μόνο του, κάτι... τραγικό ή αξιόμεμπτο: ούτε η πρώτη είναι, ούτε η τελευταία - ο στόχος, δε, ήταν ομολογουμένως διόλου ευκαταφρόνητος. Όχι. Άξιο απορίας και αρνητικού σχολιασμού είναι το πώς η Microsoft χειρίστηκε εξ αρχής το όλο ζήτημα, με ποιούς τρόπους επεδίωξε να επιτύχει αυτόν τον στόχο και πώς, εν τέλει, επιχειρεί τώρα "να κλείσει το θέμα", προσβάλλοντας όμως την κριτική ικανότητα και την νοημοσύνη όλων μας.

Το πρώτο επικοινωνιακό λάθος της Microsoft δεν ήταν, φυσικά, άλλο από την... πομπώδη ανακοίνωση του 1 δισεκατομμυρίου συσκευών αυτή καθ' αυτή. Δεν υπήρχε, στην ουσία, κανένας απολύτως λόγος να "δεσμεύσει" η αμερικανική εταιρεία τον εαυτό της απέναντι στα μέσα ενημέρωσης και το παγκόσμιο κοινό για ένα ορόσημο που τα Windows 10... θα επιτύγχαναν ούτως ή άλλως κάποια στιγμή. Λόγος δεν υπήρχε, όμως τον αλαζονικό τρόπο σκέψης η Microsoft δεν τον έχει αποβάλλει, παρά τα λάθη και τις αθετημένες υποσχέσεις του παρελθόντος - ακόμη και μετά από την δεδηλωμένη κατεύθυνση του νέου της διευθύνοντα, του Satya Nadella, για τήρηση του περίφημου "underpromise and overdeliver" αντί για του... παραδοσιακά αντίστροφου. Όχι. Το marketing της Microsoft ήθελε "σώνει και καλά" να προωθήσει την χρήση απ' όλους μας ενός εντυπωσιακού αριθμού για να υπογραμμίσει (θεωρούσε) την εμπιστοσύνη που έχει στα Windows 10 ως προϊόν. Υπεροπτικό, αχρείαστο, εν τέλει ανόητο λάθος - ακόμη κι αν ο στόχος ήταν εφικτός. Ένα το κρατούμενο.

Δεύτερο... κρατούμενο: ο σχεδόν ερασιτεχνικός τρόπος με τον οποίο "υπολογίστηκε" αυτό το ένα δισεκατομμύριο συσκευές βασισμένες σε Windows 10. Με τις πωλήσεις των PC να συνεχίζουν να είναι καθοδικές σε παγκόσμιο επίπεδο, η Microsoft είχε να περιμένει - στην απολύτως καλύτερη περίπτωση - γύρω στα 375-400 εκατομμύρια νέους Η/Υ με νέα Windows έως το δεύτερο τρίμηνο του 2018. Αυτό, πάντοτε, αν συνεχίσουν να πωλούνται 180.000-200.000 νέα PC κάθε έτος. Με το Xbox One να έχει συνεισφέρει μόλις 20 εκατομμύρια συσκευές - δεν προβλέπεται με τα παρόντα δεδομένα να αγγίξει τα 30 πριν έλθει ο διάδοχός του, το Xbox Scorpio, τα Χριστούγεννα του 2017 - ήταν μόνο οι πωλήσεις νέων H/Y και οι αναβαθμίσεις υπαρχόντων αυτές που, εν τέλει, θα συνέθεταν ή όχι το συντριπτικά μεγάλο ποσοστό αυτού του ενός δισεκατομμυρίου συσκευών.

Κρατούμενο... τρίτο και "αλάτι στην πληγή"; Το γεγονός ότι με την ανακοίνωσή της η Microsoft προσπαθεί τώρα να "φορτώσει" την αποτυχία επίτευξης του στόχου των 1 δισεκατομμυρίου συσκευώ με Windows 10 στην αποτυχία των Lumia (!). Αναφέρεται ρητά στην δήλωσή της: "Δηλώνουμε ικανοποιημένοι με την μέχρι τώρα πορεία των Windows 10, αλλά έχοντας πλέον αλλάξει την στρατηγική μας όσον αφορά στα κινητά τηλέφωνα, θα χρειαστεί πιο πολύς χρόνος από αυτόν που μεσολαβεί έως τα μέσα του 2018 για να συγκεντρώσουμε 1 δισεκατομμύριο ενεργές συσκευές βασισμένες σε Windows 10". Ναι, το κοινό του Αθηνόραμα Digital δεν διάβασε λάθος: οι συσκευές που βάσει εμπορικής πορείας δεν υπήρχε περίπτωση να συνεισέφεραν πιο πολλά από π.χ. 40 εκατομμύρια την επόμενη διετία στο 1 αυτό δισεκατομμύριο συσκευών - 28 πωλήθηκαν συνολικά μέσα στο 2015 πριν την... ελεύθερη πτώση τους την φετινή άνοιξη - ξαφνικά... "εκτροχίασαν" όλο το "τρένο" των Windows 10 και των φιλοδοξιών της Microsoft γι' αυτό! Αστεία πράγματα, με οποιαδήποτε έννοια της λέξης.

Όχι. Η πικρή αλήθεια είναι πως οι συσκευές με Windows Mobile 10 ποτέ δεν θα "έκαναν την διαφορά" στον στόχο του 1 δις συσκευών, όπως δεν θα την έκανε και το Hololens ή οι συσκευές The Internet of Things (οι οποίες κατά την γνώμη μας δεν έπρεπε να προσμετρώνται σε αυτό το σύνολο καθώς δεν έχουν πρόσβαση στο Windows Store και τα ενοποιημένα apps του). Η ακόμη πικρότερη, τύπου... φαρμάκι, αλήθεια είναι πως η Microsoft ανέμενε πολύ μεγαλύτερο ποσοστό των χρηστών Windows 7/8/8.1 να μεταβεί στα Windows 10 από αυτό που επέλεξε τελικά να το κάνει - γι' αυτό και έγινε τόσο ανυπόφορα και εξοργιστικά επιθετική στις κινήσεις της για "προώθηση" της σχετικής δωρεάν αναβαθμισης όσο περνούσε ο καιρός. Για τους δικούς τους λόγους, ωστόσο, 800-900 εκατομμύρια χρήστες επέλεξαν να μην κάνουν αυτήν την αναβάθμιση, περιορίζοντας την πελατειακή βάση των Windows 10 σε 370-380 εκατομμύρια χρήστες έως τις 29/7, ημέρα λήξης της σχετικής προθεσμίας.

Αυτό που συμβαίνει είναι, με πολύ απλά λόγια, το εξής: τα Windows Mobile 10 και τα Lumia χρησιμοποιούνται ως "αποδιοπομπαίος τράγος" - αφού περισσότερες συνέπειες αρνητικές από αυτές που έχουν ήδη υποστεί δεν μπορούν να υποστούν - για την διόρθωση ενός επικοινωνιακού λάθους που δεν υπήρχε λόγος να γίνει εξ αρχής. Έτσι όμως η Microsoft επιδεικνύει ουσιαστική θρασυδειλία και σίγουρα περιφρόνηση στην νοημοσύνη μας. To κάνει, δε, τόσο απροκάλυπτα, όσο και αχρείαστα - γιατί... το ειρωνικό σε όλα αυτά; Σχεδόν 400 εκατομμύρια ενεργές συσκευές βασισμένες σε Windows 10 συνεχίζουν να είναι ένα ρεκόρ αξιοθαύμαστο ούτως ή άλλως. Τα Windows 10 συνεχίζουν να είναι τα καλύτερα Windows που έχουν κυκλοφορήσει ποτέ ούτως ή άλλως. Και, όπως προαναφέραμε, αυτό το πολυσυζητημένο 1 δισεκατομμύριο ενεργών συσκευών τα Windows 10 θα το ξεπεράσουν ούτως ή άλλως.

Προς τί, λοιπόν, όλα αυτά; Θεωρούμε πως το τμήμα του marketing της Microsoft, συγκεκριμένα διακεκριμένα στελέχη της, ακόμη και ο Satya Nadella προσωπικά, χρωστούν στο κοινό απαντήσεις για τις σχετικές επιλογές. Έτσι γι' αλλαγή, απαντήσεις ικανοποιητικές κι όχι αποπροσανατολιστικές. Θα τις δώσουν; Το άλλο, με τα "δωρεάν Windows", το ξέρετε...;

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ