"Η Δεξιά, η Αριστερά και ο κυρ-Παντελής": Η σπαρταριστή πολιτική κωμωδία συνεχίζεται

"Η Δεξιά, η Αριστερά και ο κυρ-Παντελής": Η σπαρταριστή πολιτική κωμωδία συνεχίζεται

Το ιστορικό έργο των Σακελλάριου-Γιαννακόπουλου συνεχίζει την επιτυχημένη πορεία του στο Μικρό Παλλάς σε σκηνοθεσία του Σταμάτη Φασουλή

Ένα ξεχωριστό έργο του νεοελληνικού θεάτρου επέλεξε ο Σταμάτης Φασουλής, σκηνοθετώντας μία από τις πιο ξεχωριστές παραστάσεις της σεζόν. Στην κωμωδία που υπογράφει το δίδυμο των μεγαλύτερων θεατρικών και κινηματογραφικών επιτυχιών, Αλέκος Σακελλάριος και Χρήστος Γιαννακόπουλος, παρακολουθούμε την ιστορία μιας μεσοαστικής οικογένειας από την Απελευθέρωση μέχρι τα Δεκεμβριανά και τη Συνθήκη της Βάρκιζας. Όχι μόνο εκτός αλλά και εντός του σπιτιού επικρατεί εμφύλιος, με τον ένα γιο της οικογένειας να είναι δεξιός και τον άλλον να είναι αριστερός, ενώ, ανάμεσα στα "πυρά" τους βρίσκεται ο πατέρας τους, ο φιλήσυχος κυρ-Παντελής, η μητέρα τους, Αθηνά, και η οικιακή βοηθός, η Φρόσω.

Οι δύο συγγραφείς έχουν μεταφέρει με δεξιοτεχνία την επικαιρότητα της μεταπολεμικής εποχής στη σκηνή του θεάτρου, καθώς η δυσάρεστη πραγματικότητα ενός λαού αντικατοπτρίζεται στους τέσσερις τοίχους ενός σπιτιού που έχει μοιραστεί στα δύο, όπως όλη η Ελλάδα. Μέσα από τις κωμικές καταστάσεις, το έργο καταφέρνει να μιλήσει για πολύ σοβαρές καταστάσεις και θέματα που απασχολούν ακόμη την ελληνική κοινωνία κι έτσι αποδεικνύεται εξαιρετικά επίκαιρο. Μάλιστα, ο Σταμάτης Φασουλής έχει προσθέσει μια δική του παρέμβαση στο τέλος της παράστασης, που φέρνει το έργο ακόμη πιο κοντά στην εποχή μας. 

Η απόφαση του Σταμάτη Φασουλή να ανεβάσει ένα ολιγοπαιγμένο και σχεδόν άγνωστο έργο σημαντικής ιστορικής αξίας είναι αξιέπαινη και η παράσταση χαρίζει γέλιο, πότε πικρό και πότε σπαρταριστό. Ο Φασουλής ερμηνεύει, μάλιστα, το ρόλο του κυρ-Παντελή, ο οποίος καταλήγει να πληρώνει ο ίδιος τις συγκρούσεις των γιων του, με μια ερμηνεία που αποκαλύπτει τη κωμικοτραγική συνθήκη που βιώνει ο ήρωας - αλλά και η ίδια η χώρα. Στο κωμικό αποτέλεσμα της παράστασης συνεισφέρει ιδιαιτέρως η Ελένη Καστάνη στο ρόλο της μητέρας, η οποία εμφανίζεται συνεχώς σε σύγχυση σχετικά με το ποιες ξένες δυνάμεις βρίσκονται πίσω από κάθε στρατόπεδο.

Ο Γιώργος Βουρδαμής και ο Απόστολος Καμιτσάκης ερμηνεύουν πολύ ωραία τους δύο αδερφούς που βρίσκονται σε συνεχή εμφύλιο, όπως ο Γιώργος Κορομπίλης και η Μαρία Καραβά που υποδύονται από δύο ρόλους ο καθένας (του Πολιτοφύλακα και του Εθνοφύλακα, και της Εαμίτισσας και της Εθνικίστριας, αντίστοιχα), μεταφέροντας στη σκηνή το ταραγμένο κλίμα της περιόδου. Η Δέσποινα Πολυκανδρίτου είναι συγκινητική στο ρόλο της λαϊκής υπηρέτριας, ενώ ο Γιώργος Δεπάστας, ως φίλος του Παντελή, συνεισφέρει με την εμπειρία του στο κωμικό αποτέλεσμα. 

Προπώληση εισιτηρίων, more.com

TIPS

Ο Αλέκος Σακελλάριος και ο Χρήστος Γιαννακόπουλος πήραν το ρίσκο να επενδύσουν κωμικά στη μεγάλη πληγή του Εμφυλίου όσο αυτή ήταν εν εξελίξει. Η κωμωδία τους, «Η Δεξιά, η Αριστερά και ο κυρ-Παντελής»,  είναι η πρώτη με αυτή τη θεματική που ανέβηκε στο ελεύθερο θέατρο και καταγράφηκε ως μια ξεχωριστή στιγμή στη μεταπολεμική δραματουργία. Παρουσιάστηκε πρώτη φορά το 1946 από το Θίασο Κοτοπούλη στο θέατρο Rex, με πρωταγωνιστή τον Βασίλη Λογοθετίδη.
Πρόκειται για το δεύτερο έργο μιας εν δυνάμει τριλογίας, που περιλαμβάνει την κωμωδία «Οι Γερμανοί ξανάρχονται», που γράφτηκε την περίοδο του Εμφυλίου, και την «Ανώμαλη προσγείωση» που ανέβασε για πρώτη φορά το θέατρο Τέχνης του Καρόλου Κουν και μετέπειτα, στη δεκαετία του ’60, την παρουσίασε ο θίασος του Λάμπρου Κωνσταντάρα με τον τίτλο «Υπάρχει και φιλότιμο», που μεταφέρθηκε αργότερα με μεγάλη επιτυχία και στον κινηματογράφο.
Τα σκηνικά και τα κοστούμια της παράστασης υπογράφει ο Πάρις Μέξης, τους φωτισμούς η Χριστίνα Θανάσουλα και τον ηχητικό σχεδιασμό ο Αντώνης Παπακωνσταντίνου.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Μικρό Παλλάς

 Αμερικής 2 (City Link)
 2103210025