Μια ολόκληρη ζωή χωράει μέσα σε 110 λεπτά στη μαύρη κωμωδία "Ορέστεια του Στρίντμπεργκ” που έγραψε και σκηνοθετεί η Λένα Κιτσοπούλου στην Κάτω Σκηνή του Άνεσις. Αντλώντας έμπνευση από τρία σπουδαία δραματικά έργα του Σουηδού δραματουργού, το " Χορό του Θανάτου", τους "Δανειστές" και την "Πιο Δυνατή" φτιάχνει μια νέα ιστορία, δική της… δική μας, παγκόσμια για να μας δείξει μέσα από συμβολισμούς, μάταιους έρωτες, το παιχνίδι εξουσίας, την άσκοπη βαναυσότητα, την αποκαθήλωση της πίστης, τις χαρές και τις ματαιώσεις του συζυγικού βίου.
Τα τρία έργα του Στρίντμπεργκ και κυρίως, ο "Χορός του Θανάτου" στον οποίο βασίζεται η Κιτσοπούλου, θέτουν στο επίκεντρο το γάμο, τις δραματικές καταστάσεις που μπορούν να αναπτυχθούν σε μία σχέση. Χρησιμοποίησε την "Ορέστεια" και τα θέματα εκδίκησης, των Ερινύων και των ενοχών, με τα οποία καταπιάνεται η τραγωδία του Αισχύλου, βρήκε τον τρόπο να τα βάλει στο ζήτημα του Στρίντμπεργκ. Αυτή η τραγωδία, μπορεί να χωρέσει σε ένα μικρό στιγμιότυπο ενός έγγαμου βίου που μπορεί να είναι και αυτός μια τραγωδία…ή ακόμα καλύτερα μια μαύρη κωμωδία. Θα το νιώσετε από τον τρόπο με τον οποίο η Κιτσοπούλου "συνδυάζει, αποδομεί, κατακρεουργεί τα τρία κείμενα του μεγάλου αντισυμβατικού Σουηδού θεατρικού συγγραφέα", κάνει μαύρο χιούμορ με τον πιο εύστοχο τρόπο.
Με σεβασμό και γνώση και για το στριντμπεργκικό υπόβαθρο και με αφορμή τη σχέση ενός ζευγαριού είκοσι πέντε χρόνων, η Κιτσοπούλου "ανοίγει" πάρα πολλά θέματα για την συνύπαρξη, την αγάπη, τον έρωτα και αρχίζει η αποδόμηση. Στο σπίτι στο οποίο διαδραματίζεται η "Ορέστεια του Στρίντμπεργκ" ζουν πέντε πρόσωπα που τα ερμηνεύουν η Ευδοκία Ρουμελιώτη, ο Χρήστος Σαπουντζής, ο Χρήστος Μαλάκης, η Μαρία Μοσχούρη και ο Γιάννης Μπαριτάκης. Μοιράζονται μαζί μας την ιστορία τους, πάσχουν, βασανίζονται ακατάπαυστα στο εγώ και το εμείς, φυλακισμένα στις συμβάσεις που ποτέ δεν σταματούν να καθορίζουν τη ζωή και συγκρούονται κατά μέτωπο με τις επιθυμίες μας.
Ο Χρήστος Σαπουντζής και η Ευδοκία Ρουμελιώτη υποδύονται το ζευγάρι που μετρά 25 χρόνια γάμου, νιώθουν μίσος ο ένας για τον άλλο, αλλά ταυτόχρονα κανένας από τους δύο δεν μπορεί να αποχωριστεί τον άλλον. Υπάρχει η τρομακτική συνήθεια που τους συνδέει και μία ερωμένη- υπηρέτρια που παίζει καθοριστικό ρόλο στη σχέση του ζευγαριού, όπως και ο μακρινός ξάδελφος που έρχεται στο σπίτι και τον ερμηνεύει ο Χρήστος Μαλάκης. Η παρουσία του είναι αμφιλεγόμενη….και μέσα από το πρόσωπο αυτό η Κιτσοπούλου βρίσκει τον τρόπο να κάνει ένα σχόλιο για την αποδοχή των φύλων και για το non binary που συζητιέται πολύ σήμερα.
Εκτός όμως από την “Ορέστεια του Στρίντμπεργκ”, η Happy Productions παρουσιάζει έξι ακόμα νέες παραγωγές για τη σεζόν 2024-25 στο θέατρο Νέος Ακάδημος, το Άνεσις και το "Δημήτρης Χορν" που ετοιμάζονται να κάνουν πρεμιέρα ή έχουν ήδη ξεκινήσει να παίζονται μέσα στον Οκτώβριο.
Παράλληλα, παρουσιάζεται για τρίτη σεζόν το "Εφύτευσεν ο Θεός Παράδεισον" των C for Circus στην Κάτω Σκηνή του Άνεσις. Ένα έργο γροθιά στο στομάχι, που έχει μετρήσει διαρκή sold out και πολλά βραβεία, σε κείμενο και σκηνοθεσία της Βαλέριας Δημητριάδου, εμπνευσμένο από πραγματικές ιστορίες θυμάτων, που πραγματεύεται ένα τραγικά επίκαιρο θέμα, μία από τις ισχυρότερες μορφές έμφυλης βίας, το sex trafficking.
Στην Πάνω Σκηνή του ίδιου θεάτρου παίζεται το έργο "Anna-X" του Τζόζεφ Τσάρλτον, σε σκηνοθεσία της Λίλλυς Μελεμέ με την Αναστασία Παντούση και τον Γιώργο Νούση. Πρόκειται για την απίστευτη κι όμως αληθινή ιστορία της Άννα Σορόκιν, δήθεν κληρονόμου και απατεώνισσας που ξεγέλασε την ελίτ της Νέας Υόρκης. Η παράσταση, παρουσιάζεται σε αποκλειστικότητα στην αθηναϊκή σκηνή μετά τη σαρωτική επιτυχία της στο λονδρέζικο Γουέστ Εντ.
Στην ίδια σκηνή του Άνεσις (από 20/11), θα μας ταξιδέψει, σε κείμενο της Τζούλιας Διαμαντοπούλου και σκηνοθεσία του Δημήτρη Αγιοπετρίτη Μπογδάνου, η αληθινή συγκινητική ιστορία του "Ανθρώπου Ελέφαντα", ενός φρικτά παραμορφωμένου άνδρα, που έγινε γνωστή από την πολυβραβευμένη κινηματογραφική ταινία του Ντέιβιντ Λιντς και δεν έχει σταματήσει να εμπνέει το κοινό από την πρώτη της καταγραφή το 1920. Στην παράσταση “’Ο Άνθρωπος ελέφαντας, έτσι τον είπαν” πρωταγωνιστούν οι Βίκυ Παπαδοπούλου, Γιώργος Στάμος, Άλκης Μπακογιάννης, Δημοσθένης Φίλιππας.
Στον Νέο Ακάδημο ο Πυγμαλίων Δαδακαρίδης σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί στη θεατρική μεταφορά της οσκαρικής ταινίας "Η φάλαινα" . Την συγκινητική ταινία με τον βραβευμένο με Όσκαρ Μπρένταν Φρέιζερ για το ρόλο του αυτοκαταστροφικού, παχύσαρκου Τσάρλι, μεταφέρει για πρώτη φορά στην ελληνική σκηνή ο ταλαντούχος ηθοποιός. Συμπρωταγωνιστούν οι Ευσταθία Tσαπαρέλη, Γιώργος Μπένος, Ασημένια Βουλιώτη και Τζωρτζίνα Παλαιοθόδωρου, σε θεατρική απόδοση του Αντώνη Γαλέου.
Στο ίδιο θέατρο επέτερψε μία μεγάλη θεατρική επιτυχία που μετρά 13 χρόνια στο θεατρικό σανίδι. Είναι ο εμβληματικός μονόλογος του Αντώνη Τσιπιανίτη Αθερινού "Η πόρνη από πάνω", που αποδείχθηκε μια ερμηνεία ζωής για την Κατερίνα Διδασκάλου. Μια ολόκληρη ζωή σε ενενήντα λεπτά πετυχαίνει να αναπαραστήσει η Κατερίνα Διδασκάλου καθώς ερμηνεύει με αξιοθαύμαστη αμεσότητα, λιτότητα και μέτρο τον καλογραμμένο μονόλογο μιας μιας καταπιεσμένης χήρας νοικοκυράς, της Ερατώς, με την σκηνοθετική καθοδήγηση του Σταμάτη Πατρώνη.
Ο "Μάρτυρας κατηγορίας" της Αγκάθα Κρίστι παίζεται φέτος στο θέατρο "Δημήτρης Χορν", μετά από μία πολύ επιτυχημένη σεζόν με 185 sold out παραστάσεις. Το διάσημο δικαστικό θρίλερ της μετρ του αστυνομικού μυστηρίου σκηνοθετεί ο Νικορέστης Χανιωτάκης με έναν πολυμελή θίασο αγαπημένων ηθοποιών. Ένας από αυτούς είναι και ο σκηνοθέτης της παράστασης Νικορέστης Χανιωτάκης που μαζί με τους Όμηρο Πουλάκη και Κώστα Κόκλα συναντούν τους Ευγενία Δημητροπούλου, Γιάννη Δρακόπουλο, Μελίνα Βαμβακά, Χάρη Γρηγορόπουλο, Θανάση Κουρλαμπά και Νίκη Παλληκαράκη, για να ζωντανέψουν τη θεατρική εκδοχή μίας από τις εκατό καλύτερες νουβέλες όλων των εποχών, σύμφωνα με την βρετανική Crime Writers' Association.
Προπώληση εισιτηρίων από το more.com: “Μάρτυρας κατηγορίας”, “Η φάλαινα”, “Anna-X”, “’Ο Άνθρωπος ελέφαντας’, έτσι τον είπαν”, “Η Ορέστεια του Στρίντμπεργκ”, “Και εφύτευσεν ο Θεός Παράδεισον”, “Η πόρνη από πάνω”.
Φωτογραφίες: Πάτροκλος Σκαφίδας©, Λίνα Οικονόμου©, ndp photo agency©.
TIPS
Υπάρχουν κάποια θέματα που “βασάνισαν” τη σκέψη του Στρίντμπεργκ και ο προβληματισμός του αποτυπώθηκε στα τρία έργα πάνω στα οποία βασίστηκε η “Ορέστεια του Στρίντμπεργκ”. Η ανάγκη κάθε ανθρώπου για αγάπη και ευτυχία, η σαθρότητα του γάμου, η σύγκρουση των δύο φύλων,η ανομολόγητη επιθυμία της σάρκας, η πίστη, η απιστία, η ζήλια, το αίσθημα μηδαμινότητας και οφειλόμενης υποταγής των «υπηρετριών».
Το θέατρο της Λένας Κιτσοπούλου είναι αιχμηρό, καταγγελτικό και τολμηρό. Χωρίς να μασάει τα λόγια της, παίζοντας με τον ρεαλισμό και τον συμβολισμό στέκεται με σεβασμό στην ψυχογραφική και υπαρξιακή δύναμη των κοινωνικών δραμάτων του Στρίντμπεργκ και δημιουργεί μια δυνατή, σύγχρονη ιστορία.
Ο ξύλινος σκηνικός χώρος που δημιούργησε η Μαγδαλινής Αυγερινού εντείνει την αίσθηση της καταπίεσης, δημιουργεί το ιδανικό περιβάλλον για να νιώσουμε το αδιέξοδο στο οποίο βρίσκονται οι ήρωες. Την πρωτότυπη μουσική σύνθεση είναι του ECATI και οι φωτισμοί του Νίκου Βλασσόπουλου.