Ο θρυλικός γαλλικός θίασος της Comédie Française παρουσιάζει μία σύγχρονη συγκλονιστική ιστορία που εμπνέεται από την «Εκάβη» του Ευριπίδη, σε σκηνοθεσία του σπουδαίου Πορτογάλου σκηνοθέτη Τιάγκο Ροντρίγκες
Στις 26 και 27 Ιουλίου θα παρουσιαστεί στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου μία παράσταση διεθνούς ακτινοβολίας σε σκηνοθεσία του διάσημου Τιάγκο Ροντρίγκες. Ο συγγραφέας, σκηνοθέτης και διευθυντής του Φεστιβάλ της Αβινιόν, στην πρώτη του συνεργασία με τον κορυφαίο θίασο της Comédie Française, παρουσιάζει την παράσταση «Hecuba, not Hecuba». Ο ιστορικός γαλλικός θίασος θα αναμετρηθεί με τον μύθο της Εκάβης, σε μια παράσταση όπου η τραγωδία του Ευριπίδη συναντά την πραγματικότητα και το θέατρο τη δικαιοσύνη. Πώς συνδέονται τα προβλήματα του αρχαίου και του σύγχρονου κόσμου; Τι κοινό έχει μια Τρωαδίτισσα με μια σημερινή γυναίκα, ηθοποιό και μητέρα;
Η παράσταση παρουσιάζει τη ζωή της Νάντιας, μίας ηθοποιού και μητέρας, η οποία μοιράζεται ανάμεσα στη σκηνή του θεάτρου και στην αίθουσα του δικαστηρίου. Στην «Εκάβη» του Ευριπίδη, η πρώην βασίλισσα, που με την πτώση της Τροίας έχασε τα πάντα -τον άντρα της, την ελευθερία της, τα παιδιά της- αξιώνει δικαιοσύνη. Στο νέο έργο, η Νάντια, ενώ βρίσκεται σε πρόβες για να ερμηνεύσει την Εκάβη, ανακαλύπτει ότι ο έφηβος γιος της, που βρίσκεται στο φάσμα του αυτισμού, έχει υποστεί κακοποίηση στο δημόσιο ίδρυμα όπου φιλοξενείται.
Ανάμεσα στις γραμμές της αρχαίας τραγωδίας γεννιέται μία σύγχρονη τραγωδία, με ρίζες στην πραγματικότητα, καθώς αναφέρεται σε ένα δημόσιο σκάνδαλο που ξέσπασε στην Ελβετία σχετικά με την κακοποίηση αυτιστικών παιδιών σε κρατικά ιδρύματα. Το τελικό κείμενο της παράστασης γράφτηκε από τον Ροντρίγκες κατά τη διάρκεια των προβών, ειδικά για τους ηθοποιούς της Comédie Française, του αρχαιότερου εν ενεργεία θιάσου της Ευρώπης, που ιδρύθηκε τον 17ο αι. και λειτουργεί αδιαλείπτως από τότε.
Η παράσταση "Hecuba, not Hecuba" θέτει ερωτήματα για τη δικαιοσύνη, το θέατρο, τη μητρότητα, τη θηλυκότητα. Την ίδια στιγμή ανταποκρίνεται στην πεποίθηση του σκηνοθέτη πως η αρχαία ελληνική τραγωδία αποτελεί μια παγκόσμια γλώσσα με την οποία μπορούν να συνομιλήσουν και από την οποία εμπνέονται καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο. Η παράσταση έκανε πρεμιέρα στο φετινό Φεστιβάλ της Αβινιόν, αποσπώντας διθυραμβικές κριτικές που έκαναν λόγο για «υψηλή τέχνη» που «κόβει την ανάσα», για μια παράσταση «διαυγή, χωρίς υπερβολές, που οικοδομεί με σιγουριά μια γέφυρα ανάμεσα στην αρχαιότητα και το σήμερα».
TIPS
Το εντυπωσιακό σκηνικό της παράστασης εμπνέεται από ένα ρωμαϊκό άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου και του σκύλου του και παραπέμπει στην προφητεία που ήθελε την Εκάβη να μεταμορφώνεται σε σκύλα με κόκκινα μάτια.
H Comédie Française λειτουργεί από το 1680, όταν με διαταγή του Λουδοβίκου 14ου συνενώθηκαν οι δύο θίασοι της χώρας, ένας εκ των οποίων είχε ιδρυθεί από τον Μολιέρο. Για χρόνια είχε την αποκλειστική δικαιοδοσία να ανεβάζει έργα του Μολιέρου και των Γάλλων κλασικών και είναι το μόνο γαλλικό θέατρο με σταθερό θίασο. Την Ελλάδα επισκέφτηκε πρώτη φορά το 1962 κι έπειτα το 2014 και το 2022, ενώ το 2019 παρουσίασε για πρώτη φορά δουλειά της στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με την παράσταση «Ηλέκτρα/Ορέστης», σε σκηνοθεσία του Ίβο βαν Χόβε, που αποθεώθηκε από κοινό και κριτικούς.
Συγγραφέας θεατρικών έργων και σκηνοθέτης, ο Τιάγκο Ροντρίγκες πιστεύει απόλυτα στο ισότιμο, συμμετοχικό πνεύμα ως αρχή της θεατρικής πράξης. Από το 2015 έως το 2021, ήταν Διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου της Λισαβόνα Dona Maria II, ενώ το 2023 ανέλαβε Διευθυντής του Φεστιβάλ της Αβινιόν. Στη χώρα μας, έχουμε δει δύο παραστάσεις του, στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση το 2016 (το συγκινητικό «By heart», όπου έμπλεξε την ιστορία της γιαγιάς του με τα σονέτα του Σαίξπηρ) και το 2023 (την αιρετική «Καταρίνα και η ομορφιά να σκοτώνεις φασίστες»).