"Cindy Sherman at Cycladic": Μια ανατρεπτική φωτογράφος στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

"Cindy Sherman at Cycladic": Μια ανατρεπτική φωτογράφος στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Το μουσείο παρουσιάζει ένα μεγάλο αφιέρωμα για τη θρυλική φωτογράφο Cindy Sherman, φιλοξενώντας μια σειρά από πρώιμα έργα της στο Μέγαρο Σταθάτου.

Το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης τιμά μία από τις σπουδαιότερες Αμερικανίδες καλλιτέχνιδες παρουσιάζοντας την έκθεση «Cindy Sherman at Cycladic: Πρώιμα έργα»  στο Μέγαρο Σταθάτου μέχρι τις 4 Νοεμβρίου. Πρόκειται για την πρώτη μουσειακή έκθεση με φωτογραφικά έργα της Cindy Sherman στην Ελλάδα, στην οποία θα παρουσιαστούν έργα-ορόσημα από την πρώιμη σειρά φωτογραφιών Untitled Film Stills (1977-1980), καθώς και από τις σειρές Rear Screen Projections (1980), Centerfolds (1981) και Color Studies (1981-1982).  Η έκθεση πραγματοποιείται με κύριο χορηγό την Rolex.

Η καλλιτεχνική πρακτική της Cindy Sherman, που κινείται ανάμεσα στη φωτογραφία και την περφόρμανς, την καθιέρωσε ως πρωτοπόρο του μέσου στα τέλη των 70s. Η καλλιτέχνιδα δουλεύει μόνη της στο στούντιο, αναλαμβάνοντας η ίδια τον ρόλο της μακιγιέζ, της κομμώτριας, της στυλίστριας και της σκηνοθέτιδας καθώς μεταμορφώνεται σε διάφορους επινοημένους χαρακτήρες που απαθανατίζει στις φωτογραφίες της. Πρωταρχική της έμπνευση οι γυναικείες εικόνες και τα στερεότυπα που προβάλλονται σε τηλεόραση και σινεμά, όπως η μοιραία γυναίκα, τα κορίτσια καριέρας, η νοικοκυρά, τις οποίες προβάλλει στα έργα της Sherman κατακρίνοντας τους παραδοσιακούς ρόλους και την ταυτότητα των φύλων.

Για περισσότερες από τέσσερις δεκαετίες, οι ανατρεπτικές φωτογραφίες της Νεοϋορκέζας καλλιτέχνιδας διερευνούν θέματα σχετικά με την αναπαράσταση και την ταυτότητα στα σύγχρονα μέσα επικοινωνίας. Η Sherman άρχισε να αναγνωρίζεται στον χώρο της φωτογραφίας στα τέλη του 1970 ως μέλος της καλλιτεχνικής ομάδας Pictures Generation. Ενδιαφέρθηκε για τη φωτογραφία ενώ σπούδαζε στο Κρατικό Κολλέγιο του Μπάφαλο στις αρχές της δεκαετίας του 1970.

Το 1977 ξεκίνησε τη διεθνώς αναγνωρισμένη σειρά ασπρόμαυρων φωτογραφιών «Untitled Film Stills». Πρόκειται για 70 ασπρόμαυρα πορτραίτα, στα οποία η Sherman προσωποποιεί πληθώρα στερεοτυπικών γυναικείων χαρακτήρων που αντλούν έμπνευση από τις εικόνες του Χόλιγουντ, τα φιλμ νουάρ και τις Β-movies. Το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης παρουσιάζει την εμβληματική φωτογραφική σειρά στο σύνολό της, καθώς και τις έγχρωμες λήψεις του «Rear Screen Projections», στο οποίο η Sherman υιοθέτησε για πρώτη φορά μια τεχνική που χρησιμοποιούσε συχνά ο Άλφρεντ Χίτσκοκ. Η τεχνική αυτή της προσέφερε μεγαλύτερο έλεγχο επί του τελικού αποτελέσματος, συνεχίζοντας έτσι τον καλλιτεχνικό της διάλογο με τον κινηματογράφο.

Ένα χρόνο αργότερα, το περιοδικό τέχνης Artforum, ανέθεσε στη Sherman να δημιουργήσει νέες εικόνες – πρόσκληση που οδήγησaν στη σειρά φωτογραφιών «Centerfolds» (1981). Με ξεκάθαρες αναφορές σε ερωτικές εικόνες που συνήθως συναντούσε κανείς σε ανδρικά περιοδικά της εποχής, η Sherman αμφισβήτησε το διαδεδομένο τρόπο κατανάλωσης εικόνων, ειδικά όσων απεικονίζουν γυναίκες, εστιάζοντας στην ηδονοβλεπτική ματιά του θεατή. Το περιοδικό δεν δημοσίευσε ποτέ τις συγκεκριμένες φωτογραφίες από φόβο για τις αντιδράσεις της κοινής γνώμης. Οι φωτογραφίες αυτές όμως, αποτελούν μία από τις πιο γνωστές σειρές έργων της Sherman.

Η τελευταία σειρά φωτογραφιών που εκτίθεται στο Μέγαρο Σταθάτου είναι τα «Color Studies»: κάθετα έργα μεγάλης κλίμακας αναδεικνύουν τους πειραματισμούς της φωτογράφου με το χρώμα και τη σκιά, αλλά και την τάση της να παίζει με τα τα εύθραυστα όρια ανάμεσα στο τι είναι πραγματικό και τι τεχνητό, καλύπτοντας και αποκαλύπτοντας τα θέματα των λήψεων μέσω της σκιάς και του φωτός.

Καθώς η έκθεση «Cindy Sherman at Cycladic: Πρώιμα έργα» αποκαλύπτει και, επιπλέον, επιχειρεί να αποδομήσει τους ρόλους και τα στερεότυπα των γυναικών, στην πτέρυγα της Νεοφύτου Δούκα παρουσιάζεται επίσης μια μικρή αρχαιολογική έκθεση με τίτλο «Οι πολλαπλοί ρόλοι της γυναίκας στην Aρχαιότητα». Κεντρική θεματική της έκθεσης είναι οι πολυδιάστατοι και πολυσχιδείς ρόλοι της γυναίκας στην αρχαιότητα. όπως αυτοί καταγράφονται μέσα από αρχαιότητες των μόνιμων εκθέσεων του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης. Eιδικότερα, θα εκτίθενται εννέα επιλεγμένα αντικείμενα των μόνιμων συλλογών του μουσείου που αφορούν στη γυναίκα και χρονολογούνται από τις απαρχές της προϊστορίας των Κυκλάδων μέχρι και την ελληνιστική εποχή. Επίσης θα προβάλλεται μια ταινία μικρού μήκους που αφορά την εξελισσόμενη θέση της γυναίκας στην αρχαιότητα, στην οποία επιλεγμένα αντικείμενα του μουσείου αφηγούνται τους πολλαπλούς γυναικείους ρόλους. 

Αγορές εισιτηρίων εδώ.

Ξεναγήσεις κοινού:
Aπό 13/6 και κάθε Πέμπτη, 1 μ.μ. ξενάγηση στα αγγλικά, 6 μ.μ. ξενάγηση στα ελληνικά | Έως 20 άτομα ανά ξενάγηση

Ώρες λειτουργίας: Δευτ., Τετ., Παρ., Σαβ.: 10 π.μ. – 5 μ.μ., Πεμ.: 10 π.μ. – 8 μ.μ., Κυρ.: 11 π.μ. – 5 μ.μ.

Φώτο 1, 4, 5, 7, 8: Paris Tavitian © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Φώτο 2, 3, 6, 9: Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας και της Hauser & Wirth © Cindy Sherman

TIPS

Καθ’ όλη τη διάρκεια της έκθεσης θα προβάλλεται απόσπασμα από την ταινία «Transformation», μια παραγωγή του Art21 του 2009. Πρόκειται για μια ανασκόπηση επιλεγμένων έργων της Sherman και της δημιουργικής διαδικασίας που ακολουθεί για περισσότερα από σαράντα χρόνια.
Η παρουσίαση των έργων της Cindy Sherman κάτω από την ίδια στέγη με τα εκθέματα του Μουσείου Kυκλαδικής Τέχνης δημιουργεί συσχετισμούς με τα φημισμένα γυναικεία ειδώλια από μάρμαρο της 3ης χιλιετίας π.Χ. που κυριαρχούν στην κυκλαδική τέχνη και έχουν επηρεάσει το έργο πολλών καλλιτεχνών του 20ού και του 21ου αιώνα.
Το 2017 η Sherman αναρτεί στο Instagram πορτραίτα επεξεργασμένα μέσω εφαρμογών αλλοίωσης χαρακτηριστικών προσώπου, κάνοντας μια ηχηρή δήλωση για τον αποστασιοποιημένο χαρακτήρα του Instagram από την πραγματικότητα και την κατακερματισμένη αίσθηση του εαυτού στη σύγχρονη κοινωνία.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

 Νεοφύτου Δούκα 4, Κολωνάκι
 210-7228321-3