"Μετά την Τρικυμία": Ο "Παλμός" ενώνει τον Σαίξπηρ με το σήμερα, μέσα από τα βιώματα των θεατών

"Μετά την Τρικυμία": Ο "Παλμός" ενώνει τον Σαίξπηρ με το σήμερα, μέσα από τα βιώματα των θεατών

Στις 6 Οκτωβρίου, ο χώρος της Εταιρείας Δραματικής Έκφρασης και Θεραπείας "Παλμός" υποδέχεται μία εκδοχή "Playback theatre" της σαιξπηρικής "Τρικυμίας", η οποία βασίζεται στον αυτοσχεδιασμό και τη συζήτηση με το κοινό, σε σκηνοθεσία του ψυχιάτρου Λάμπρου Γιώτη.

Από τις 6 Οκτωβρίου, η Εταιρεία Δραματικής Έκφρασης και Θεραπείας “Παλμός” παρουσιάζει μία ξεχωριστή εκδοχή της “Τρικυμίας”, του τελευταίου έργου του Ουίλιαμ Σαίξπηρ. Ωστόσο, δεν πρέπει να αναμένετε την κλασική κωμωδία που έχουμε όλοι συνηθίσει. Γιατί το “Μετά την Τρικυμία” είναι μπολιασμένο με μια θεατρική φόρμα που είναι πρωτότυπη για τα ελληνικά δεδομένα και για την οποία μόνο η Σχολή του “Παλμού” είναι το διαπιστευμένο εκπαιδευτήριο από το αντίστοιχο Διεθνές Κέντρο της Νέας Υόρκης. Ο λόγος είναι για το “Playback theatre”, το όχημα που κάνει το έργο να φτάνει από τη σκηνή του θεάτρου ως την ψυχή του θεατή. Τι είναι, όμως το είδος αυτό και πώς συνδέεται με το γεγονός ότι το έργο που σκηνοθετεί ο ψυχίατρος και δραματοθεραπευτής Λάμπρος Γιώτης έχει δύο μέρη;

Καταρχάς, στο πρώτο μέρος της παράστασης, οι θεατές πρόκειται να παρακολουθήσουν μία διασκευή του σαιξπηρικού έργου, με όλους τους ρόλους του να ερμηνεύονται από πέντε “έτοιμους για δράση” ηθοποιούς, με τη συνοδεία ενός μουσικού επί σκηνής που θα παράγει πρωτότυπες μελωδίες. Και είναι “έτοιμοι για δράση” οι έμπειροι ερμηνευτές του “Μετά την Τρικυμία”, διότι το επόμενο μέρος δεν έχει σενάριο: στηρίζεται μόνο στους αυτοσχεδιασμούς τους. Στο σημείο αυτό είναι που γίνεται η σύνδεση της “Τρικυμίας” με το “Playback Theatre”. Γιατί, σύμφωνα με τις αρχές του, οι αυτοσχεδιασμοί αυτοί θα προκύψουν μέσα από μία συζήτηση που θα προηγηθεί, στην οποία οι θεατές θα μοιραστούν προσωπικά τους βιώματα που αναδύθηκαν με αφορμή το έργο. Αμέσως μετά, οι καλλιτέχνες της ομάδας θα τα αποδώσουν επάνω στη σκηνή, ενώνοντας τους συμβολισμούς του έργου με τις αληθινές ιστορίες του κοινού, σε ένα πια συμμετοχικό καλλιτεχνικό αποτέλεσμα.

Η υπόθεση του έργου στο οποίο έχει βασιστεί το “Μετά την Τρικυμία” μοιάζει με σκοτεινό παραμύθι. Κεντρική φιγούρα του είναι ο Πρόσπερο, ο πρώην Δούκας του Μιλάνου, που έχει εκπέσει από το αξίωμά του εδώ και δώδεκα χρόνια εξαιτίας πολιτικών δολοπλοκιών, αλλά και της ίδιας του της αλαζονείας. Τώρα, ζει στο ερημικό νησί όπου κατέφυγε μετά την έκπτωσή του μαζί με την κόρη του και ασχολείται με τη μαγεία. Με στόχο την εκδίκηση και χρησιμοποιώντας τις υπερβατικές του δυνάμεις, ο Πρόσπερο προκαλεί μία τρικυμία και καταφέρνει να ναυαγήσουν στο νησί όλοι οι εχθροί του, με τους οποίους έρχεται αντιμέτωπος. Ο Πρόσπερο βρίσκεται σε μία διαδικασία κάθαρσης, που συμβολίζει την περιπέτεια κάθε ανθρώπου που είναι εγκλωβισμένος σε έναν δικό του “μαγικό κόσμο”. Υπό αυτό το πρίσμα, η ίδια η “Τρικυμία” μπορεί να θεωρηθεί μία δραματοθεραπευτική εμπειρία του ήρωα αυτού. Παράλληλα, το έργο αποκαλύπτει και τη στάση του συγγραφέα απέναντι σε όσους επιχειρούν να εξουσιάσουν ένα άτομο διαφορετικό.

Στην παράσταση ερμηνεύουν οι Ειρήνη Αρβανίτη, Στέλιος Γιαννακός, Κατερίνα Γουέμπστερ, Μαργαρίτα Καστρινού και ο Γιάννης Τσανίρας. Ο Ορέστης Ζηρίνης έχει αναλάβει την πρωτότυπη μουσική και τους μελωδικούς αυτοσχεδιασμούς, ενώ τα σκηνικά και τα κοστούμια φέρουν την υπογραφή της Ερωφίλης Πολιτοπούλου. Οι φωτισμοί σχεδιάστηκαν από τον Νίκο Θεοχαρόπουλο και την κίνηση επιμελήθηκε η Στέλλα Κρούσκα.

Φωτογραφίες: © Κατερίνα Αρβανίτη

Προπώληση εισιτηρίων στο 
associationpalmos@gmail.com και στο more.com με ένα κλικ εδώ.

TIPS

*Το "Playback theatre" δημιουργήθηκε στις ΗΠΑ τη δεκαετία του 1970 από τον Τζόναθαν Φοξ και τη Τζο Σάλας. Αυτή η ιδιαίτερη αυτοσχεδιαστική αναπαράσταση των βιωμάτων των θεατών παρουσιάστηκε ήδη από τότε σε σχολεία, φυλακές και οίκους ευγηρίας, με σκοπό να ακουστούν οι ιστορίες ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων.
*Κάθε ομάδα θεάτρου Playback χρησιμοποιεί τις φόρμες αναπαράστασης που χρησιμοποιεί η διεθνής κοινότητα (Fluid Sculpture, Chorus, Pairs, κ.ά.), αλλά μπορεί κατά τη διάρκεια των προβών της να δημιουργήσει νέες φόρμες, οι οποίες να εξυπηρετούν με διαφορετικό τρόπο η καθεμία την ιστορία που μόλις ακούστηκε. Η πρώτη ελληνική θεατρική ομάδα του είδους αυτού, η Playback Ψ, δημιούργησε κι εκείνη με τη σειρά της, καθ’ όλο αυτό το χρονικό διάστημα από το 2004 που προβάρει και αναπαριστά αφηγήσεις, τις δικές της φόρμες: Μονόδραμα, Φως και Σκιά, Αστερισμός είναι μόνο λίγες από αυτές.
*Οι θεατές δεν είναι υποχρεωμένοι να πάρουν τον λόγο και να καταθέσουν τα προσωπικά τους βιώματα, όμως συνήθως αυτό συμβαίνει οργανικά, με τη βοήθεια ειδικών τεχνικών του συντονιστή. Για να ζεσταθεί το κοινό, οι πρώτοι που μιλούν είναι οι ηθοποιοί, που συστήνονται λέγοντας δικές τους ιστορίες.