Ένα σύγχρονο ιψενικό "Κουκλόσπιτο" από τον Δημήτρη Τάρλοου

Ένα σύγχρονο ιψενικό "Κουκλόσπιτο" από τον Δημήτρη Τάρλοου

Η Λένα Παπαληγούρα επαναστατεί ενάντια στο κοινωνικό σύστημα στο ρόλο της Νόρας με τον Γιώργο Χριστοδούλου να υποδύεται τον σύζυγό της, Τόρβαλτ, στη σύγχρονη και άκρως ατμοσφαιρική σκηνική εκδοχή του διαχρονικού έργου του Χένρικ Ίψεν για την υποκρισία που μπορεί να διαποτίζει έναν γάμο.

Στο θέατρο Πορεία, σημείο αναφοράς και θεατρικό τοπόσημο της περιοχής της Βικτώριας, ο Δημήτρης Τάρλοου υπογράφει μια σύγχρονη και άκρως ατμοσφαιρική σκηνική εκδοχή του διαχρονικού αριστουργηματικού έργου του Χένρικ Ίψεν, «Το Κουκλόσπιτο» σε δική του μετάφραση, σε συνεργασία με την Έρι Κύργια. Ο διακεκριμένος σκηνοθέτης επιστρέφει στον Νορβηγό δραματουργό λίγα χρόνια μετά την αξιοσημείωτη παράσταση της «Αγριόπαπιας» και προτείνει μια ανάγνωση που δεν στέκεται μόνο στο επίπεδο ενός φεμινιστικού μανιφέστο αλλά εστιάζει στην ανάγκη προσέγγισης των δύο φύλων, τη φθορά μέσα στο γάμο, την αποξένωση των γονιών από τα παιδιά τους και τελικά την έλλειψη επικοινωνίας, που συνθλίβει τη γλυκιά θαλπωρή ενός σπιτικού. Τους πρωταγωνιστικούς ρόλους αναλαμβάνουν, σε δύο ερμηνείες που συγκαταλέγονται στις καλύτερες στιγμές τους, η Λένα Παπαληγούρα και ο Γιώργος Χριστοδούλου. Συμπρωταγωνιστούν οι Βίκυ Κατσίκα, Θανάσης Δόβρης, Κώστας Βασαρδάνης και Όλγα Δαλέκου.

Η βιτρίνα ενός φαινομενικά αψεγάδιαστου γάμου που πλαισιώνεται από την σκηνική εικόνα του καθιστικού του σπιτιού της Νόρας και του Τόρβαλτ Χέλμερ, που μοιάζει βγαλμένο από σελίδα περιοδικού, εμπλουτίζεται από τις μελωδίες που παίζει στο πιάνο η Κρυσταλία Θεοδώρου, με φόντο τη νεκρή φύση από τον πίνακα του Φρανς Σνάιντερς.

Μέσα σε διάστημα λίγων μόλις ημερών, η Νόρα συνειδητοποιεί τι ακριβώς συμβαίνει στη ζωή της που εξελίσσεται μέσα σε ένα χρυσό κλουβί. Υπάρχει μέχρι εκείνη τη στιγμή για να κρατά τους άλλους ευχαριστημένους. Σαν μια κούκλα που παίζει το ρόλο της. Πρώτα με τον πατέρα της, όπως μαθαίνουμε στο έργο, κι έπειτα με τον σύζυγό της. Αυτή η βιτρίνα της συζυγικής και οικογενειακής θαλπωρής σπάει και καταστρέφεται βίαια όταν ένα ψέμα, μια ποινικά κολάσιμη πράξη, ωμοί εκβιασμοί, φόβοι, αγωνίες και αυτοκτονικές σκέψεις εναλλάσσονται με την αγάπη, την ελπίδα, το φλερτ, τη χαρά, τα ιδεώδη της τέλειας οικογένειας, της κοινωνικής ανόδου και της οικονομικής ευμάρειας.

Φωτογραφίες: Πάτροκλος Σκαφίδας©

TIPS

*Τα σκηνικά υπογράφει η Θάλεια Μέλισσα, τα κοστούμια οι Αλέξανδρος Γαρνάβος και Τζίνα Ηλιοπούλου, την πρωτότυπη μουσική σύνθεση η Κρυσταλία Θεοδώρου (CORNIZA), την κίνηση η Εύη Οικονόμου και τους φωτισμούς ο Αλέκος Αναστασίου.
* "Μια πλασματική ατμόσφαιρα θαλπωρής και cosy πολυτέλειας κυριεύει τη σκηνή όπου διαδραματίζεται η –πολυπαιγμένη, κλασική πια– ιστορία της ιψενικής Νόρας. Πλασματική όπως η ευτυχία της συζυγικής και οικογενειακής ζωής της ηρωίδας, η οποία μέσα σε διάστημα λίγων ημερών θα διασχίσει μια μεγάλη διαδρομή αυτογνωσίας και συνειδητοποίησης. Ο Δημήτρης Τάρλοου σκηνοθετεί και μεταφράζει το έργο, εστιάζοντας κυρίως στην ψευδαίσθηση της ωραίας βιτρίνας αυτού του γάμου", διαβάζουμε στην κριτική του “α” για την παράσταση.
*”Αυτός ο τεράστιος συγγραφέας, ο Χένρικ Ίψεν, πέρα από όλα τα κοινωνικά ζητήματα τα οποία θίγει, μπαίνει σε πολύ βαθιά και ουσιαστικά θέματα που σχετίζονται με τη γυναικεία ψυχοσύνθεση. Η σχέση του Τόρβαλντ Χέλμερ και της Νόρα Χέλμερ μοιάζει να έχει μείνει στάσιμη στο χρόνο, σαν να έχει πεθάνει το συναίσθημα, σαν να έχουν πεθάνει τα πρόσωπα, αλλά συνεχίζουν να παίζουν ρόλους γιατί δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν αυτό που έχει συμβεί στη σχέση τους. Κι αυτό είναι διαχρονικό φαινόμενο. Μπορεί να συμβεί οποιαδήποτε στιγμή σε οποιαδήποτε σχέση στη ζωή μας. Το πιο τρομακτικό απ’ όλα, όμως, είναι να βλέπεις ανθρώπους να μετατρέπονται σε θύματα και να μην το αναγνωρίζουν, ενώ το βλέπουν οι φίλοι και οι γνωστοί τους”, τονίζει η Λένα Παπαληγούρα σε συνέντευξή της στο “α”.