"Dogville": Η αλληγορία του Λαρς Φον Τρίερ για την κοινωνική καταπίεση και τα όρια της ηθικής συνεχίζεται στον Νέο Ακάδημο

"Dogville": Η αλληγορία του Λαρς Φον Τρίερ για την κοινωνική καταπίεση και τα όρια της ηθικής συνεχίζεται στον Νέο Ακάδημο

Η Λίλλυ Μελεμέ σκηνοθετεί στον Νέο Ακάδημο τη θεατρική μεταφορά της κορυφαίας κινηματογραφικής ταινίας του νεωτεριστή Λαρς Φον Τρίερ με all star θίασο, την ώρα που μια εξίσου δυνατή υποκριτική ομάδα αναζητά τη λύση της “Ποντικοπαγίδας” της Αγκάθα Κρίστι από την Κίρκη Καραλή στο ίδιο θέατρο. Η Happy Productions, όμως, μας επιφυλάσσει μία ακόμα παραγωγή φέτος στο θέατρο Άνεσις, τα “Οικόπεδα με θέα” που ενώνουν τέσσερις ηθοποιούς πρώτης γραμμής στο σκληρό, ρεαλιστικό έργο του Ντέιβιντ Μάμετ για το αμερικανικό όνειρο.

Τη θεατρική μεταφορά ενός από τα κορυφαία έργα της ιστορίας του κινηματογράφου υπογράφει η Λίλλυ Μελεμέ στον Νέο Ακάδημο με all star καστ. Η αριστουργηματική αλληγορία του νεωτεριστή Λαρς Φον Τρίερ "Dogville" για την κοινωνική καταπίεση που επανεξετάζει τα όρια της ηθικής και αποκαλύπτει τα κατώτερα ένστικτα της ανθρώπινης φύσης, ζωντανεύουν στη σκηνή οι Έλλη Τρίγγου, Στέλιος Μάινας, Θοδωρής Κατσαφάδος, Νικολέτα Βλαβιανού, Βαγγέλης Αλεξανδρής, Αλέξανδρος Μαυρόπουλος, Ανδρέας Νάτσιος, Φωτεινή Παπαχριστοπούλου, Πάρης Λεόντιος και Νίνα Έππα.

Το έργο παίζει με τα δίπολα θύμα-θύτης, καλό-κακό, ξεγυμνώνει την υποκρισία, την εκμετάλλευση και τον ρατσισμό με βάση τα οποία δρουν τα πρόσωπα. Η αριστουργηματική αλληγορία του νεωτεριστή κινηματογραφιστή που εξετάζει τα όρια της ηθικής,. Την ίδια στιγμή, βέβαια, δεν παύει να μιλά για την αγάπη, τη δειλία, την συγχώρεση, τις φοβίες.

Στην απομονωμένη κωμόπολη “Dogville” καταφθάνει η γοητευτική Γκρέις κυνηγημένη από εγκληματίες. Οι φιλήσυχοι κάτοικοι δείχνουν να την αγκαλιάζουν. Πείθονται να την προστατέψουν με αντάλλαγμα την εργασία της στις καθημερινές δουλειές τους, γρήγορα όμως δείχνουν το πραγματικό τους πρόσωπο. Το μόνο που δεν ξέρουν είναι ότι εκείνη δεν έχει δείξει ακόμα το δικό της. Πρόκειται για το πρώτο μέρος της τριλογίας «USA - Land of Opportunities» στην οποία καθρεφτίζεται η αμερικανική κοινωνία την εποχή του οικονομικού κραχ – όπως και η δική μας. Η ταινία ήταν υποψήφια για Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ των Καννών το 2003, και απέσπασε δεκάδες βραβεία και διακρίσεις σε όλο το κόσμο.

Το θεατρικό κείμενο βασίζεται στο τελικό σενάριο της ταινίας όπως τη γνωρίζουμε, με πρόσθετες σκηνές από παλαιότερες εκδοχές του ή σκηνές που παρουσιάστηκαν στην ταινία ως εικόνες χωρίς διάλογο. Τη θεατρική διασκευή υπογράφει ο Κρίστιαν Λολίκε και τη μετάφραση ο Αντώνης Γαλέος. Την πρωτότυπη μουσική σύνθεση υπογράφει ο Σταύρος Γασπαράτος, τα σκηνικά η Θάλεια Μέλισσα, τα κοστούμια η Βασιλική Σύρμα, τους φωτισμούς η Μελίνα Μάσχα και την κίνηση η Κική Μπάκα.

Η “Ποντικοπαγίδα” συνεχίζει για τρίτη χρονιά την επιτυχημένη πορεία της στον Νέο Ακάδημο σε μια μεγάλη παραγωγή της Happy Productions που υπογράφει και σκηνοθετεί η Κίρκη Καραλή. Μάριος Αθανασίου, Πηνελόπη Αναστασοπούλου, Ράνια Οικονομίδου, Δημήτρης Πετρόπουλος, Νίκος Πολυδερόπουλος, Βαγγέλης Σαλευρής, Χάρης Τζωρτζάκης και Σάννυ Χατζηαργύρη πρωταγωνιστούν στη διασκευή που τοποθετεί το θρυλικό έργο μυστηρίου της Αγκάθα Κρίστι από τα '50s κάπου στις αρχές της δεκαετίας του 90' σε μια πανσιόν της ελληνικής επαρχίας. Χρονική στιγμή η οποία επιλέχθηκε για να είναι όσο το δυνατόν πιο κοντά στη σύγχρονη πραγματικότητα αλλά χωρίς την καθολική χρήση των κινητών τηλεφώνων, η οποία δεν θα επέτρεπε στη διάρκεια του έργου να κρατήσει περισσότερο από 15 λεπτά.

Οι οκτώ ήρωες, με διαφορετικές καταβολές ο καθένας, έρχονται αντιμέτωποι με σκληρές αλήθειες και επικίνδυνα ψέματα. Ο κάθε ένας από αυτούς κρατά ένα μυστικό, δημιουργώντας τις ιδανικές συνθήκες για μια ιστορία εκδίκησης με μεγάλες ανατροπές, έξυπνα τεχνάσματα, πολύ σασπένς κι έναν δολοφόνο, μια “Ποντικοπαγίδα” που περιμένει το επόμενο θύμα της. Και όλα αυτά ενώ είναι παγιδευμένοι σε ένα απομονωμένο ξενοδοχείο. Την απόδοση υπογράφει ο Αντώνης Γαλέος, την πρωτότυπη μουσική σύνθεση της παράστασης υπογράφει ο Αντώνης Παπακωνσταντίνου, τα σκηνικά και τα κοστούμια η Άση Δημητρολοπούλου, τους φωτισμούς η Μελίνα Μάσχα και τις φωτογραφίες ο Πάτροκλος Σκαφίδας.

Ένας από τους λόγους που το έργο παίζεται με επιτυχία μέχρι και σήμερα -εκτός από το αριστουργηματικό μυστήριο και το βρετανικό κωμικό φλέγμα γύρω από το οποίο πλέκεται- είναι η παρότρυνση της συγγραφέως στους θεατές να μην μοιράζονται την ταυτότητα του δολοφόνου. Με την ίδια παράκληση θα αποχωρήσουμε και από την «δική» μας «Ποντικοπαγίδα».

Την τρίτη παραγωγή της Happy Productions για φέτος θα δούμε στο Θέατρο Άνεσις. Ο λόγος για τα “Οικόπεδα με θέα”, το βραβευμένο με Πούλιτζερ σκληρό, ρεαλιστικό έργο του Ντέιβιντ Μάμετ για το αέναο κυνήγι του αμερικανικού ονείρου, που σκηνοθετεί ο Νικορέστης Χανιωτάκης, σε μετάφραση του Αντώνη Γαλέου και μουσική του Γιάννη Μαθέ. Γιάννης Μπέζος, Άρης Λεμπεσόπουλος, Μάκης Παπαδημητρίου και Θανάσης Κουρλαμπάς συνθέτουν την υποκριτική τετράδα πρώτης γραμμής, την οποία συμπληρώνουν επάξια οι Γιάννης Δρακόπουλος, Γεράσιμος Σκαφίδας, Μάριος Μαριόλος.

Το έργο διαδραματίζεται τις τελευταίες μέρες ενός διαγωνισμού που έχει επιβληθεί από τα κεντρικά ενός κτηματομεσιτικού γραφείου μιας μικρής αμερικανικής πόλης. Τέσσερις απελπισμένοι μεσίτες ανταγωνίζονται χωρίς ηθικούς φραγμούς, με κάθε νόμιμο ή μη μέσο, με μότο τη φράση «Πάση θυσία να κλείσει η συμφωνία». Ο πρώτος νικητής θα κερδίσει ένα πολυτελές αυτοκίνητο, ο δεύτερος ένα σετ μαχαίρια, ενώ ο τρίτος και ο τέταρτος θα απολυθούν. Ποιος άραγε θα τα καταφέρει να πουλήσει τα περισσότερα ακίνητα, υπακούοντας στη φιλοσοφία του «πουλάω άρα υπάρχω», μην αφήνοντας κανένα περιθώριο για ανθρωπιά και έλεος;

Τα σκηνικά και τα κοστούμια υπογράφει η Αρετή Μουστάκα, ενώ οι φωτισμοί είναι της Μελίνας Μάσχα.

Οι φωτογραφίες των τριών παραστάσεων είναι του Πάτροκλου Σκαφίδα.

Προπώληση μέσω viva.gr για την “Ποντικοπαγίδα”, το “Dogville” και τα “Οικόπεδα με θέα”, στο www.neosakadimos.gr και τηλεφωνικά στα 2100080900 (καθημερινά 10 π.μ.-6 μ.μ., Σάβ. 9 π.μ.-5 μ.μ.), 2103625119 (Δευτ.-Κυρ. 10 π.μ.-9 μ.μ.)

TIPS

*Ο Τρίερ στο «Dogville» στήνει μια φιλοσοφική αλληγορία αποδεικνύοντας πως όσο κι αν προσπαθεί κανείς να φτιάξει έναν καλύτερο κόσμο, οδηγείται απλώς σε μια διαφορετική μορφή καταπίεσης. Ο Δανός σκηνοθέτης δανείζεται τα χαρακτηριστικά στοιχεία του από το θέατρο του Μπρεχτ και τη δομή του από την αρχαία τραγωδία. Η ταινία ήταν υποψήφια για Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ των Καννών το 2003, και απέσπασε δεκάδες βραβεία και διακρίσεις σε όλο το κόσμο. Πρόκειται για το πρώτο μέρος της τριλογίας «USA - Land of Opportunities» στην οποία καθρεφτίζεται η αμερικανική κοινωνία την εποχή του οικονομικού κραχ.
*Η Αγκάθα Κρίστι εμπνεύστηκε τον τίτλο του έργου από τον «Άμλετ» του Ουίλιαμ Σαίξπηρ και την παγίδα που στήνει ο ομώνυμος ήρωας στον δολοφόνο του βασιλιά και πατέρα του, υιοθετώντας μια αλλοπρόσαλλη συμπεριφορά προκειμένου να μπερδέψει τους ενόχους και να αποκαλύψει την αλήθεια. Το έργο που γράφτηκε κατά παραγγελία της βασιλικής οικογένειας, αντλώντας από την αληθινή υπόθεση του θανάτου του 12χρονου Ντένις Ο’ Νιλ, μετρά μέχρι σήμερα περισσότερες από 28.000 παραστάσεις. Η αρχική του εκδοχή, το 1947, ήταν ραδιοφωνική, βασισμένη στο αδημοσίευτο, τότε, διήγημα της Κρίστι με τίτλο "Τρία τυφλά ποντίκια". Η συγγραφέας πίστευε ότι η “Ποντικοπαγίδα” δεν θα άντεχε στη σκηνή ούτε 8 εβδομάδες. Όταν η ιστορία την διέψευσε, απέδωσε την συνεχιζόμενη επιτυχία του έργου στο γεγονός πως υπάρχει «κάτι» στο κείμενο που αφορά κάθε θεατή προσωπικά.
*Ο κατεξοχήν σύγχρονος αμφισβητίας του αμερικανικού ονείρου, δημιουργός της «Ολεάννας» και του «Αμερικάνικου βούβαλου», Ντέιβιντ Μάμετ, με τον οποίο το ελληνικό κοινό έχει αναπτύξει μια ιδιαίτερη σχέση, στα “Οικόπεδα με θέα” παραθέτει ένα σκληρό, ρεαλιστικό και δηκτικό έργο που διασκευάστηκε από τον ίδιο για τον κινηματογράφο το 1992 με ένα καστ διάσημων ηθοποιών (Αλ Πατσίνο, Άλεκ Μπάλντουιν, Τζακ Λέμον, Εντ Χάρις, Κέβιν Σπέισι). Η ταινία σημείωσε παγκόσμια επιτυχία, απέσπασε δεκάδες βραβεία και διακρίσεις χαρίζοντας στον Αλ Πατσίνο μια υποψηφιότητα για Όσκαρ Β’ Ανδρικού Ρόλου.