"Ερμιόνη": Ο Ανδρέας Στάικος σκηνοθετεί το νέο του έργο σε πρωτότυπη μουσική Νίκου Ξυδάκη

"Ερμιόνη": Ο Ανδρέας Στάικος σκηνοθετεί το νέο του έργο σε πρωτότυπη μουσική Νίκου Ξυδάκη

Ο καταξιωμένος συγγραφέας παρουσιάζει τους μυθικούς ήρωες της αρχαίας ελληνικής ιστορίας όπως δεν τους έχετε ξαναδεί.

Ο Ανδρέας Στάικος παρουσιάζει σε δική του σκηνοθεσία το νέο του έργο, «Ερμιόνη - Γλειφιτζουρίζειν εστί φιλοσοφείν». Ο καταξιωμένος συγγραφέας φέρνει για πρώτη φορά στο προσκήνιο την κόρη του Μενέλαου και της Ωραίας Ελένης, καθώς μέχρι σήμερα την γνωρίζαμε σαν δευτερεύουσα ηρωίδα στον Τρωικό πόλεμο, και, όπως υπονοεί και ο τίτλος, βλέπει με κωμική και ανατρεπτική οπτική τους μυθικούς ήρωες και μας τους ξανασυστήνει όπως δεν τους έχουμε ξαναδεί! Η ιστορία διαδραματίζεται σε μια σύγχρονη παραλία της Λακωνίας, ο Μενέλαος γίνεται Τάκης, η Ερμιόνη και η Χρυσόθεμις ικανοποιούν τις πρόσκαιρες αναζητήσεις και επιθυμίες τους σε παραλιακά μπαρ.

Ταυτόχρονα το έργο αποτυπώνει το ταξίδι των ηρώων στο οποίο παίζουν και εμπαίζουν με τον εαυτό τους και τη μοίρα τους. Στο πρόσωπό της Ερμιόνης εκφράζεται ο διαχρονικός αγώνας της γυναίκας για ελευθερία και χειραφέτηση, που προσκρούει στα εμπόδια της πατρικής και ερωτικής εξουσίας, ενώ ο Στάικος καταθέτει επίσης μια διαχρονική ματιά στο μύθο της συνέχειας του ελληνισμού. Η θεατρικότητα και το παιχνίδι μεταξύ προσώπου και ειδώλου κυριαρχούν, καθώς οι σκηνές κατακλύζονται από ήρωες και φαντάσματα ηρώων, από επεισόδια και αντικατοπτρισμούς επεισοδίων από το πεδίο των μαχών και κυρίως από το παρασκήνιο του Τρωικού Πολέμου.

Η παράσταση που παρουσιάζεται στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης διέπεται από έντονα στοιχεία θεατρικότητας. Οι συνεχείς μεταμφιέσεις, μεταμορφώσεις, ανατροπές και εκπλήξεις συμβάλλουν στην γέννηση του θεατρικού παιχνιδιού και οδηγούν σε μια ιδαίτερη θεατρική εμπειρία. Στην παράσταση πρωταγωνιστούν ο Νίκος Νίκας, η Ελένη Ζαραφίδου, η Εμμανουέλα Κοντογιώργου και η Αιμιλία Μηλιού, ενώ πέμπτος και καταλυτικός πρωταγωνιστής είναι η μουσική του Νίκου Ξυδάκη. Η σκηνογραφία είναι του Ανδρέα Στάικου, τα κοστούμια του Δημήτρη Ντάσιου, η κίνηση της Κάτιας Σαβράμη, οι φωτισμοί του Χάρη Δάλλα και μουσικός επί σκηνής είναι ο Φώτης Μυλωνάς.

TIPS

Η μουσική του Νίκου Ξυδάκη γράφτηκε ειδικά για το έργο και την παράσταση, ενώ τα τραγούδια εκτελούνται από τους ηθοποιούς a cappella σε δική του μουσική διδασκαλία. Σε ένα θεατρικό έργο που διαδραματίζεται σε μια χρυσαφένια αμμουδιά με το ηλιόλουστο φως του μεσημεριού και το ατμοσφαιρικό φως της πανσελήνου, σε ένα έργο γεμάτο έρωτα, η μουσική του Ξυδακη θυμίζει την απεραντοσύνη της θάλασσας και της νύχτας, στοιχεία που είναι θεμελιακά στην «Ερμιόνη».
O Ανδρέας Στάικος γεννήθηκε στην Αθήνα, σπούδασε φιλολογία στο ΑΠΘ και θέατρο στο Εθνικό Ωδείο Δραματικής Τέχνης στο Παρίσι, όπου παρέμεινε μέχρι το 1981 γράφοντας και δουλεύοντας ως βοηθός σκηνοθέτη στο πλάι του σπουδαίου Αντουάν Βιτέζ. Έχει γράψει τα θεατρικά έργα «Κλυταιμνήστρα;», «Καρακόρουμ», «1843», «Φτερά στρουθοκαμήλου», «Το μήλον της Μήλου», «Ναπολεοντία», κ.ά. Καθώς συγγράφει κατά τη διάρκεια των δοκιμών με τη συνεργασία των ηθοποιών, συχνά σκηνοθετεί ο ίδιος τα έργα του. Δικό του είναι, επίσης, το μυθιστόρημα «Επικίνδυνες μαγειρικές», που έχει μεταφραστεί σε περισσότερες από είκοσι γλώσσες και έχει διασκευαστεί για το θέατρο. Έχει μεταφράσει από τα γαλλικά Μολιέρο, Ρακίνα, Μαριβό, Κλοντέλ, κ.ά.
Η δραματουργία του Ανδρέα Στάικου είναι αποτέλεσμα μιας προσωπικής, ιδιαίτερης φωνή, σχεδόν μοναδικής στο ελληνικό θεατρικό τοπίο. Στα έργα του δεν αντικατοπτρίζει την ελληνική κοινωνία, ενώ ακόμη και όταν το περιβάλλον είναι ιστορικό, η Ιστορία χρησιμοποιείται ως σκηνικό, ως θεατρική αφορή, παρά ως ντοκουμέντο ή απήχηση της πραγματικότητας. Στον πυρήνα τους του βρίσκεται η έννοια της θεατρικότητας, το παιχνίδι του θεάτρου και της ζωής, κάτι που αποτυπώνεται και στα πρόσωπα, που μπορεί να αλλάζουν ρόλους, να είναι ρευστά ή να αντανακλούν άλλες μορφές ή προσωπεία.