"Καλιφόρνια ντρίμιν 2, 20 χρόνια μετά": Στο Από Μηχανής ο Δημήτρης Μυλωνάς σκηνοθετεί το σίκουελ του εμβληματικού έργου του Βασίλη Κατσικονούρη

"Καλιφόρνια ντρίμιν 2, 20 χρόνια μετά": Στο Από Μηχανής ο Δημήτρης Μυλωνάς σκηνοθετεί το σίκουελ του εμβληματικού έργου του Βασίλη Κατσικονούρη

Το Από Μηχανής Θέατρο στηρίζει έμπρακτα το ελληνικό έργο για ακόμα μια χρονιά με τη συνέχεια του “Καλιφόρνια ντρίμιν” και την επανάληψη του «Όπου κι αν πας να μη χαθείς» που μεταφέρει στη σκηνή το ομώνυμο μυθιστόρημα του Νίκου Σκορίνη, ενώ στο ρεπερτόριο ξεχωρίζει και το κορυφαίο ψυχολογικό θρίλερ “Σλουθ” του Άντονι Σάφερ που επέστρεψε για 2η χρονιά σε σκηνοθεσία του Σωτήρη Χατζάκη με τον ίδιο και τον Δημήτρη Μυλωνά σε ιντριγκαδόρικους ρόλους.

Πέντε χρόνια γιορτάζουν φέτος στο τιμόνι του Από Μηχανής Θεάτρου ο Δημήτρης Μυλωνάς και η Άννα Ελεφάντη, μπαίνοντας δυναμικά στη σεζόν με επιτυχημένες επαναλήψεις αλλά και την παρουσίαση του “Καλιφόρνια ντρίμιν 2, 20 χρόνια μετά”, το σίκουελ του εμβληματικού έργου του Βασίλη Κατσικονούρη που γράφτηκε το 2002 και πρωτοπαίχτηκε στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου το 2004, κάνοντας ιδιαίτερη αίσθηση. Το Από Μηχανής Θέατρο στηρίζει έμπρακτα για ακόμα μια χρονιά το ελληνικό έργο. Ο Βασίλης Κατσικονούρης εμπιστεύτηκε στον Δημήτρη Μυλωνά το νέο του έργο, ο οποίος το ανεβάζει από 2 Νοεμβρίου με πρωταγωνιστές τους Γιάννη Στόλλα, Σταύρο Καραγιάννη, Άννα Ελεφάντη και Στέλλα Ράπτη.

Πρόκειται για το σίκουελ του “Καλιφόρνια Ντρίμιν” το οποίο, όπως υπογραμμίζει ο συγγραφέας, είναι το είδος του έργου όπου οι ήρωες μένουν σε μία παράξενη εκκρεμότητα και σε καλούν να σκεφτείς τι τους συμβαίνει μετά το τέλος της ιστορίας. Μετά το “Καγκουρό” που παρουσιάστηκε με μεγάλη επιτυχία στο Εθνικό Θέατρο το 2015, ο Βασίλης Κατσικονούρης και ο Δημήτρης Μυλωνάς συναντιούνται ξανά καλλιτεχνικά για να μας αποκαλύψουν που βρίσκονται οι τέσσερις αγαπημένοι εικοσάρηδες -Ντίνος, Άρης, Βουβού και Κική- που πλέον έχουν σαρανταρίσει, καταθέτοντας ένα σαρκαστικό σχόλιο για την κρίση που δεν τελειώνει ποτέ. Πόσο προχώρησαν άραγε στη ζωή τους οι ήρωες; Πραγματοποίησαν τα όνειρά τους τα 20 χρόνια που μεσολάβησαν; Είναι ινφλουένσερς ή δεν τους ξέρει η μάνα τους; Έχουν λεφτά ή δεν έχουν στον ήλιο μοίρα; Πόσους φίλους έχουν στα σόσιαλ; Πόσα like παίρνουν; Και κυρίως κατάφεραν να πάνε στην Καλιφόρνια για να ζήσουν επιτέλους το «αμέρικαν ντριμ»; Με αστείρευτο χιούμορ, καταιγιστικό ρυθμό και διαρκείς ανατροπές εξελίσσεται η κωμικοτραγική ιστορία μιας γενιάς που ακόμα κι αν και θεωρείται «χαμένη», δεν σταματά να κυνηγά το όνειρο.

Περισσότερους από 30.000 θεατές σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και πάνω από 150 sold out συγκέντρωσε το κορυφαίο ψυχολογικό θρίλερ “Σλουθ” του Άντονι Σάφερ σε σκηνοθεσία του Σωτήρη Χατζάκη με τον ίδιο και τον Δημήτρη Μυλωνά σε ένα ιντριγκαδόρικο ντουέτο. Η κοινωνική καταξίωση, η σεξουαλική υπεροχή και η αγωνία της φθοράς του χρόνου κινούν αυτό το μυστηριώδες σκηνικό παιχνίδι που είναι γραμμένο το 1970 υπό τους όρους του αστυνομικού μυθιστορήματος. Γεγονός που όπως επισημαίνει ο Βρετανός συγγραφέας αποτελεί το μυστικό της επιτυχίας του «Σλουθ», το ότι διακωμωδεί δηλαδή το αστυνομικό θρίλερ, «αναδεικνύοντας παράλληλα όλες τις αρετές του», σύμφωνα με τον κριτικό των New York Times Κλιβ Μπαρνς. 

Μέχρι σήμερα το «Σλουθ» παραμένει το κορυφαίο έργο του Σάφερ για το οποίο ουσιαστικά έγινε γνωστός και μία από τις μεγαλύτερες επιτυχίες του σύγχρονου βρετανικού θεάτρου, καθώς παίχτηκε για περισσότερες από 2.300 παραστάσεις στο Γουέστ Εντ  του Λονδίνου αλλά και στο Μπρόντγουεϊ της Νέας Υόρκης κατακτώντας το Βραβείο Τόνι ως το καλύτερο έργο για το 1970. Δύο χρόνια αργότερα διασκευάστηκε για τον κινηματογράφο σε σκηνοθεσία Τζόζεφ Μάνκιεβιτς με τους Μάικλ Κέιν στο ρόλο του Μίλον Τιντλ και τον Σερ Λόρενς Ολίβιε στο ρόλο του Άντριου Γουάικ. Ο Ολίβιε κέρδισε το βραβείο των Κινηματογραφικών Κριτικών της Νέας Υόρκης και μια υποψηφιότητα για Όσκαρ.

Στο κλασικό στο είδος του έργο του Άντονι Σάφερ, ένας απατημένος σύζυγος καλεί τον εραστή της γυναίκας του και τον ρωτάει αν πρόκειται να την παντρευτεί. Η απάντηση που παίρνει είναι «Θα την παντρευτώ, με την άδεια σας φυσικά»! Από εκεί “ξετυλίγεται ένα τρελό, σατανικό γαϊτανάκι μεταξύ αυτών των δύο αντρών με αφορμή την ωσεί παρούσα γυναικεία φιγούρα, το μήλο της έριδος ανάμεσά τους. Δημιουργείται, έτσι, ένα παιχνίδι υπαρξιακό, φιλοσοφικό, σεξουαλικό αλλά και κοινωνικό καθώς ο Άντονι Σάφερ τονίζει και τη διαφορά της κοινωνικής τάξης ανάμεσα στους δύο άνδρες. Ο ένας είναι ένας φτωχός Ιταλός μετανάστης και ο άλλος ένας πλούσιος γηγενής Άγγλος. Όπως του λέει χαρακτηριστικά ο Ιταλός «Κάθε είδος πλουτισμού είναι ένα ποινικό αδίκημα». Στο έργο αλλά και γενικότερα χωρίς τη γυναίκα δεν γίνεται τίποτα. Η γυναίκα είναι η συνέχεια, η Μάνα Γη, η ρίζα μας, εκεί που γεννηθήκαμε και καταφεύγουμε όλοι. Στο «Σλουθ» υπάρχει ακόμη ελπίδα. Γι’ αυτό και ξεσκίζονται αυτοί οι δύο άντρες, γιατί χωρίς τη γυναίκα είναι μόνοι τους", αναφέρει ο Δημήτρης Μυλωνάς.

Η τρίτη παράσταση σε παραγωγή του Από Μηχανής που ανεβαίνει φέτος είναι το «Όπου κι αν πας να μη χαθείς», το οποίο αντλεί από το ομώνυμο μυθιστόρημα του Νίκου Σκορίνη. Το βιβλίο που έχει πουλήσει περισσότερα από 20.000 αντίτυπα μέχρι σήμερα αποτέλεσε την αφετηρία για τη δημιουργία ενός πρωτότυπου θεατρικού κειμένου γεννημένου εξολοκλήρου μέσα από τη διαδικασία των προβών, μια πρακτική συνεργασίας που συχνά ακολουθεί στις παραστάσεις του ο Δημήτρης Μυλωνάς. 

Από κοινού με τη σύζυγο του, ηθοποιό και συνεργάτη του στην καλλιτεχνική διεύθυνση του θεάτρου Από Μηχανής Άννα Ελεφάντη, η οποία υπογράφει τη δραματουργική επεξεργασία, ανεβάζουν μια σύγχρονη «Οδύσσεια», το ταξίδι ενός ασυμβίβαστου άνδρα προς αναζήτηση της προσωπικής του «Ιθάκης» παράλληλα με τις στιγμές που σημάδεψαν την Ιστορία της νεότερης Ελλάδας από τη δεκαετία του 1950 έως και τις μέρες μας, αντικατοπτρίζοντας μέσα από την αναζήτηση του την προσδοκία και τη ματαίωση μιας ολόκληρης εποχής. 

Ο πρωταγωνιστής του έργου είναι ο Ορέστης, ένας αριστερός κομμουνιστής από τη Σπάρτη ο οποίος αγωνίζεται να κάνει τον κόσμο καλύτερο. Βλέπει την πτώση του υπαρκτού σοσιαλισμού, γεγονός πολύ σημαντικό για ανθρώπους σαν αυτόν για τους οποίους κατέρρευσε ένα όνειρο. Πρωταγωνιστούν οι Μαρούσκα Παναγιωτοπούλου, Θεοδόσης Σκαρβέλης, Δημήτρης Μπούρας, Δήμητρα Μάζη, Δάφνη Δίγκα και Θανάσης Κορλός.

TIPS

Ο Δημήτρης Μυλωνάς σημειώνει για το “Καλιφόρνια ντρίμιν 2, 20 χρόνια μετά” και τον συγγραφέα του: "Με τον Βασίλη Κατσικονούρη συναντηθήκαμε για πρώτη φορά καλλιτεχνικά το 2015, στη Νέα Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου όπου είχα τη χαρά να σκηνοθετήσω το "Καγκουρό", μια παράσταση που πραγματικά αγαπήθηκε πολύ. Τον ίδιο ως συγγραφέα τον παρακολουθούσα ήδη χρόνια πριν με μεγάλο ενδιαφέρον καθώς με κάθε του έργο έκανε ακόμα πιο ισχυρή την παρουσία του ως ένας από τους σημαντικότερους σύγχρονους Έλληνες δραματουργούς. Ο Βασίλης Κατσικονούρης όχι μόνο μπορεί αλλά και επιδιώκει να γράψει για όλους κι όλες. Μέσω αυτής της οικειότητας, δημιουργεί το χώρο ώστε να μιλά με οξυδέρκεια αλλά κι ενσυναίσθηση για τις πληγές μας. Με άνεση και μαεστρία κινείται έντεχνα ανάμεσα στην κωμωδία και το δράμα ενώ ξεδιπλώνει κάθε φορά χαρακτήρες χειροπιαστούς όμως και πολυδιάστατους. Ως γνήσιος καλλιτέχνης αποκωδικοποιεί τις παθογένειες του τόπου ενώ συνάμα γίνεται προφήτης εκείνων που ακολουθούν. Τι πιο συναρπαστικό για έναν σκηνοθέτη να καταπιάνεται λοιπόν με τα έργα του;".
Την πρωτότυπη μουσική σύνθεση της παράστασης “Καλιφόρνια ντρίμιν 2, 20 χρόνια μετά” υπογράφει ο Αλέξης Πορφυριάδης, τα σκηνικά και τα κοστούμια η Νάντια Κασσάρα, τους φωτισμούς ο Βλάσσης Θεοδωρίδης, την κίνηση και τις χορογραφίες η Ειρήνη Κυρμιζάκη και τις φωτογραφίες η Χριστίνα Φυλακτοπούλου.
Δέκα συνολικά παραστάσεις θα παρουσιαστούν φέτος στις δύο σκηνές του Από Μηχανής Θεάτρου. Επτά από αυτές σε παραγωγή του ίδιου του θεάτρου υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση της Άννας Ελεφάντη και του Δημήτρη Μυλωνά, που κλείνουν πέντε χρόνια στο τιμόνι του Από Μηχανής. Πέντε χρόνια, όπως λένε με συγκινήσεις, χαρές, δυσκολίες, αναποδιές, με τον παλμό του θεατρόφιλου κοινού να στηρίζει και να δίνει ζωή στις παραστάσεις κι ανάμεσα σε όλα αυτά, η απότομη αναστολή των καλλιτεχνικών εργασιών εξαιτίας της πανδημίας του κορονοϊού. Το όραμα του Από Μηχανής Θεάτρου, παρόλα αυτά, παραμένει το ίδιο ισχυρό, ενώ ο χώρος ταυτίζεται με έναν τόπο πολυφωνικού εναλλασσόμενου ρεπερτορίου και σημαντικών συνεργασιών (με τον Σωτήρη Χατζάκη και τον Γιάννη Νταλιάνη), όπως φαίνεται και από το πρόγραμμα του θεάτρου για τη σεζόν 2022-2023: “Τ’ αρνάκι έφαγε το λύκο” του Τζον Φλέτσερ (Απρίλιος 2023) σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Μυλωνά - “Στην άλλη άκρη” του Ανδρέα Κεντζού (Δεκέμβριος 2022) και "Τ' αλλαγμένα κεφάλια", βασισμένα σε έναν ινδικό μεσαιωνικό μύθο (Απρίλιος 2023) σε σκηνοθεσία του Σωτήρη Χατζάκη - “On Ego” του Μικ Γκόρντον (έως 30/10) και «Μια νύχτα τον Οκτώβρη» του Γκέοργκ Κάιζερ (Απρίλιος 2023) σε σκηνοθεσία του Γιάννη Νταλιάνη, σε παραγωγή της ομάδας Zero Gravity - «Αναρχική» του Ντέιβιντ Μάμετ (από 18/11), φιλοξενούμενη παραγωγή σε σκηνοθεσία και ερμηνεία των Κατερίνας Φαχούρι και Όλγας Καπαγιορίδου.